2015-12-29, 17:14
Medlem
Hej,

Behöver lite råd!

Jag har två problem, det enda är en del kunder som gått i konkurs som jag har ställda fakturor till.
Vill inte betala skatt på högre vinst, som i slutändan ändå inte är vinst eftersom pengarna inte kommer in. Ökad omsättning är ju dock alltid bra (iaf där jag är just nu), så frågan är hur jag ska göra. Kreditera?
Osäkra fordringar? <- ngn som kan förklara denna kontering och vad det innebär?

Samma sak med vissa bolag som drivs av sluskar som helt enkelt skiter i att betala. Eftersom många av mina kunder befinner sig i tex. Norge är inkasso och liknande svårare än om det var hemma, sen har jag gått på nitar där jag tex. tagit fel företagsinformation för fakturan och inser att det nog ger mig ett dåligt incitament att få tillbaka pengarna även i de fall det är svenska bolag.

Tex. ett bolag som jag fakturerat och i efterhand insett är vilande..Slusken har ngt offshore bolag med konton där han får betalt av sina kunder antar jag.

Kreditera? Osäkra kundfordringar?

Tack på förhand för eventuell hjälp!
Citera
2015-12-29, 23:40
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsaK
Hej,

Behöver lite råd!

Jag har två problem, det enda är en del kunder som gått i konkurs som jag har ställda fakturor till.
Vill inte betala skatt på högre vinst, som i slutändan ändå inte är vinst eftersom pengarna inte kommer in. Ökad omsättning är ju dock alltid bra (iaf där jag är just nu), så frågan är hur jag ska göra. Kreditera?
Osäkra fordringar? <- ngn som kan förklara denna kontering och vad det innebär?

Samma sak med vissa bolag som drivs av sluskar som helt enkelt skiter i att betala. Eftersom många av mina kunder befinner sig i tex. Norge är inkasso och liknande svårare än om det var hemma, sen har jag gått på nitar där jag tex. tagit fel företagsinformation för fakturan och inser att det nog ger mig ett dåligt incitament att få tillbaka pengarna även i de fall det är svenska bolag.

Tex. ett bolag som jag fakturerat och i efterhand insett är vilande..Slusken har ngt offshore bolag med konton där han får betalt av sina kunder antar jag.

Kreditera? Osäkra kundfordringar?

Tack på förhand för eventuell hjälp!

Eftersom försäljning har ägt rum så ska du inte kreditera/minska omsättningen. Du ska istället boka upp befarad kundförlust (osäkra kundfordringar). Minskning av din omsättning ska du endast boka om kunden lämnar tillbaka något och ska ha pengarna tillbaka.

I nuläget har du låt oss säga 1000 kr som kundfordringar till dessa skojare. Alltså 1000 kr debet på konto 1510 för enkelhetens skull.

När du bokar upp en osäker kundfordran krediterar du lämpligt 15-konto (t.ex. 1515) och debiterar lämpligt kostnadskonto, 6352. Beloppet givetvis 1000 kr.

Efter denna bokning har du netto kundfordringar på 0 kr och en befarad kundförlust i resultaträkningen.

Är du med i "den där momsen" så gäller särskild hantering av moms i dessa fall.

Skattemässigt bör du få avdrag för dessa kostnader, men skadar inte att yrka dem öppet i deklaration.

Sedan är förskottsbetalning kanske en god idé i fortsättningen....
Citera
2015-12-30, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Eftersom försäljning har ägt rum så ska du inte kreditera/minska omsättningen. Du ska istället boka upp befarad kundförlust (osäkra kundfordringar). Minskning av din omsättning ska du endast boka om kunden lämnar tillbaka något och ska ha pengarna tillbaka.

I nuläget har du låt oss säga 1000 kr som kundfordringar till dessa skojare. Alltså 1000 kr debet på konto 1510 för enkelhetens skull.

När du bokar upp en osäker kundfordran krediterar du lämpligt 15-konto (t.ex. 1515) och debiterar lämpligt kostnadskonto, 6352. Beloppet givetvis 1000 kr.

Efter denna bokning har du netto kundfordringar på 0 kr och en befarad kundförlust i resultaträkningen.

Är du med i "den där momsen" så gäller särskild hantering av moms i dessa fall.

Skattemässigt bör du få avdrag för dessa kostnader, men skadar inte att yrka dem öppet i deklaration.

Sedan är förskottsbetalning kanske en god idé i fortsättningen....

Tack för svar!
Den befarade kundförlusten, var ligger den i resultaträkningen? Under kostnader, så att de kvittar ut varandra?

Har egentligen en bokföringsfirma som ordnar min bokföring, jag fakturerar bara i vanliga fall men vi har dålig dialog (ska byta -16).

Och ja, förskottsbetalning är något jag börjat applicera sedan dessa erfarenheter. I de fall det går i vart fall, vissa av mina kunder är helt enkelt för stora för sånt (och de kunderna är heller ingen risk).

Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Eftersom försäljning har ägt rum så ska du inte kreditera/minska omsättningen. Du ska istället boka upp befarad kundförlust (osäkra kundfordringar).

När använder man sig av krediteringar? Är det enbart vid felfakturering, bestridningar och liknande?

Tack igen!
Citera
2015-12-30, 12:21
Medlem
Citat:

När använder man sig av krediteringar? Är det enbart vid felfakturering, bestridningar och liknande?

T ex om man fått betalt och bokfört en betalning. Om man sedan betalar tillbaka hela eller delar av beloppet, måste det lyftas ur intäktssidan med en kreditering.
Citera
2015-12-31, 01:25
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Tack för svar!
Den befarade kundförlusten, var ligger den i resultaträkningen? Under kostnader, så att de kvittar ut varandra?

Den befarande kundförlusten ligger mycket riktigt som en kostnad, närmare bestämt i posten Övriga externa kostnader i en kostnadsslagsindelad resultaträkning, alternativt i posten Försäljnnigskostnader i en funktionsindelad RR.

Kreditering (minskning av omsättningen) görs när den föregående faktureringen blivit fel eller kunden ångrar sitt köp helt eller delvis. Oavsett om betalning har hunnit erläggas eller ej. En vanlig orsak till kreditering är att priset per enhet eller en rabattsats inte överensstämmer med vad som bestämts.
Citera
2016-01-05, 19:17
Medlem
Kreditering måste som ni säger göras när fakturan redan bokförts, sedan är det också bra då du får en bekräftelse att leverantören uppfattat ärendet. Jag makulerar många fakturor (jobbar på volvo) men det sker enbart då fakturorna är felaktiga och leverantören inte svarar/skickar kreditar. Vid makulering, som också går bra gäller det dock att spara mailkonversationer eller dylikt vid problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in