• 1
  • 2
2015-12-30, 02:53
Medlem
GolfWangs avatar
när du har en lägenhet har du också nycklar. de ska sen lämnas tillbaka när man flyttar ut. men va fan de finns ju låssmeden man kan gå till o så gör han en kopia? då kan jag flytta ut men ha kvar en nyckel endå?
Citera
2015-12-30, 03:06
Medlem
Ja det finns det, men till vilken anledning .. Onödigt bara.
Citera
2015-12-30, 03:08
Medlem
De flesta hemnycklar har spärrade ämnen och görs bara av fast värden eller med intyg
Citera
2015-12-30, 03:32
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isonmannen
Ja det finns det, men till vilken anledning .. Onödigt bara.

nä ja ska inte göra det men hade man gjort de hade de ju varit lätt å göra inbrott där sen

Citat:
Ursprungligen postat av 1claes
De flesta hemnycklar har spärrade ämnen och görs bara av fast värden eller med intyg

har för mig att vi gjorde de en gång när ja va liten o då va det inget problem bara gå dit så fixa han en ny nyckel. men va menar du me spärrade ämnen?
Citera
2015-12-30, 03:33
Medlem
Sereenas avatar
Som redan påpekat så görs nästan alla lägenhetsnycklar av spärrade nyckelämnen (dvs låssmeden måste ha särskilt tillstånd för att ens kunna köpa in det nyckelämne ("keyblank") som nycklarna tillverkas av, en del av dessa nycklar kräver även en speciell maskin (nycklar med olika "anti-bump" slipningar).
För att få en kopia av en sån nyckel så måste du ha ett skriftligt intyg från hyresvärden.
Många hyresvärdar ger övht inte ut dessa intyg utan dom beställer en ny nyckel antingen med en original-nyckel som dom har eller med hjälp av en speciell kod som matas in i maskinen så tillverkas en ny nyckel.
Citera
2015-12-30, 03:36
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
har för mig att vi gjorde de en gång när ja va liten o då va det inget problem bara gå dit så fixa han en ny nyckel. men va menar du me spärrade ämnen?

Nyckelämne, en olipad nyckel som man tillverkar kopiorna från olika nycklar kräver olika ämnen baserat på storlek och hur skårorna längs sidorna är fördelade. Dessa "blanks" sätts i en speciell metallsvarv/fräs som har en svarv/fräs på ena sidan och ett fäste med en pigg på andra sidan där man sätter originalnyckeln, piggen kontrollerar sedan hur man svarvar/fräser ämnet.

Hur "vanliga" nycklar kopieras:
https://www.youtube.com/watch?v=B4TeYut-JT4

Nyckelämne:
http://www.locksupplies.com.au/Key%2...ey%20Blank.jpg

Spärrat ämne = ett nyckelämne som man behöver speciellt tillstånd/licens för att kunna beställa, ofta så får endast en låssmed/nyckelmakare i en stad denna licens.

En variant på kopiering av "säkerhetsnycklar":
https://www.youtube.com/watch?v=uoMiwn9TmHg
Senast redigerad av Sereena 2015-12-30 kl. 03:43.
Citera
2015-12-30, 04:10
Medlem
Sota bara nyckeln du vill göra en kopia av över en låga.
Sätt på en tejpbit över nyckeln och du får en avbildning.
Sätt sedan denna tejp på en bit plåt från tex " cola burk"
Skär ut och du får en nyckelmall som går in i låset.
Den kommer lyfta tapparna i läge.
Sedan använder du bara ett krok verktyg för att vrida runt låset. Räcker med en bit ståltråd bockad i 90 grader.

Lycka till ;-)

Tjuven

Ps detta tar max 4 min och är gratis
Söker du på youtube lovar jag att det finns film " Tjuv 101"
Senast redigerad av Gaynar 2015-12-30 kl. 04:16.
Citera
2015-12-30, 04:41
Medlem
Draugadrottens avatar
Om nycklarna omfattas av ett aktivt kopieringsskydd så kan du inte kopiera nycklarna.
Är det ett gammalt låssystem så kan kopieringsskyddet ha "gått ut" och då kan det finnas de som tillverkar nycklarna.
Utan att veta vad det är för nyckel du vill ha tillverkad så går det inte att svara på frågan.
Om låssystemet inte är kopieringsskyddat så kan du tillverka hur många nycklar du vill.
Vissa nycklar kan du få tillverkade medans andra kan du inte få tillverkade.
Citera
2015-12-30, 04:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaynar
Sota bara nyckeln du vill göra en kopia av över en låga.
Sätt på en tejpbit över nyckeln och du får en avbildning.
Sätt sedan denna tejp på en bit plåt från tex " cola burk"
Skär ut och du får en nyckelmall som går in i låset.
Den kommer lyfta tapparna i läge.
Sedan använder du bara ett krok verktyg för att vrida runt låset. Räcker med en bit ståltråd bockad i 90 grader.

Lycka till ;-)

Tjuven

Ps detta tar max 4 min och är gratis
Söker du på youtube lovar jag att det finns film " Tjuv 101"

Funkar dock bara på enklare lås, moderna lägenhetsnycklar har fler säkerhetsårgärder (tex stift längs sidorna av cylindern som kräver motsvarande fördjupningar i nyckeln).

Bumping kan klara även lite mer avanserade lås.
Citera
2015-12-30, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
när du har en lägenhet har du också nycklar. de ska sen lämnas tillbaka när man flyttar ut. men va fan de finns ju låssmeden man kan gå till o så gör han en kopia? då kan jag flytta ut men ha kvar en nyckel endå?
Vet inte vilken håla du bor i? Varje gång jag flyttat så begär hyresvärden tillbaka alla nycklar och byter lås, så fungerar det i storstaden iaf. Har aldrig hört talas om något som du beskriver låter mycket märkligt att nästa hyresgäst får ta över dina nycklar bara sådär.
Citera
2015-12-30, 06:04
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babamaal
Vet inte vilken håla du bor i? Varje gång jag flyttat så begär hyresvärden tillbaka alla nycklar och byter lås, så fungerar det i storstaden iaf. Har aldrig hört talas om något som du beskriver låter mycket märkligt att nästa hyresgäst får ta över dina nycklar bara sådär.

Byter lås gör dom bara om det fattas nycklar, och utflyttande hyresgäst får betala för bytet om så är fallet.
Citera
2015-12-30, 06:40
Medlem
Bocken.Bruses avatar
En fråga och ett påstående.

Frågan - vad ska du ha nyckeln till om du flyttat från lägenheten?

Påståendet - om du lyckas göra en kopia av nyckeln och vid ett senare tillfälle går in med nyckeln så gör du dig skyldig till en brottslig gärning!

Så, vad är syftet med att göra en nyckelkopia?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in