2015-12-27, 13:18
Medlem
Frratchs avatar
Har haft problemet ett par månader och har väl lite grann räknat med att det ska ge sig, men icke. Jag har sedan flera år tillbaka alltid satt datorn i vilogläget istället för att stänga av den helt det har funkat bra tills för några månader sedan då den börjat startas upp efter man satt den i viloläge. Kan ske mitt i natten och är väldigt jobbigt och drar dessutom onödigt med ström. Något som även dök upp i samma veva var att jag har en uppdatering som behöver göras (ett orange utropstecken vid stäng av-knappen) Jag har testat att göra det upprepade gånger utan resultat.

Frågeställning: Hur löser jag mitt problem med att datorn startas upp ur viloläge? och har det något att göra med att jag har en uppdatering som ligger och väntar? (som inte ens går att göra)

Tacksam för svar!

Använder Windows 7
Citera
2015-12-27, 13:20
Medlem
Det kan vara uppdateringen, eller vad som helst som gör att datorn aktiveras. Dra ut nätverkskabeln.
Citera
2015-12-27, 14:24
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det kan vara uppdateringen, eller vad som helst som gör att datorn aktiveras. Dra ut nätverkskabeln.
Tror också det är detta. Min dator startas mitt i natten ibland för att börja med sina systemuppdateringar. Helt makalöst idiotiskt, men aja. Den kör dock via WiFi
Citera
2015-12-27, 15:26
Medlem
Frratchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falafeln
Tror också det är detta. Min dator startas mitt i natten ibland för att börja med sina systemuppdateringar. Helt makalöst idiotiskt, men aja. Den kör dock via WiFi

Det är ju just det, jag har provat att göra uppdateringen flera gånger men ändå så återkommer felet och det står att jag fortfarande har en uppdatering kvar att göra.
Citera
2015-12-27, 17:38
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frratch
Det är ju just det, jag har provat att göra uppdateringen flera gånger men ändå så återkommer felet och det står att jag fortfarande har en uppdatering kvar att göra.
Titta om det hjälper om du inaktiverar automatiska uppdateringar.
Citera
2015-12-27, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frratch

Du kan högerklicka på uppdateringen i listan (om du använder det gamla gränssnittet för Windows Update och inte det nya Metro-interfacet) och välja "glöm/dölj uppdatering" eller något sådant, så slipper du den hädan efter.
Citera
2015-12-30, 20:08
Medlem
Frratchs avatar
Det ville sig inte heller. Funderar på att göra en systemåterställning men är rädd att jag inte kan använda min licens till mitt virusskydd (som jag köpte nyligen). Någon som vet hur man får med sig det när man väl ska installera om allt?
Citera
2016-01-03, 05:51
Medlem
Cmd -> powercfg /lastwake
?

Inte nu dock, utan efter att den startat av sig själv
Citera
2016-01-04, 14:41
Medlem
Tallyhos avatar
Jag hade samma problem i ett antal månader och prövade allt som jag kunde hitta på olika forum mm. Inget funka. Testade även powercfg-kommandot men det var tomt i mitt fall. Av en ren slump så snubblade jag på info om mitt nya torrentprogram som jag hade installerat ungefär vid samma tidpunkt då mina problem började. Det visade sig att Tixati startade datorn även om det var i viloläge och inte hade några aktiva torrents igång.

Ett jävla långskott från min sida och du har med största sannolikhet inte ens det, men man vet aldrig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in