Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-11-09, 19:09
Medlem
En föreläsare tipsade nyligen om en disputation som lät intressant, vilken jag nu har för avsikt att besöka.
Den äger rum om ett par veckor och jag skulle gärna vilja veta hur de går till, i föväg.

Jag är ju nämligen bara en sketen liten student i andra årskursen, man vill ju inte komma dit och känna sig som en komplett idiot, för att man råkar ha jeans och huvtröja på sig, exempelvis.
Den skulle tydligen vara i en vanlig föreläsningssal, så det kan väl inte vara så värst mycket krusiduller, eller?

Är det någon dresscode?
Hur lång tid kan det förväntas hålla på?
Ska man applådera och gratulera den disputerande människan?
Ja, vad kan tänkas vara viktigt?

Jag har bara mycket vaga föreställningar om vad en disputation kan tänkas vara, och vill gärna veta.
Tell me!
Citera
2005-11-09, 19:48
Medlem
Det är bara att gå dit, sätta sig långt bak och vara tyst.
Ingen dresscode, inga krusiduller. Möjligt att de involverade kan vara uppklädda, men det är inget som gäller dig som nyfiken student.
Tiden varierar, men det borde inte mer än 2 timmar.
Applåder? Mycket möjligt, du märker ifall de andra börjar, men skippa busvisslingarna.
Gratulationer? Ja, om du känner människan. Annars finns det ingen anledning. När det är slut är det bara pysa iväg därifrån.
Citera
2005-11-09, 19:48
Medlem
Nulles avatar
"Är det någon dresscode?"

Det är helt okej att klä sig i jeans och tröja. Ingen kommer att stirra på dig. Tillhör man de närmast sörjande hör det förstås till att man klär upp sig, men annars finns det inga krav, mer än att man bör visa respondenten så mycket respekt att man faktiskt bär hela och rena kläder.

"Hur lång tid kan det förväntas hålla på?"

Varierar, men i runda slängar 90-120 minuter torde vara det vanliga. Räkna kallt med 120 minuter. Observera att man kör i ett svep utan paus. Försök vara där vid utsatt tid och räkna framför allt inte med någon akademisk kvart såvida du inte är helt säker på att det ska vara det. Vissa institutioner kör med det, andra inte.

Hur programmet ser ut exakt varierar mellan olika institutioner, men den här gången är vanligt förekommande:

1. Disputationens ordförande hälsar åhörarna välkomna.
2. Respondenten ges möjlighet att rätta eventuella tokigheter i avhandlingen.
3. Av institutionen utsedd opponent (i enstaka fall respondenten själv) håller ett föredrag om avhandlingen.
4. Opponenten ställer kritiska frågor till respondenten.
5. Betygskommittén ställer kritiska frågor till respondenten.
6. Övriga åhörare inbjuds att ställa kritiska frågor till respondenten (nej, du förväntas inte ställa några frågor, men du får om du vill ).
7. Ordföranden förklarar disputationen avslutad.

"Ska man applådera och gratulera den disputerande människan?"

Applådera när alla andra applåderar. Gratulationer blir aktuella först efter att respondenten blivit godkänd, vilket brukar tillkännages av betygskommittén vid en reception anordnad av institutionen efter själva disputationen. Där dricker man champagne och äter tårta under avslappnade former. Om du inte känner respondenten lär du förmodligen inte vilja delta vid receptionen, men det finns givetvis ingen anledning att säga nej tack om någon du känner (kanske din föreläsare) föreslår att du ändå deltar. I så fall är det förstås lämpligt att gratulera respondenten, men det där brukar lösa sig självt.
Citera
2005-11-09, 19:49
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
En föreläsare tipsade nyligen om en disputation som lät intressant, vilken jag nu har för avsikt att besöka.
Den äger rum om ett par veckor och jag skulle gärna vilja veta hur de går till, i föväg.

Jag är ju nämligen bara en sketen liten student i andra årskursen, man vill ju inte komma dit och känna sig som en komplett idiot, för att man råkar ha jeans och huvtröja på sig, exempelvis.
Den skulle tydligen vara i en vanlig föreläsningssal, så det kan väl inte vara så värst mycket krusiduller, eller?

