Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-28, 12:10
  #1
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!

Hur är det nu med snusnäsduken i kavajfickan och dess färg. Måste den vara samma
som slipsen?

Finns det några färger som fungerar till olika slipsfärger om man har svart kavaj och vit skjorta?
Citera
2015-12-28, 12:17
  #2
Medlem
Aberaths avatar
Den enda näsduksfärgen som passar utan att matcha slips/fluga är vit mig veterligen.
Citera
2015-12-28, 12:23
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!

Hur är det nu med snusnäsduken i kavajfickan och dess färg. Måste den vara samma
som slipsen?

Finns det några färger som fungerar till olika slipsfärger om man har svart kavaj och vit skjorta?

Nej, tvärtom ska du absolut inte ha identisk färg på näsduk och slips. Se exempelvis http://thedronesclub.nu/2009/02/03/n...n-matchar-den/ för ett lite mer utvecklat resonemang.
Citera
2015-12-28, 12:33
  #4
Medlem
Som ovan nämnt: Det är snarare tvärtom. Du ska INTE ha matchande slips och näsduk. Det ser bara ut som att du köpt ett färdigt kit på Brothers. Däremot kan du låta bröstnäsduken "plocka upp" någon detalj från slipsen. Exempelvis om du har en blå slips, då kan du ha en näsduk med någon blå detalj/blått mönster.

Men som sagt: Inte identiska slipsar/näsdukar.
Citera
2015-12-28, 13:04
  #5
Medlem
Teskeds avatar
Skiljer sig tumregeln gällande matchning av näsduk/fluga?
Citera
2015-12-28, 14:04
  #6
Medlem
Personligen tycker jag det blir asfult när man har exakt samma tyg till både slips/fluga och näsduk. Det får dig att se ut som en som ska ta studenten och har köpt ett studentkit på Dressman.

Min regel för slips och näsduk är att de måste tillföra något nytt som inte redan finns i klädseln. Sen kan det även vara snyggt om de redan fångar upp något som redan finns. "Tillföra något nytt" kan vara lite vad som helst. Det kan vara färg, mönster eller textur. Ett exempel på hur man kan göra är att ha en slips med lite mönster där vissa av färgerna på slipsen återfinns på skjortan och/eller kavajen för att sedan ta en enfärgad näsduk som bryter av med en accentfärg.

Läs här för lite inspiration:
http://thedronesclub.nu/2009/02/03/n...n-matchar-den/

Citat:
Ursprungligen postat av Aberath
Den enda näsduksfärgen som passar utan att matcha slips/fluga är vit mig veterligen.
Beror ju på vad du menar med matcha. Att det matchar betyder inte att det är exakt lika.

Citat:
Ursprungligen postat av Tesked
Skiljer sig tumregeln gällande matchning av näsduk/fluga?
Nej.
Citera
2015-12-28, 14:06
  #7
Medlem
Svart kavaj är generellt inte att rekommendera om du har ett val. Vad är det för tillställning du ska på?
Citera
2015-12-28, 16:19
  #8
Medlem
iSees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aberath
Den enda näsduksfärgen som passar utan att matcha slips/fluga är vit mig veterligen.

Verkligen inte. Hur svårt är det att matcha färg och mönster?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback