Citat:
Ursprungligen postat av
BallaKlava
Värt att nämna i tråden är att då LEGOs patent har gått ut så finns det såklart inget hinder för andra fabrikanter att tillverka identiska plastblock.
Som mycket annat man köper från Kina får man vad man betalar för. Nu är jag kanske inte helt kvalificerad i diskussionen då jag mestadels handlat med elektronik till dags dato. När det gäller formpressad plast kan det vara andra spelregler. Jag råder läsare av tråden att (i första hand läsa recensioner), i andra hand köp allt ni kommer över!!! Funkar det inte är det ändå prisvärt.
Sen är hela diskussionen om kinesiska arbetares väbefinnande något som nog inte går hem på ett forum som detta. Men det kan ändå vara värt att att ha i åtanke då - what goes around comes around. Shop till u drop!
Viktigare än kinesernas välbefinnande (för att bevisa din poäng

) för sammanhanget är ju kvaliteten på plasten. Finns tungmetaller och andra skadliga ämnen i plasten? Vem kontrollerar det och vem kontrollerar kontrollanten? Om en bit spricker, hur spricker den?
Äkta Lego kan man åtminstone lita på att de gjort allt de kunnat för att hålla kvicksilver och bly borta från lekrummen och att bitarnas seghet hindrar att de smulas sönder vid påfrestning även om de är 50 år gamla.