• 1
  • 2
2015-12-30, 08:08
Medlem
flaerdfulls avatar
Hej!

Jag funderar p att ska ngon av dessa utbildningar till nsta hst. Det verkar inte vara s mycket som skiljer de t. Bda lter intressanta och skulle skert kunna passa mig. De r p 2 r vardera via yrkeshgskolan. Man lser fljande kurser:

Produktionslogistik

Produktionslogistik A 15 p
Produktionslogistik B 30 p
Produktionsprocessen 15 p
Tillmpad produktionsekonomi 15 p
Lean Production 25 p
Tillmpad matematik 15 p
Frpackningsteknik 15 p
Excel 10 p
Industriell projektplanering 15 p
Ledarskap och kommunikation i industriell produktion 15 p
Lrande i Arbete 30 p

Produktionsteknik

Tillmpad matematik 10 p
Excel 10 p
Produktionsteknik 50 p
Tillmpad produktionsekonomi 10 p
Industriell projektplanering 10 p
Logistik 15 p
Hllbar produktion 10 p
Lean Production 30 p
Kvalitetsteknik 20 p
Lrande i arbeterojektarbete 20 pong

Vilken tror ni ger bst frutsttningar till arbete inom produktion, teknik, logistik, kvalit och frbttrings-/processarbete?
Citera
2015-12-30, 10:31
Medlem
Jag skulle rda er att vlja produktionslogistik om ni vill ka era chanser att f ett jobb i framtiden. Detta eftersom den svenska industrin och det svenska samhllet i sin helhet har gtt frn att vara ett teknik-/produktionsland till att i allt hgre grad bli en ledarskaps-/logistikenhet. Men inget av dessa alternativ r vl dliga om ni skert vet att ni trivs med att jobba med ledarskap med allt vad det innebr, kanske har ni jobbat i nn kommunikativ yrkesroll, chef etc, tidigare och tyckt att det passade er bra.
Citera
2015-12-30, 18:46
Medlem
flaerdfulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Jag skulle rda er att vlja produktionslogistik om ni vill ka era chanser att f ett jobb i framtiden. Detta eftersom den svenska industrin och det svenska samhllet i sin helhet har gtt frn att vara ett teknik-/produktionsland till att i allt hgre grad bli en ledarskaps-/logistikenhet. Men inget av dessa alternativ r vl dliga om ni skert vet att ni trivs med att jobba med ledarskap med allt vad det innebr, kanske har ni jobbat i nn kommunikativ yrkesroll, chef etc, tidigare och tyckt att det passade er bra.

Tack fr svar! Jo, jag knner ox spontant att produktionslogistik knns lite vassare. ven om de i mngt och mycket skr in i varandra.

Jobbar du med produktionslogistik?
Citera
2015-12-30, 18:49
Medlem
Sigstens avatar
Logistikbranschen r ju gldhet gr tillfllet. Har sjlv 10 r i branschen och behvde inte ens ska efter ett nytt jobb efter att det frra tog slut.
Citera
2015-12-30, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaerdfull
Tack fr svar! Jo, jag knner ox spontant att produktionslogistik knns lite vassare. ven om de i mngt och mycket skr in i varandra.

Jobbar du med produktionslogistik?

Oklart om det r en vass utbildning. Men om ni eller ngon annan r litet yngre och ska vlja spr s tycker jag att inriktning logistik verkar mer framtidsskert n produktion just i Sverige i och med hur industrin utvecklats sysselsttningsmssigt under lngre tid. Det r i stort sett bara produktutveckling och kp- och slj-funktionerna som blir kvar inom mnga industrigrenar i Sverige, produktionen flyttar ofta ut. Logistiken finns ju ven inom andra omrden s att sga s det r kanske en bredare bas att st p. Men det r inte bara den svenska marknadens behov just nu eller amatrprognoser som ska styra valet av utbildning, den egna smaken mste avgra valet till viss del ocks, s ls det som intresserar er.

Jag jobbar inte med logistik, men har jobbat inom industri och r utbildad inom teknik/industri. Tror inte att ngon av de utbildningarna ovan r aktuella fr mej heller. Dels har jag lst en hel del annat redan och det finns andra mer nrliggande utbildningsalternativ i mitt fall.
Citera
2015-12-31, 07:01
Medlem
flaerdfulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigsten
Logistikbranschen r ju gldhet gr tillfllet. Har sjlv 10 r i branschen och behvde inte ens ska efter ett nytt jobb efter att det frra tog slut.

Lter kanon!
Vad har du jobbat med inom branschen?
Utbildning?
Citera
2015-12-31, 07:05
Medlem
flaerdfulls avatar
Citat:
Oklart om det r en vass utbildning. Men om ni eller ngon annan r litet yngre och ska vlja spr s tycker jag att inriktning logistik verkar mer framtidsskert n produktion just i Sverige i och med hur industrin utvecklats sysselsttningsmssigt under lngre tid. Det r i stort sett bara produktutveckling och kp- och slj-funktionerna som blir kvar inom mnga industrigrenar i Sverige, produktionen flyttar ofta ut. Logistiken finns ju ven inom andra omrden s att sga s det r kanske en bredare bas att st p. Men det r inte bara den svenska marknadens behov just nu eller amatrprognoser som ska styra valet av utbildning, den egna smaken mste avgra valet till viss del ocks, s ls det som intresserar er.

Jag jobbar inte med logistik, men har jobbat inom industri och r utbildad inom teknik/industri. Tror inte att ngon av de utbildningarna ovan r aktuella fr mej heller. Dels har jag lst en hel del annat redan och det finns andra mer nrliggande utbildningsalternativ i mitt fall.

Jag har jobbat 4 r inom industrin nu (r mellan 30-35) och frutom ett par kurser inom produktionsteknik och logistik, har jag ingen bredare teoretisk grund. Har insett vid jobbanskningar och intervjuer att jag har en bra profil, men ofta saknar en utbildning inom mnet. Jag kommer inte lngre dr jag jobbar nu och en utbildning skulle boosta mina chanser till ett mer kvalificerat arbete.

Lt sga att jag lser ngon av de utb jag nmnt (bda r p distans), s har jag vid examen dessutom fyllt p min arbetslivserfarenhet till 6 r inom industri/produktion.
Citera
2015-12-31, 10:14
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Det beror givetvis p vad du r intresserad av, samt framtidsutsikter inom branschen. r du intresserad av att arbeta med logistik, upprtta effektiva materialflden, frhandla kostnader med transportfretag eller liknande r ju logistik intressant.

Produktionslogistik
Citat:
* Materialstyrare/planerare
* Materialbevakare
* Logistikberedare
* Emballagetekniker
* Materialproduktionstekniker
* Produktionslogistiker

Exempel p arbetsuppgifter r att planera och optimera materialflden p ett kostnadseffektivt stt eller att analysera materialfldeskedjor och ge frslag till tgrder med syfte att skerstlla strningsfri produktion, exempelvis att uppdatera materialstrukturer, faststlla skerhetsniver och ledtider samt optimera hemtagningskvantiteter

Vidare kan du arbeta med att ansvara fr och sjlvstndigt driva projekt som ska frbttra leveransprecision, ka lnsamheten, ge hg produktivitet, skapa korta leveranstider och ge hg materialomsttning. ven om uppgifter som att sjlvstndigt vrdera och vlja kommunikativa verktyg och ledarskapsstil fr att leda medarbetare mot uppsatta ml, presentera tgrdsfrslag och lnsamhetskalkyler p ett fackmssigt stt eller att kommunicera och argumentera sjlvstndigt med andra aktrer och yrkesroller, t.ex inkpare och leverantrer inom logistikfldet.

Produktionsteknik
Citat:
* Produktionstekniker
* Kvalitetstekniker
* Kvalitetssamordnare
* Rationaliseringstekniker
* Produktionsberedare
* Processtekniker

Efter genomfrd utbildning kan du ta anstllning som produktionstekniker inom tillverkningsindustrin med arbetsuppgifter som att aktivt medverka i metod och beredningsfasen av befintliga eller nya produkter fr anpassning till produktionsprocessen, ta ansvar fr att flja med i utvecklingen av industrin och verfr detta till utveckling av produktionsprocessen.

Vidare kan du sjlvstndigt f arbeta med att frbttra produktionsprocessen med avseende p ergonomi, ekonomi, kvalitet och materialflde samt utveckla produktionsmetoder. Du kan ven p f arbeta med att ta fram och presentera frslag p hur frndringar kan anvndas fr utveckling av produktionsprocessen eller aktivt fungera i olika arbetslags- och koordinationsfunktioner inom produktionsprocessen.
Citera
2015-12-31, 13:31
Medlem
Citat:
Jag har jobbat 4 r inom industrin nu (r mellan 30-35) och frutom ett par kurser inom produktionsteknik och logistik, har jag ingen bredare teoretisk grund. Har insett vid jobbanskningar och intervjuer att jag har en bra profil, men ofta saknar en utbildning inom mnet. Jag kommer inte lngre dr jag jobbar nu och en utbildning skulle boosta mina chanser till ett mer kvalificerat arbete.

Lt sga att jag lser ngon av de utb jag nmnt (bda r p distans), s har jag vid examen dessutom fyllt p min arbetslivserfarenhet till 6 r inom industri/produktion.

Det r ju bra om ni klarar av att jobba och studera samtidigt, men inte alla som fixar det. Det gr att se utbildningen som en biljett till ett mer kvalificerat jobb eller hgre ln som sagt. Men det r till och med s att det r ett ndvndigt ont att bde utbilda sej och skaffa sej erfarenheter om vi verhuvudtaget ska kunna jobba inom industrin eftersom den delen av arbetsmarknaden hela tiden krymper i antal anstllda. Helst ska man vara flyttbar geografiskt ocks, industrijobben flockas i vissa regioner tyvrr. Logistikjobben likas.
Citera
2016-01-06, 09:37
Medlem
flaerdfulls avatar
Citat:
Det r ju bra om ni klarar av att jobba och studera samtidigt, men inte alla som fixar det. Det gr att se utbildningen som en biljett till ett mer kvalificerat jobb eller hgre ln som sagt. Men det r till och med s att det r ett ndvndigt ont att bde utbilda sej och skaffa sej erfarenheter om vi verhuvudtaget ska kunna jobba inom industrin eftersom den delen av arbetsmarknaden hela tiden krymper i antal anstllda. Helst ska man vara flyttbar geografiskt ocks, industrijobben flockas i vissa regioner tyvrr. Logistikjobben likas.

Jo, jag har insett att en utbildning r mer eller mindre ndvndigt om jag skall kunna ta mig vidare inom industrin. Jag har byggt p min arbetslivserfarenhet och blir d och d inbjuden till intervjuer, men det slutar ofta med att de gr vidare med ngon annan och ofta har det handlat om avsaknad av utbildning.

r produktionslogistik fr snvt? Och skulle man kunna komplettera det med ngot isf fr att bredda sig ngt?
Citera
2016-01-06, 09:46
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Hej!

Jag funderar p att ska ngon av dessa utbildningar till nsta hst. Det verkar inte vara s mycket som skiljer de t. Bda lter intressanta och skulle skert kunna passa mig. De r p 2 r vardera via yrkeshgskolan. Man lser fljande kurser:

Produktionslogistik

Lean Production 25 p
Tillmpad matematik 15 p
Frpackningsteknik 15 p
Excel 10 p
Lrande i Arbete 30 p

Produktionsteknik

Tillmpad matematik 10 p
Excel 10 p
Produktionsteknik 50 p
Logistik 15 p
Hllbar produktion 10 p
Lean Production 30 p
Kvalitetsteknik 20 p

Vilken tror ni ger bst frutsttningar till arbete inom produktion, teknik, logistik, kvalit och frbttrings-/processarbete?

Jag har jobbat ca 15 r med industrifretag, mest pharma. Vlj logistik. Det r hett och det r en brist inom mnga fretag. Vi tjnar fint p att slja olika optimeringar av OEE och tekniska lsningar fr effektiviteten runt linjerna. Ser man till VonKnorrHanes beskrivning s verkar det mycket bra.

Produktionstekniker frstr jag inte ens vad det r? Mjligtvis kan du f jobba som operatr d. Teknikerna som skter underhll, uppgradering osv r ingenjrer. I varje fall i de fabriker jag jobbar med. Nu r det high end pharma fretag s tex Pgens bagerier kanske har lttare krav.
Citera
2016-01-06, 09:55
Medlem
Citat:
Hej!

Produktionslogistik

Lean Production 25 p
Tillmpad matematik 15 p
Frpackningsteknik 15 p
Excel 10 p
Lrande i Arbete 30 p

Produktionsteknik

Tillmpad matematik 10 p
Excel 10 p
Produktionsteknik 50 p
Logistik 15 p
Hllbar produktion 10 p
Lean Production 30 p
Kvalitetsteknik 20 p

Den dr produktionstekniken ger jag inte mkt fr. Produktionsteknikdelen r allt fr lg. Visst fr du skert jobb men du kommer inte vara omtyckt av de ldre som gtt igenom en helt annan typ av utbildning. Personligen tycker jag produktionstekniken r mycket roligare n logistiken, som jag mycket mer som en stdfunktion. Men s r man vl frgad av det man gillar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in