Citat:
Ursprungligen postat av
BorgeH
Titta på räntorna. Ditt sparande skall matcha din ränta för lånet för att det skall vara vits att ha kvar lånet. Det är omöjligt med vanligt banksparande. Om du tror att börsen stiger med denna ränta satsa på någon indexfond utan avgifter eller placera själv om du är kunnig och har tid att följa med.
Jag hade betalat av lånet och sparat hårt och gjort en budget för dina utgifter. Ofta slösar man bort mycket pengar på skit. Köper du kvällstidning? Godis på macken? Hamburgare och korv? Hur mycket lägger du ut på alkohol? Kan du ta med dig matlåda till jobbet? Köpa kläder i Ullared? Det finns många sätt att dra ned utgifter. Du blir sällan rik på stora inkomster, det är utgifterna som är avgörande....

Betala av lånet och spara hårt - samtidigt eller?
Börsen kan ju inte garantera minst 5% uppgång, så det blir ju lite gambling över det...
Min tanke är också att amortera hårt och beta av lånet så fort som möjligt. Det innebär ju en rätt så väsentligt del som försvinner från min månadsbudget när lånet är borta. Att påverka min budget är redan på G. Skaffat billigare mobilabb med 200:-/månad Planerat matinköpen till två dagar i veckan (för att minska småhandlandet). Förhandlat ner mitt tv-abb med 50:-/månad. Många bäckar små