Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-30, 13:14
  #13
Medlem
förstår inta att folk gnäller på klarna här inne. Visst har dom säkert en del tokigheter för sig, men om man anger att man vill ha e-faktura då får man för fan kolla sin mail , likaså om man inte betalar fakturan i tid, då blir det påminnelseavgift, men så har alla faktureringsbolag. Nu var detta ingen kritik till dig TS.
Citera
2015-12-30, 18:54
  #14
Medlem
Förseningsavgift förekommer ej, däremot kan en påminnelseavgift på 60 kronor påföras, detta dock endast om det är avtalat senast vid köpet (i de flesta fall så framgår det av försäljningsvillkoren som de visar på hemsidan). Har likvid erlagts för sent, men innan påminnelse skickats kan heller ej avgiften påföras, men märk att det handlar om när den är skickad. Kravavgift är 180 kronor, denna behöver ej avtalas i förväg.
Citera
2016-01-01, 18:51
  #15
Medlem
Griselins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoreDump
Jag tycker Klarna fungerar alldeles utmärkt. Har man inte koll på sina räkningar och när de ska betalas får man skylla sig själv.

Givetvis får man skylla sig själv. Har inget självupplevt men trovärdiga vittnesmål om tuffare attityd än trevlig. Jag köper att verksamheten är "in it for the money" och inte lägger tid på att "vårda relationerna" med betalare. Dock bra att känna till om man som köpare har en valmöjlighet.
Citera
2016-01-01, 19:07
  #16
Medlem
enligt en kollega vars bror finns i innersta kretsen av Klarna är upplägget enligt följande:

Ta inte betalt av de försäljare som utnyttjar tjänsten, alla nappar för att slippa hantera fakturor osv.

Erbjud förlängd betaltid till kunderna med 14 dagar för 29 SEK (i de flest fall är köpen på mindre belopp så är effektiva räntan skyhög), 29 SEK -> Klarna

Stor andel missar betalning = 60 SEK påminnelseavgift -> Klarna

Ytterligare några missar påminnelsen = % av Inkassoavgiften (160 SEK) -> Klarna

Och den riktiga guldkalven, "delbetala 50 SEK/månad" = ränta på minst 30% -> Klarna

Genialt om ni frågar mig.
Citera
2016-01-01, 19:16
  #17
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sture999
enligt en kollega vars bror finns i innersta kretsen av Klarna är upplägget enligt följande:

Ta inte betalt av de försäljare som utnyttjar tjänsten, alla nappar för att slippa hantera fakturor osv.

Erbjud förlängd betaltid till kunderna med 14 dagar för 29 SEK (i de flest fall är köpen på mindre belopp så är effektiva räntan skyhög), 29 SEK -> Klarna

Stor andel missar betalning = 60 SEK påminnelseavgift -> Klarna

Ytterligare några missar påminnelsen = % av Inkassoavgiften (160 SEK) -> Klarna

Och den riktiga guldkalven, "delbetala 50 SEK/månad" = ränta på minst 30% -> Klarna

Genialt om ni frågar mig.
Du har faktafel. De allra flesta butikerna pröjsar ca 599 spänn i månaden plus 3% per transaktion (s.k. Klarna Checkout). Varför det är en hög månadsavgift beror förmodligen på att många av Klarnas kunder har små transaktioner, så har man en hög månadsavgift får man cash av dem ändå. De allra största kunderna pröjsar inte lika mycket, men ändå någonting.

I övrigt är det givet att delbetalningar tjänar de mycket pengar på, men vad är problemet med det egentligen? Gällande påminnelseavgifter så vet jag att Klarna tidigare i karriären brydde sig främst om butikerna (klarnas riktiga kunder), men när de blev riktigt stora och började få kritik från konsumenterna började sadla om och satsa på dem istället. I och med detta lanserades Mitt Klarna samt även notifieringar via SMS. I dagsläget tycker jag att Klarna är väldigt transparent, med tanke på att man bara kan gå in på klarna.se för att se exakt vad man är skyldig. Så är det normalt inte med vanliga fakturor man får, tappar du fakturan måste du ringa.

En grej har jag dock noterat, att det är bara ibland som man får en SMS-notifikation. Vanligtvis efter sin första faktura. Känns som att det är rätt medvetet... Men där har jag inga källor.
Citera
2016-01-01, 19:37
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Du har faktafel. De allra flesta butikerna pröjsar ca 599 spänn i månaden plus 3% per transaktion (s.k. Klarna Checkout). Varför det är en hög månadsavgift beror förmodligen på att många av Klarnas kunder har små transaktioner, så har man en hög månadsavgift får man cash av dem ändå. De allra största kunderna pröjsar inte lika mycket, men ändå någonting.

I övrigt är det givet att delbetalningar tjänar de mycket pengar på, men vad är problemet med det egentligen? Gällande påminnelseavgifter så vet jag att Klarna tidigare i karriären brydde sig främst om butikerna (klarnas riktiga kunder), men när de blev riktigt stora och började få kritik från konsumenterna började sadla om och satsa på dem istället. I och med detta lanserades Mitt Klarna samt även notifieringar via SMS. I dagsläget tycker jag att Klarna är väldigt transparent, med tanke på att man bara kan gå in på klarna.se för att se exakt vad man är skyldig. Så är det normalt inte med vanliga fakturor man får, tappar du fakturan måste du ringa.

En grej har jag dock noterat, att det är bara ibland som man får en SMS-notifikation. Vanligtvis efter sin första faktura. Känns som att det är rätt medvetet... Men där har jag inga källor.

Du har troligen helt rätt i att vissa mindre säljare numera får betala avgift oavsett affärsvolym(beroende på att Klarna tar över affärsrisken för många och mindre nystartade företag).

Om du missförstod, så har jag inga som helst problem med deras affärsmodell, den är som sagt genial. Använder själv Klarna för betalningar och tycker deras kundservice är helt Ok.

Mitt inlägg var mer en invändning mot tidigare inlägg som beskrev Klara som skurkar.

Om alla betalare skulle betala i tid och inte använda delbetalning skulle de ha det tuffare att tjäna stora pengar, men baserat på dagens samhälle lär inte det bli något problem i närtid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback