Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-12-30, 23:56
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemmyRamone
Tack, aldrig hört talas om. Har du beställt därifrån? Och är det pålitligt?

Aliexpress är väldigt pålitligt. Som ett kinesiskt Amazon. Jag har beställt därifrån ett par gånger. Billiga priser men dessvärre är kvalitén ofta likadan och ledtiden för att få din beställning brukar vara runt 7 veckor. Du kan ju beställa med expressleverans men då kostar det extra.
Citera
2015-12-31, 00:10
Medlem
BallaKlavas avatar
Värt att nämna i tråden är att då LEGOs patent har gått ut så finns det såklart inget hinder för andra fabrikanter att tillverka identiska plastblock.

Som mycket annat man köper från Kina får man vad man betalar för. Nu är jag kanske inte helt kvalificerad i diskussionen då jag mestadels handlat med elektronik till dags dato. När det gäller formpressad plast kan det vara andra spelregler. Jag råder läsare av tråden att (i första hand läsa recensioner), i andra hand köp allt ni kommer över!!! Funkar det inte är det ändå prisvärt.

Sen är hela diskussionen om kinesiska arbetares väbefinnande något som nog inte går hem på ett forum som detta. Men det kan ändå vara värt att att ha i åtanke då - what goes around comes around. Shop till u drop!
Citera
2015-12-31, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Värt att nämna i tråden är att då LEGOs patent har gått ut så finns det såklart inget hinder för andra fabrikanter att tillverka identiska plastblock.

Som mycket annat man köper från Kina får man vad man betalar för. Nu är jag kanske inte helt kvalificerad i diskussionen då jag mestadels handlat med elektronik till dags dato. När det gäller formpressad plast kan det vara andra spelregler. Jag råder läsare av tråden att (i första hand läsa recensioner), i andra hand köp allt ni kommer över!!! Funkar det inte är det ändå prisvärt.

Sen är hela diskussionen om kinesiska arbetares väbefinnande något som nog inte går hem på ett forum som detta. Men det kan ändå vara värt att att ha i åtanke då - what goes around comes around. Shop till u drop!

Viktigare än kinesernas välbefinnande (för att bevisa din poäng ) för sammanhanget är ju kvaliteten på plasten. Finns tungmetaller och andra skadliga ämnen i plasten? Vem kontrollerar det och vem kontrollerar kontrollanten? Om en bit spricker, hur spricker den?
Äkta Lego kan man åtminstone lita på att de gjort allt de kunnat för att hålla kvicksilver och bly borta från lekrummen och att bitarnas seghet hindrar att de smulas sönder vid påfrestning även om de är 50 år gamla.
Citera
2016-01-22, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av richard_swe
Äkta Lego kan man åtminstone lita på att de gjort allt de kunnat för att hålla kvicksilver och bly borta från lekrummen och att bitarnas seghet hindrar att de smulas sönder vid påfrestning även om de är 50 år gamla.

Jag har lekt med gamla Lego-bitar som var gjorda av acetat och de var ganska spröda. De var från 1950-talet tror jag. Lego bytte i a f till ABS 1963.

Modellen av klossar kom visst 1949:
http://www.slideshare.net/rooreynolds/lego-is-full-of-win/5-1949_Cellulose_Acetate_LEGO_Automatic
Senast redigerad av Hominem 2016-01-22 kl. 01:04.
Citera
2016-01-24, 05:38
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Nja... Jag skulle vilja påstå att materialkostnaden uppgår till mellan 50-70% för en plastbit. Sen brukar verktygens livscykel vanligen täcka 3-5 års produktion. Men vi kan lämna den här diskussionen därhän. Det är ändå inte den som är i fokus.

Jag såg en dokumentär om LEGO och hur de tar fram nya bitar. Det kostar en hel del att ta fram en gjutform, tror jag hörde en siffra på 300,000 (minns inte om det var danska kronor eller US dollar) för att designa en ny legobit...
Citera
2016-01-24, 07:52
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Nja... Jag skulle vilja påstå att materialkostnaden uppgår till mellan 50-70% för en plastbit. Sen brukar verktygens livscykel vanligen täcka 3-5 års produktion. Men vi kan lämna den här diskussionen därhän. Det är ändå inte den som är i fokus.

TS, försök att googla lite på internet och se om det företag du tittar på har några referenser /recensioner.
Material kostnaden är lika max 5% av kostnaden. Tror du på fullaste allvar att ett kilo abs plast kostar 1500kr? Nejnej det är förädlingen som kostar pengar.
Alibaba har mycket lego förövrigt
Citera
2016-02-09, 18:11
Medlem
LazyBlues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemmyRamone
Nån som har koll på s.k. kinesiskt lego? Har hört att det inte är kompatibelt med originalet. Kan man beställa? Jag såg en bild på en kopia av värsta StarWars skeppet och som inte kostade mer än en liten paket original-lego.

Det är kompitabelt och går bytta ihop med varandra. Men det är skillnad på kvallite och material. Det bör du vara medveten om. Och jo man ser skillnad.
Citera
2016-02-12, 12:26
Medlem
Jag köpte Lego från Alibaba till barnen och jag kan verkligen säga att jag ångrar köpet.
Passningen var dålig och många bitar var alldeles för svåra att trycka ihop för de mindre barnen. Färgerna matchade inte originalfärgerna och de var dessutom väldigt blaskiga i färgen.
Vissa bitar var allmänt tunnare och sämre än original-lego.
En del bitar kan saknas.
Man får ingen kartong.
Vissa bitar som normalt sett levereras ihopmonterat levereras isärmonterat och ska sedan sättas ihop själv, armar på gubbar t.ex. Dessa armar kan sedan vara hopplöst svåra att få dit och när de väl är på plats är de på tok för tröga.
Bitar som fått spraymålning, t.ex gubbar kan vara dåligt gjord.
Materialet på mjuka gummibitar kan snarare vara av hårdplast.

Dessutom så bara dagarna efter att vi köpt en stor legosats så annonserades den ut i leksaksaffären - billigare än vad jag betalat.
Citera
2017-01-22, 04:39
Medlem
4-Gotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden
Jag köpte Lego från Alibaba till barnen och jag kan verkligen säga att jag ångrar köpet.
Passningen var dålig och många bitar var alldeles för svåra att trycka ihop för de mindre barnen. Färgerna matchade inte originalfärgerna och de var dessutom väldigt blaskiga i färgen.
Vissa bitar var allmänt tunnare och sämre än original-lego.
En del bitar kan saknas.
Man får ingen kartong.
Vissa bitar som normalt sett levereras ihopmonterat levereras isärmonterat och ska sedan sättas ihop själv, armar på gubbar t.ex. Dessa armar kan sedan vara hopplöst svåra att få dit och när de väl är på plats är de på tok för tröga.
Bitar som fått spraymålning, t.ex gubbar kan vara dåligt gjord.
Materialet på mjuka gummibitar kan snarare vara av hårdplast.

Dessutom så bara dagarna efter att vi köpt en stor legosats så annonserades den ut i leksaksaffären - billigare än vad jag betalat.

Köpte du verkligen Lego och inte Lepin? Lepin är Kinas piratvariant utav Lego nämligen.
Citera
2017-01-22, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4-Gott
Köpte du verkligen Lego och inte Lepin? Lepin är Kinas piratvariant utav Lego nämligen.

Det är klart det inte var riktigt lego. Fick inte ens någon kartong.
Citera
2017-01-22, 21:55
Medlem
4-Gotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden
Det är klart det inte var riktigt lego. Fick inte ens någon kartong.

Ja då blev du scammad. Jag kikade på ebay och skrev "lepin" och fick då upp dom resultaten. Har sett att det finns kartonger till Lepin men ibland får folk bara en brun kartong :/
Citera
2017-03-06, 00:42
Medlem
Gustaf85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Har sett att det även finns något som heter COGO som skulle kunna vara kinesiskt. Har ingen aning om pris och kvalitet på dessa produkter.

They got chosen by Biltema so somewhat of a product testing has taken place at one time.. or so I thought, I googled it now and the name was Coko. Or maybe they're the same after all, who really knows about all these knock-offs. I'm sure there are info and reviews on international forums though.

Citat:
Hitta inte så mycket Star Wars heller.

Did you spell "Star Wabs" correct?
https://www.youtube.com/watch?v=OPnys-pfPSQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här