Är det någon dresscode?
Hur lång tid kan det förväntas hålla på?
Ska man applådera och gratulera den disputerande människan?
Ja, vad kan tänkas vara viktigt?

Jag har bara mycket vaga föreställningar om vad en disputation kan tänkas vara, och vill gärna veta.
Tell me!

Själva disputationen har ingen dresscode. Middagen borde ha det (om du är bjuden). Du kan räkna med att det tar ungeför två timmar för själva disputationen. Efteråt kan det ta en stund för betygskommittén att överlägga.

Själva disputationen går till så att opponenten ställer vilka frågor han vill och respondenten svarar efter förmåga. Oftast inleds disputationen av en kortare presentation av respondenten kring den hans/hennes avhandling. Plocka med dig ett ex av avhandlingen på vägen in så du kan följa med i diskussionen.

Efteråt är det betygskommitténs tur att ställa frågor. De är tre stycken personer som avgör om avhandlingen är godkänd. De brukar nöja sig med en fråga per person oftast. Där efter är det auditoriet (publiken) som få ställa frågor till respondenten. Efter allt dett är avklarat förklarar oftast respondentens professor disputationen för avklarad så att betygskommiten kan överlägga och diskutera med opponent och handledare.

Häng med fikatåget och vänta där på besked från betygskommittén. Gratulera kan man i allmänhet göra direkt efter disputationen eftersom det är väldigt ovanligt i Sverige att man underkänns.
Citera
2005-11-09, 19:51
Medlem
GlittrigaGullans avatar
En disputation är egentligen som en väl strukturerad föresläsning, ingen speciell dresscode förutom för de närmaste som brukar sätta på sig lite snyggare kläder.

Det varierar nog lite mellan universiteten och även mellan fakulteterna men i stora drag så går det nog till så här.

Huvudhandledaren hälsar alla välkomna, presenterar de inblandade, respondenten, opponenten och betygsnämnden.

Opponenten presenterar avhandlingen och går igenom de olika delarna. Ibland delar opponenten och respondenten på detta. Sedan följer en diskussion mellan opponenten som ställer frågor och responenten som svarar.

Efter detta får betygsnämnden möjlighet att ställa frågor och sedan är det allmänhetens tur.

Det avslutas med att huvudhandledaren tackar de närvarande och alla utom betygsnämnden går gemensamt till en mindre mottagning och dricker lite skumpa och äter snittar, eller vad man nu bjuder på. Betygsnämnden går till ett enskilt rum där de får någon form av förtäring och diskuterar avhandlingen och presentationen och ansluter sedan till de övriga där de meddelar att respondenten blivit godkänd.

Alla skålar och grattar och överlämnar presenter och någon representant för institutionen, prefekten eller stf. brukar hålla tal.

Själva disputationen tar ungefär två timmar, kan ta mer om det är mycket och intressanta saker att diskutera och om opponenten och betygsnämnden är väl insatta i ämnet (vilket inte alltid är fallet).

Som nyfiken åhörare kan du vara klädd precis som vanligt och det är inte brukligt att ha med sig någon present.

För det mesta är det en fest på kvällen för inbjudna och då överlämnas de flesta presenterna.

... jäklar så många svar du fick nu är du iaf väl förberedd!
Citera
2005-11-09, 19:58
Medlem
Ok, tack så mycket för alla svar!
Det verkar inte vara särskilt mycket konstigheter med andra ord...

Bör man ha läst igenom avhandlingen, innan det är dags, så att man har grepp om vad det handlar om, eller kan man få ett trevligt teoretiskt utbyte av det ändå?

Snackas det mycket tekniskt mumbo jumbo (vilket jag iofs. bör förstå mycket av), eller hålls saker och ting i allmänhet på en sådan nivå att vem som helst begriper vad som sägs?
Citera
2005-11-09, 20:06
Medlem
Hispers avatar
Citat:

Bör man ha läst igenom avhandlingen, innan det är dags, så att man har grepp om vad det handlar om, eller kan man få ett trevligt teoretiskt utbyte av det ändå?

Snackas det mycket tekniskt mumbo jumbo (vilket jag iofs. bör förstå mycket av), eller hålls saker och ting i allmänhet på en sådan nivå att vem som helst begriper vad som sägs?

Om du förstår något? Svårt att svara på, beror på hur insatt du är i det aktuella ämnet. Min erfarenhet är att en avhandling inom tekniska ämnen, är själv tekniker, oftast är på en mycket hög nivå där man knappt förstår den populärvetenskapliga sammanfattningen. Avhandlingar inom den filosofiska sektorn är enklare att ta till sig, i alla fall den del som tar upp vad som undersökts, metoder mm. Men även här kan de teorier som skall bevisas ligga på mkt hög nivå.
Citera
2005-11-09, 20:06
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:

Disputationen hålls på en hög vetenskaplig nivå så räkna inte med att du fattar jättemycket. Får du tag på avhandlingen innan så skadar det inte att titta igenom den. Ha med en penna så att du kan göra anteckningar som du kan titta på i efterhand.

... och glöm inte att be respondenten signera ditt ex! Vem vet, det kan vara en framtida nobelpristagare
Citera
2005-11-09, 20:12
Medlem
Det är en organkemist som har arbetat med mediciner mot diverse sjukdomar, som disputerar, så det kan nog vara ganska invecklat.
Dock har jag just läst en tämligen omfattande kurs i organkemi, och håller som bäst på med biokemi, så till en viss del bör jag kunna hänga med, även om det förmodligen blir way over my head..
Citera
2005-11-09, 20:39
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Det är en organkemist som har arbetat med mediciner mot diverse sjukdomar, som disputerar, så det kan nog vara ganska invecklat.
Dock har jag just läst en tämligen omfattande kurs i organkemi, och håller som bäst på med biokemi, så till en viss del bör jag kunna hänga med, även om det förmodligen blir way over my head..

Detaljnivån under presentationsdelen av en disputation är ofta ganska låg eftersom man pressar in 4-5 års arbete på kanske 30 minuter. Ett vanligt forskningsföredrag är oftast mycket jobbigare att hänga med i. Jag har gått på disputationer i många olika ämnen som jag absolut inte är expert i och man brukar hänga med ganska bra, även om det ibland blir svårt att sätta in forskningen i ett större perspektiv.

Slutligen kommer jag med lite fördomar. Så långt det är möjligt håller jag mig borta från asiaters föredrag p g a att de ofta talar dålig engelska och verkar lägga mycket mindre krut på presentationsteknik än vi svenskar. Kom ihåg att det kan bli jävligt segt att under 2 h lyssna på mr Chang stöta fram engelsk-kinesisk teknisk vokabulär illustrerat med kopierade bilder från hans artiklar.
Citera
2005-11-09, 21:28
Medlem
Citat:
Tror att du kommer förstå en hel del av det som sägs. Däremot kan det vara svårt att hänga med på hur olika experiment och resultat hänger ihop, särskilt som det brukar upp dyka upp massa namn och förkortningar som är omöjliga att hålla reda på om man inte är specialinsatt i ämnet.

Brukar vara vid sådana här tillfällen som man inser att man lärt sig något på sin utbildning. Om du tänker dig tillbaka 2 år, så hade du förmodligen inte förstått ett jota av det handlar om!
Citera
2005-11-10, 13:06
Medlem
Nulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Slutligen kommer jag med lite fördomar. Så långt det är möjligt håller jag mig borta från asiaters föredrag p g a att de ofta talar dålig engelska och verkar lägga mycket mindre krut på presentationsteknik än vi svenskar. Kom ihåg att det kan bli jävligt segt att under 2 h lyssna på mr Chang stöta fram engelsk-kinesisk teknisk vokabulär illustrerat med kopierade bilder från hans artiklar.
Ja, det är för festligt med folk som lägger på overheadbilder fullproppade med fyrtio rader pytteliten text och sedan på fullt allvar förväntar sig att åhörarna ska ha något utbyte av det. Det roligaste av allt är att de fortsätter med sina oläsliga bilder år ut och år in, trots att de rimligen måste ha fått ta emot en och annan ljudlig suck från irriterade åhörare under årens lopp. Man tycker att de någon gång borde fatta vinken.

Om man vill vara fördomsfull åt andra hållet skulle man kunna tillägga att amerikaner tvärtom brukar vara ypperliga föredragshållare. De är dessutom ofta väldigt duktiga på att få det svåra att verka enkelt.

Det här borde vi nästan skapa en tråd om: bra och dåliga föredragshållare från olika hörn av världen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in