• 1
  • 2
2005-11-09, 20:20
Medlem
shizzles avatar
Jag har länge försökt att hålla inne all min ilska mot företaget L´easy, men nu pallar jag inte mer! Det hela började med att jag såg att dom skrivit stort i en katalog " Med L´easy har du råd!" Vilka jävla idioter går på detta?! Det måste ju finnas några ekonomiskt omedvetna personer som tror att dom gör en bra affär när dom betalar drygt 40% av varans värde i kreditkostnad, annars skulle inte företaget existera.

Jag vet att det finns upptagna personer, som inte har tid att instalera in tekniska prylar osv. men ska dom behöva betala 6200 för att få ett X-box hemkört och installerat? Detta förefaller mig helt sjukt.

Och hur kan man vara så dum att man köper en mobil eller digitalkamera på fem års avbetalning? Kul att betala 200 kr i månaden för en mobil som gick sönder, eller blev omodern för tre år sen...

Om man verkligen behöver en dator eller vad fan som helst, utan att man sitter inne på 10 laxar, så måste man väl kunna få tag på dom pengarna på NÅGOT annat sätt än att stödja sånna diaboliska företag som suger ur pengar av folk som inte förstår bättre.

Någon som är med mig i kampen mot dom jävlarna, eller tycker ni nånting annat? kanske rent av någon som handlat därifrån?
Citera
2005-11-09, 20:24
Bannlyst
Håller med till 100%...

Samma med THORN (väl?).
Citera
2005-11-09, 20:31
Medlem
PastorFredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shizzle
Jag vet att det finns upptagna personer, som inte har tid att instalera in tekniska prylar osv. men ska dom behöva betala 6200 för att få ett X-box hemkört och installerat? Detta förefaller mig helt sjukt.

Till på köpet består "installationen" av att man sätter i sladden i vägguttaget.. den svåra delen får offret stå för själv..
Citera
2005-11-09, 22:56
Medlem
Jag gick på Thorn-skiten när jag precis hade blivit myndig. Jag insåg inte kreditkostnaden och blev inte upplyst om den heller. Jag ville verkligen ha en CD-brännare (då gick de på 2000:- ungefär) och en digitalkamera för runt 10000:- (8000:- i vanlig affär).

En dag, något år senare, satt jag och räknade på räntan och insåg att jag betalade 37 % (tror jag det var) för krediten, PLUS den extra marginal som Thorn tar ut.

Påhittat exempel:
Digitalkamera kostar 8000:- enligt Pricerunner.
Thorn har 10000:- för samma kamera om du köper den direkt.
Thorn tar ut 37 % ränta på 10000:- om man vill betala av den på 12 månader.
Du betalar drygt 14000:- med uppläggningsavgifter med mera.
Du betalar alltså 6000:- mer än du borde ha gjort och du kunde fått 3/4 kamera för dom pengarna.

Så snart jag insåg detta tog jag mitt kreditkort (helt utan ränta) och löste skiten illa snabbt och levde snålt som fanken i två månader.

Jag tror det är enkelheten man faller för. Mina föräldrar har väl kanske inte varit de bästa förebilder när det gäller ekonomi så jag hade helt enkelt inte lärt mig fällorna. Lärorikt upplevelse var det iallafall. Nu kontrollerar jag räntor och annat ett par gånger om året och har ett institut bättre ränta än mitt nuvarande så byter jag oftast gratis, genom att begära att slippa engångskostander om de vill ha mig som kund. Fungerar oftast ypperligt.
Citera
2005-11-09, 23:26
Medlem
StorMammas avatar
Jag har roat mig en tid med att läsa det extremt finstilta i L'easys reklamutskick, och man blir fascinerad då kreditkostnaden gjorde att tex. det nya PSP spelet ( bärbara) totalt skulle gå på 6000 då det kostar drygt 2300 i butik.

Jag tänker på de som inte har råd och som inte läser de här pyttebokstäverna, snacka om att bli blåsta.

Däremot så hyrde vi en video från Thorn då ungarna var små, därför att det var bra garantier, och det var tur, vi fick byta ut den 4 gånger. Bland annat en gång då sonen proppade den full med nachos.

Då var Thorn inte så glada.
Citera
2005-11-10, 18:36
Medlem
Är man dum

så får man pröjsa så enkelt är det. Tydligen sitter det många åsnor runt om i landet då L'EASY skickar såpass mkt reklam. Ellos och många andra företag är inte så justa de heller. HAr för mig att MAXräntan de får ta ut (lagligt) är 34% eller däromkring och där strax under ligger alltid dessa företag.

Jag har köpt på avbet men då betalat av snabbt för att inte få betala 50% extra i ränta.

Hyrköp måste faktist vara det ALLRA dummaste som finns.

Summa summarum har man inte pengarna som krävs så lånar man på banken eller är utan prylen.
Citera
2005-11-10, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shizzle
Jag har länge försökt att hålla inne all min ilska mot företaget L´easy, men nu pallar jag inte mer! Det hela började med att jag såg att dom skrivit stort i en katalog " Med L´easy har du råd!" Vilka jävla idioter går på detta?! Det måste ju finnas några ekonomiskt omedvetna personer som tror att dom gör en bra affär när dom betalar drygt 40% av varans värde i kreditkostnad, annars skulle inte företaget existera.

Och hur kan man vara så dum att man köper en mobil eller digitalkamera på fem års avbetalning? Kul att betala 200 kr i månaden för en mobil som gick sönder, eller blev omodern för tre år sen...

Om man verkligen behöver en dator eller vad fan som helst, utan att man sitter inne på 10 laxar, så måste man väl kunna få tag på dom pengarna på NÅGOT annat sätt än att stödja sånna diaboliska företag som suger ur pengar av folk som inte förstår bättre.

Någon som är med mig i kampen mot dom jävlarna, eller tycker ni nånting annat? kanske rent av någon som handlat därifrån?

Jo jag är gärna med i en hatkampanj mot L'easy eller vad dom nu heter.
Har inte handlat av dom och tänker inte att göra, men har kollat deras utbud och jämfört med andra företag, SIBA, Expert m.fl. så är L'easy ett stort blufföretag. OK, att dom säljer TV:s, datorer och allt annat, men den som köper därifrån får betala minst det dubbla jämfört med SIBA:s priser och tredubbelt mot att man betalar kontant. Vad gör man åt såna gangsters som lurar skjortan av folk?
Citera
2005-11-10, 19:05
Medlem
fleuretys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v-g
Summa summarum har man inte pengarna som krävs så lånar man på banken eller är utan prylen.

Har man inte pengarna som krävs så sparar man tills man har det eller så är man utan, säger jag.

Det är ju inte direkt sin dotters hjärtoperation man ska betala, utan saker som man klarar sig utmärkt utan i åratal om det behövs.

Tyvärr finns det ingen bot mot ointelligens, så L´easy och såna avskum gör säkert jättevinster vad jag än säger.
Citera
2005-11-11, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fleurety
Har man inte pengarna som krävs så sparar man tills man har det eller så är man utan, säger jag.

Det är ju inte direkt sin dotters hjärtoperation man ska betala, utan saker som man klarar sig utmärkt utan i åratal om det behövs.

Tyvärr finns det ingen bot mot ointelligens, så L´easy och såna avskum gör säkert jättevinster vad jag än säger.

Håller helt med. Spara pengarna tills du kan köpa varan istället
Citera
2005-11-11, 10:43
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fleurety

Helt klart! Utgår alltid ifrån principen att om jag kan klara en avbetalning så kan jag spara. Det handlar ju bara om prioriteringar. Kreditkostnaden hos de flesta hyrköpsföretag är ju löjligt hög.
Citera
2005-11-11, 20:35
Medlem
Jo det är helt klart att vi som har svarat här kan hantera L'easy och andra blufföretag, genom att antingen spara eller att klara en normal avbetalning eller genom ett lån hos banken om man vill köpa en dyr kapitalvara. Men med de metoder som L'easy använder så vänder dom sig inte i första hand till oss utan till de som får hem deras djävla reklam i brevlådan med färgglada bilder och de som tittar på TV-reklam med den där Peter! Jag mailade till L'easy för några månader sen och frågade varför deras TV vid kontantköp (Philips 32" wide-screen, utgående modell) hos dom kostade 8990 jämfört med vad jag gav vid kontantköp hos SIBA, 5190:- Skulle den köpts med avbetalning hos L'easy så skulle den kostat 14100:-!! TV:n fungerar helt OK fortfarande men ni tror väl inte att jag fick svar från L'easy?
Citera
2005-11-11, 23:29
Medlem
Brorheds avatar
L´easy och andra hyr-fiffel företag är till för whitetrash familjer som inte kan läsa det finstilta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in