2015-12-29, 15:57
Medlem
Startar en tråd för att inte smutsa ner bildtråden

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffikus
Hm... Plockade du bort alla blodklumpar och vener etc? Läst att man tydligen ska göra så för att få bort så mycket oönskad smak som möjligt och endast få kollagenet och fettet från själva benen. Min buljong blev väldigt mörk i både smak och utseende när jag inte gjorde detta.

Precis! Tonkotsu ramen är vad jag försöker göra haha! Brukar du blanda med mirin etc?

Nej jag kokar först allt ett tag och när proteinerna gått ut i vattnet så slänger jag helt enkelt allt vatten och börjar om med nytt. Tvättar benen lite också innan jag startar om. Sen ska man även ha ett rullande kok.
2015-12-29, 16:58
Medlem
Kaustis avatar
Sjukt bra trådstart! Var själv i Japan för några år sedan och käkade ramen och det var riktigt gott. Käkade det på nytt i London förrförra veckan och nu var vi till ett ramenställe i Stockholm igår och käkade där. Ramen är det nya rosa!

Nån som har några bra tips på hur man gör egen ramen? Vi har ju en bra asiatbutik nere i Hötorgets tunnelbana där man kan köpa hur mycket asiatiska grejer som helst. Nån som har några tips om man ska köpa grejer därifrån eller hur man ska göra för bästa möjliga smak?
2015-12-29, 20:18
Medlem
Buffedbygods avatar
Ptja, kan ju svara på hans fråga i den tråden. Nej jag använder inte Mirin i nudelsoppa och har aldrig hört talats om nån som använder mirin/sake till nudelsoppa. Men som sagt, Soja/Miso/salt kan man blanda ner i Tonkotsu men grymma resultat.

Ha gärna till pressad vitlök och tillsätt efter smak, blir grymt najs.
2015-12-29, 20:23
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Nån som har några bra tips på hur man gör egen ramen? Vi har ju en bra asiatbutik nere i Hötorgets tunnelbana där man kan köpa hur mycket asiatiska grejer som helst. Nån som har några tips om man ska köpa grejer därifrån eller hur man ska göra för bästa möjliga smak?

Ja, gör pasta men tillsätt Kansui (potassium carbonate & sodium bi-carbonate (orkar inte googla svenska namn)). Då får man det där tuggmotståndet och gula färgen som nudlar har i Asien. Sen ett allmänt tips är att inte koka nudlarna för länge som många gör! Dom skall vara al dente!
2015-12-30, 01:10
Medlem
Fiffikuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Sjukt bra trådstart! Var själv i Japan för några år sedan och käkade ramen och det var riktigt gott. Käkade det på nytt i London förrförra veckan och nu var vi till ett ramenställe i Stockholm igår och käkade där. Ramen är det nya rosa!

Köp mycket ingredienser! Ägg och fläsk är jävligt gött att ha i, och sjögräs. Och spendera för guds skull lite pengar på att uppgradera till lite dyrare nudlar, Sånna där ringliga ramenäggnudlar är inge en personlig favorit iallafall... Då föredrar jag de raka tunnare. Prova också udon och soba! Extremt gott!

Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Ptja, kan ju svara på hans fråga i den tråden. Nej jag använder inte Mirin i nudelsoppa och har aldrig hört talats om nån som använder mirin/sake till nudelsoppa. Men som sagt, Soja/Miso/salt kan man blanda ner i Tonkotsu men grymma resultat.

Ha gärna till pressad vitlök och tillsätt efter smak, blir grymt najs.
Hade för mig att det tillhör i dashin, brukar den inte göras med mirin? Har haft i både mirin, sake och katsurobushi när jag gjort ramen/udon och jag tycker de bidrog mycket. De kanske inte hör hemma i tonkotsu dock! Vitlöken tror jag att jag var för feg med sist, fast det är så gott.

Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Startar en tråd för att inte smutsa ner bildtråden

Nej jag kokar först allt ett tag och när proteinerna gått ut i vattnet så slänger jag helt enkelt allt vatten och börjar om med nytt. Tvättar benen lite också innan jag startar om. Sen ska man även ha ett rullande kok.
Yippie! Försökte starta tråd om detta härom dagen men verkar som att FBappen tyckte annorlunda eller något. :P ja jag glömde tvätten förra gången vilket jag tror gav buljongen en mustig smak jag inte ville ha. Vad innebär ett rullande kok?
2015-12-30, 11:15
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Hade för mig att det tillhör i dashin, brukar den inte göras med mirin? Har haft i både mirin, sake och katsurobushi när jag gjort ramen/udon och jag tycker de bidrog mycket. De kanske inte hör hemma i tonkotsu dock! Vitlöken tror jag att jag var för feg med sist, fast det är så gott.

Aa, nu hade jag iofs bara tonkotsu på huvudet. Men det finns säkert andra ramentyper som innehåller mirin/sake. Finns ju verkligen en miljon olika sopprecept så, men vanligt verkar det inte vara. Kan tänka mig att det passar bra till udon dock.
2015-12-30, 15:06
Medlem
Fiffikuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Aa, nu hade jag iofs bara tonkotsu på huvudet. Men det finns säkert andra ramentyper som innehåller mirin/sake. Finns ju verkligen en miljon olika sopprecept så, men vanligt verkar det inte vara. Kan tänka mig att det passar bra till udon dock.
Ja ska man vara petnoga så har jag faktiskt inte gjort ramen hemma än, endast udon och soba. Vet du några specifika ramennudlar som är extra bra? Har bara sett torkade varianter här.
2015-12-30, 15:46
Medlem
Tror jag gjorde min tare på soya, mirin, sake och eventuellt någon kombudashi.
Rullande kok är när det stormkokar, man vill att buljongen ska bli "smutsig".
Angående nudlar så har jag haft problem med att hitta ramennudlar, kinesaffären hade innan men slutade sälja och det gick inte riktigt att få fram vad som hänt utan det va bara slut.
Har tänkt börja göra egna i framtiden men tills dess så blir det mr chengs raka äggnudlar i brist på annat.
2016-01-02, 10:58
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Ja ska man vara petnoga så har jag faktiskt inte gjort ramen hemma än, endast udon och soba. Vet du några specifika ramennudlar som är extra bra? Har bara sett torkade varianter här.

Nej faktiskt inte. Har bara sett instant ramen i Sverige. Men det finns dugliga sådana också, t.ex. nissin som finns på min coop affär iaf. Köp dom dyraste du hittar helt enkelt och testa.
2016-01-02, 14:48
Moderator
evilhoneys avatar
Bra tänkt men det blev tokigt ändå:
https://www.flashback.org/sok/nudlar?f=79

//mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in