• 1
  • 2
2015-12-29, 17:54
Medlem
Hej
Jag är i en situation där jag snart kommer att ha möjlighet att göra mig helt skuldfri.

Har en lägenhet som är belånad med 1,7M. Den köptes för 2,4M och värderas i dag till 3,3M.

Jag har inget intresse av att börja med mer aktivt investerande då detta inte intresserar mig.

Betalar jag av lånet på 1,7M så har jag bara fasta kostnader på 4k/månad och kan således föra över 15-20k/ månad till ISK. Även med lånet betalt kommer jag att ha några månadslöner kvar på mitt ISK.

Skulle ni ha betalat av alla lån och få ett garanterat bekymmersfritt liv eller placerat allt i någon fond?

Gillar inte riktigt att betala bankdirektörers och fondförvaltares hutlösa löner.

Jag är 40+ och har inga barn.

Hur hade ni gjort i min lyckosamma situation?
Citera
2015-12-29, 18:03
Medlem
Jag hade behållt dem på mitt ISK, de växer mer än räntan på bolånet kostar. Banken påverkas inte av att du slutar låna av dem, den enda som "drabbas" är du.
Citera
2015-12-29, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGårman
Hej
Jag är i en situation där jag snart kommer att ha möjlighet att göra mig helt skuldfri.

Har en lägenhet som är belånad med 1,7M. Den köptes för 2,4M och värderas i dag till 3,3M.

Jag har inget intresse av att börja med mer aktivt investerande då detta inte intresserar mig.

Betalar jag av lånet på 1,7M så har jag bara fasta kostnader på 4k/månad och kan således föra över 15-20k/ månad till ISK. Även med lånet betalt kommer jag att ha några månadslöner kvar på mitt ISK.

Skulle ni ha betalat av alla lån och få ett garanterat bekymmersfritt liv eller placerat allt i någon fond?

Gillar inte riktigt att betala bankdirektörers och fondförvaltares hutlösa löner.

Jag är 40+ och har inga barn.

Hur hade ni gjort i min lyckosamma situation?

Sälj så fort det bara går, kraschen är här
Citera
2015-12-29, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag hade behållt dem på mitt ISK, de växer mer än räntan på bolånet kostar. Banken påverkas inte av att du slutar låna av dem, den enda som "drabbas" är du.

Mitt ISK har gått ner i värde sedan jag startade det för några månader sedan så det är därför jag kanske verkar lite skeptisk till det... även om jag vet att på lång sikt är aktier bra.
På vilket sätt "drabbas" jag av att inte ha några skulder? Det jag skulle ha betalt i ränta kan jag ju sätta in på mitt ISK. Räntorna kommer ju på sikt gå upp. Min höga inkomst (plus pensionsavsättningar min arbetsgivare gör) och värdet i min lägenhet gör ju att jag inte behöver ta överdrivna risker för att försöka höja min pension i framtiden.

Hur mycket i % kan jag tänkas "förlora" om jag väljer att betala av lånet och investera ränta och amortering kontra att behålla lånet och investera kapitalet på låt oss säga 15 års sikt?
Citera
2015-12-29, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Sälj så fort det bara går, kraschen är här

Var ska jag bo då? På gatan.
En ny likadan lägenhet kostar ju 3,3M den med.
Citera
2015-12-29, 18:17
Medlem
Du tänker ju helt rätt själv. Skuldfri. Många bäckar små med sparande. Spara ihop innan konsumtion istället för att konsumera först och betala sedan, lyckost.
Citera
2015-12-29, 18:29
Medlem
Börsen har gått upp 4 år på raken.
Bostäder har under lång tid gått upp i värde.
Av historien att döma kommer en dipp ned förr eller senare...

Din idé om att göra dig skuldfri låter otroligt smart.
I din sits hade jag betalat av hela lånet och sedan som skuldfri gjort månatliga avsättningar på ett ISK och investera i ett antal olika fonder och aktier.

Att du blir skuldfri och samtidigt sedan allt medan tiden går äger aktier/fonder/kontanter gör dig extremt kreditvärdig vilket innebär att det aldrig kommer skita sig för dig fram till den dagen du dör. Blir du arbetslös har du ju reserver innan akassan trillar in

Som skuldfri kommer du ha löjligt låga omkostnader samt att du kommer känna känslan av frid. Långt bättre än om allt ligger i aktier/fonder o du ser - 15 % på depån som kan innebära flera 100 k minus.

Jag har lån på ca 1,6 miljoner(har några lägenheter o ett hus i tillgångsida i mindre orter). Min plan är att bli skuldfri när jag är 40 och därmed få känna den ljuvliga smaken av frid
Citera
2015-12-29, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-ex-poo
Du tänker ju helt rätt själv. Skuldfri. Många bäckar små med sparande. Spara ihop innan konsumtion istället för att konsumera först och betala sedan, lyckost.

Det är lite så jag tänker. Jag köper aldrig något på avbetalning och har inget kreditkort. Att låna är ju inte gratis precis.
Samtidigt så visar ju iofs historien att aktier på lite sikt är väldigt lönsamt... om man har rätt aktier.

Vid en ev. bostadskrasch eller extrema räntehöjningar så går börsen säker ner och då sitter jag där med en lägenhet som sjunkit i värde, ett lån med högre ränta och en aktieportfölj som kanske sjunkit.

Betalar jag lånen så kan jag hamna i situationen där jag lite drygt kan säga till alla att "den som är i skuld är inte fir" och "alla borde ha en årslön på banken".
Citera
2015-12-29, 18:34
Medlem
Citat:
Det är lite så jag tänker. Jag köper aldrig något på avbetalning och har inget kreditkort. Att låna är ju inte gratis precis.
Samtidigt så visar ju iofs historien att aktier på lite sikt är väldigt lönsamt... om man har rätt aktier.

Vid en ev. bostadskrasch eller extrema räntehöjningar så går börsen säker ner och då sitter jag där med en lägenhet som sjunkit i värde, ett lån med högre ränta och en aktieportfölj som kanske sjunkit.

Betalar jag lånen så kan jag hamna i situationen där jag lite drygt kan säga till alla att "den som är i skuld är inte fir" och "alla borde ha en årslön på banken".
Källa på det? (jag vet om att det är en vedertagen sanning) Finns det verkligen sådan statistik eller är det de vanliga medieankorna med anekdotiska exempel som Mr. Buffet, stinsen i Småland osv? Historisk avkastning är ju som bekant ingen garant för framtida avkastning (i alla fall enligt lagen).
Citera
2015-12-29, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenschwein...
Börsen har gått upp 4 år på raken.
Bostäder har under lång tid gått upp i värde.
Av historien att döma kommer en dipp ned förr eller senare...

Din idé om att göra dig skuldfri låter otroligt smart.
I din sits hade jag betalat av hela lånet och sedan som skuldfri gjort månatliga avsättningar på ett ISK och investera i ett antal olika fonder och aktier.

Att du blir skuldfri och samtidigt sedan allt medan tiden går äger aktier/fonder/kontanter gör dig extremt kreditvärdig vilket innebär att det aldrig kommer skita sig för dig fram till den dagen du dör. Blir du arbetslös har du ju reserver innan akassan trillar in

Som skuldfri kommer du ha löjligt låga omkostnader samt att du kommer känna känslan av frid. Långt bättre än om allt ligger i aktier/fonder o du ser - 15 % på depån som kan innebära flera 100 k minus.

Jag har lån på ca 1,6 miljoner(har några lägenheter o ett hus i tillgångsida i mindre orter). Min plan är att bli skuldfri när jag är 40 och därmed få känna den ljuvliga smaken av frid

Precis så här är min grundtanke, fast alla "experter" säger investera. Värdet av själslig frid i att inte behöva bekymra sig om vare sig lån eller aktiers värde är svårvärderat.
Lycka till och hoppas att du lyckas.
Citera
2015-12-29, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-ex-poo
Källa på det? (jag vet om att det är en vedertagen sanning) Finns det verkligen sådan statistik eller är det de vanliga medieankorna med anekdotiska exempel som Mr. Buffet, stinsen i Småland osv? Historisk avkastning är ju som bekant ingen garant för framtida avkastning (i alla fall enligt lagen).

Har ingen källa utan det är sådant som alla "experter" säger när dom intervjuas. Tyvärr jobbar ju alla dessa experter på banker eller fondförvaltare och är dessutom oftast väldigt intresserade av att aktivt förvalta sitt sparkapital... vilket jag inte är då jag föredrar att leva mitt liv.
Citera
2015-12-29, 19:11
Medlem
Citat:
Precis så här är min grundtanke, fast alla "experter" säger investera. Värdet av själslig frid i att inte behöva bekymra sig om vare sig lån eller aktiers värde är svårvärderat.
Lycka till och hoppas att du lyckas.

Har nyligen diskuterat denna fråga med min bankman, som på riktigt är bra och inte försäljare.

Diskussionen dök upp i samband med att jag skulle lägga om en lån och sa att jag även ville öka min amorteringstakt. Hon förklarade att hon står i valet och kvalet att göra samma sak. Vi enades om att det är en knepig fråga då börsen ju är ett lotteri, även om den över tid ökat i värde vet man ju inte vad som hänt månaden innan om man plötsligt på grund av räntehöjningar vill amortera ner på sitt bolån med en större summa.

Mitt tips är att amortera ganska aggressivt till en nivå du är hundra procent bekväm med även vid räntor kring 10%. Dock ska du självklart se till att investera i aktier och fonder också, det ena behöver trots allt inte utesluta det andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in