Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-27, 22:09
  #1
Medlem
Nån som har koll på s.k. kinesiskt lego? Har hört att det inte är kompatibelt med originalet. Kan man beställa? Jag såg en bild på en kopia av värsta StarWars skeppet och som inte kostade mer än en liten paket original-lego.
Citera
2015-12-28, 00:18
  #2
Medlem
Jag är ofta i Kina. Kvalitén varierar mellan olika plagiat men de bästa ser du ingen skillnad mellan en äkta och ett plagiat... har du länk till det du vill ha?
Citera
2015-12-28, 21:43
  #3
Medlem
Nä har tyvärr ingen länk. Det var en polare som visade på sin laptop. Och han hittar inte heller var han hittade bilderna. Har googlat som en dåre, men hittar inget. Tror det var typ Millenium Falcon...uppskattar all hjälp...
Citera
2015-12-28, 22:54
  #4
Medlem
DyingAtheists avatar
Många kopior är kompatibla med riktigt lego, men passformen och plastkvalitén är under all kritik på alla Kina-kopior jag stött på.
Inte ens de "seriösa" konkurrenterna Cobi och Kre-o är i närheten av Lego när det kommer till kvalitén.

Jag skulle spara mina slantar eller och lägga dom på riktigt lego. Vill du sen sälja bort det så får du nästan alltid igen pengarna (minst) om du håller setet i bra skick och behåller ritning.
Citera
2015-12-28, 23:05
  #5
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Här är i alla fall en lista med LEGO kloner. Västerländska och en Sydkoreansk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lego_clone

Har sett att det även finns något som heter COGO som skulle kunna vara kinesiskt. Har ingen aning om pris och kvalitet på dessa produkter.

Hitta inte så mycket Star Wars heller.
Citera
2015-12-29, 09:02
  #6
Medlem
Tack för feedbacken gott folk. Uppskattar det. Har massa original Lego, men skulle va kul att testa dessa mindre bra kopior oxå. Får väl se vad som händer
Citera
2015-12-29, 10:09
  #7
Medlem
http://www.aliexpress.com/

sök på lego. Finns massa att välja på. Och inga pengar om man vill testa.
Citera
2015-12-29, 10:17
  #8
Medlem
Itons avatar
En fråga ur ren nyfikenhet; har LEGO-priserna sjunkit under den sista perioden?

Jag menar det sista året eller så. Petroleumpriserna (dvs plastpriserna) har ju sjunkit något enormt under den senaste perioden. Om inte priserna från butikerna också sjunkit lär det innebära att mellanskillnaden stannar i någons ficka, och i såna fall är det inte i kundens..
Citera
2015-12-29, 12:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
En fråga ur ren nyfikenhet; har LEGO-priserna sjunkit under den sista perioden?

Jag menar det sista året eller så. Petroleumpriserna (dvs plastpriserna) har ju sjunkit något enormt under den senaste perioden. Om inte priserna från butikerna också sjunkit lär det innebära att mellanskillnaden stannar i någons ficka, och i såna fall är det inte i kundens..

Så rakt kan man kanske tänka om det handlar om en enda produkt som är densamma år efter år, som t ex bensin.
Om lego håller samma prisnivå per bit eller gram till kund, men priset för råvarorna sjunker så kan man också väga in hur utbudet förändras och om man sätter av reserver för att kompensera när råvarupriset stiger.
Om mellanskillnaden hamnar i fickorna för en mängd produktutvecklare som annars inte skulle ha funnits och utbudet exploderar är jag helt nöjd med det.
Citera
2015-12-30, 13:17
  #10
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Tror inte plastkostnaden är någon särskilt stor del av kostnaden för LEGO, snarare är det produktionsverktyg och utveckling som kostar pengar. Så priserna lär inte sjunka, tvärtom.
Citera
2015-12-30, 20:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff
http://www.aliexpress.com/

sök på lego. Finns massa att välja på. Och inga pengar om man vill testa.



Tack, aldrig hört talas om. Har du beställt därifrån? Och är det pålitligt?
Citera
2015-12-30, 23:53
  #12
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Tror inte plastkostnaden är någon särskilt stor del av kostnaden för LEGO, snarare är det produktionsverktyg och utveckling som kostar pengar. Så priserna lär inte sjunka, tvärtom.

Nja... Jag skulle vilja påstå att materialkostnaden uppgår till mellan 50-70% för en plastbit. Sen brukar verktygens livscykel vanligen täcka 3-5 års produktion. Men vi kan lämna den här diskussionen därhän. Det är ändå inte den som är i fokus.

TS, försök att googla lite på internet och se om det företag du tittar på har några referenser /recensioner.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback