Citat:
Stämmer det verkligen. SD+V verkar vara överens om mycket: Bankskatt, förstatligande, att dela ut bidrag, Mer subventioner av akassa. Tom vinstförbud var dom överens om ända till senaste landsdagar där ledningen nog tyckte att SD blev för likt V. Huvudprinciperna med fogdar och skatteindrivning och bidragsutdelning verkar de väldigt överens om.Det är väl just vilka som ska vara mottagare där det skär sig.
Citat:
Men vad skulle FP + KD + M + SD kunna genomföra. SD's vänsterpolitik vill inte de andra gå med på, och SD går inte med på de andras politik då den inte är tillräckligt vänster. Det blir bara en expeditionsministär. Däremot S + SD skulle kunna funka om nu bara S väljer att skärpa till sin invandringspolitik och sparka ut några av de mest invandringsliberala smurfarna i toppen. Ser dock mycket hellre FP + KD + M + SD. Centern är på tok för liberala numera för att passa i koalitionen, FP ligger också på gränsen.
Är du så säker på att C vill ha bidragsinvandring. Jag tvivlar. Nyliberaler vill iaf inte att bidragsinvandrare skall finansieras via fogdens plundring. Sådant är vänsterpolitik. C har jag mer sett som några som vill underlätta arbetskraftsinvandringen. Men jag är för all del inte så insatt i all partipolitik. Däremot tror jag att C liksom alla utom SD respekterar Utlänningslagen. Det var väl en del tjafs innan dom fick den på plats 2005. Och man är väl inte så sugna på att riva upp den, och kanske få något sämre.
Citat:
Nu var det väl inget samarbete det här i Gävle. Det handlade mer om att man skulle informera SD på samma sätt som andra partier. S hade inte gjort det. Samarbete är något annat.Men någon form av normalisering bör väl ske. Jag ser inte problemet med det i kommunerna. Det är som sagt inte så politiska frågor. Men det kan ju skära sig på det personliga planet. Den som försöker göra invandringspolitik av frågor i onödan gör sig ju omöjlig. SD-folket har ju inte samma politiska träning på sitt folk som de andra partierna.