Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-27, 12:52
  #1
Medlem
Har tänkt på detta med Swish, som är en fantastisk tjänst, som tillsynes är gratis för privatpersoner, men kostar till företag.

Är det möjligt att studsa låt oss säga 1 kr som hoppar mellan olika konton på olika banker flera hundratusentals gånger per dag. Då det iallafall kostar 1.5kr för företag att ta emot en swish så undrar jag ifall det existerar en doldkostnad för bankerna, låt oss säga att det kanske kostar ca 1 öre, då vi kan skicka i stort sett obegränsat med transaktioner så kan dessa 1 öre bli enorma kostnader för bankerna.

Motbevisa gärna den tanke som jag just delat med mig.

/Toker plays some poker
Citera
2015-12-27, 13:01
  #2
Medlem
SnakePlissskens avatar
Det som lär hända är väl att bankerna då börjar ta betalt av privatpersoner för swish (precis som de tänkte från början) - de är ju inte så dumma i huvudet så de låter folk sänka deras servrar bara för att det verkar kul...
Citera
2015-12-27, 13:02
  #3
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokerpoker
Har tänkt på detta med Swish, som är en fantastisk tjänst, som tillsynes är gratis för privatpersoner, men kostar till företag.

Är det möjligt att studsa låt oss säga 1 kr som hoppar mellan olika konton på olika banker flera hundratusentals gånger per dag. Då det iallafall kostar 1.5kr för företag att ta emot en swish så undrar jag ifall det existerar en doldkostnad för bankerna, låt oss säga att det kanske kostar ca 1 öre, då vi kan skicka i stort sett obegränsat med transaktioner så kan dessa 1 öre bli enorma kostnader för bankerna.

Motbevisa gärna den tanke som jag just delat med mig.

/Toker plays some poker
Ja de kommer bara att börja ta betalt för det snabbare. Oavsett detta kommer du om några år att få betala både fast avgift och avgift per transaktion när du betalar via swish.
Citera
2015-12-27, 13:06
  #4
Moderator
Brutes avatar
Det är storbankerna som äger Swish.

//Brute
Citera
2015-12-27, 13:17
  #5
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokerpoker
åt oss säga att det kanske kostar ca 1 öre, då vi kan skicka i stort sett obegränsat med transaktioner så kan dessa 1 öre bli enorma kostnader för bankerna.

Motbevisa gärna den tanke som jag just delat med mig.

Jag förstår vad du menar, men problemet är att bankernas system inte är byggda för att klara oändligt antal överföringar per sekund så det fallerar där. Hade systemen varit byggda för det kanske det hela hade varit möjligt, men nu kommer det hela fallera när det blir för många transaktioner. Det enda som kommer hända är att systemen antingen kraschar, eller så blir det köbildning för alla transaktionerna. Och när dessa köer sen blir för stora kommer bankerna stänga ner Swish för att utreda vad som hänt, och efter det justera sin affärsmodell.

Så nej, det här är inte möjligt ens i teorin.
Citera
2015-12-27, 13:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Ja de kommer bara att börja ta betalt för det snabbare. Oavsett detta kommer du om några år att få betala både fast avgift och avgift per transaktion när du betalar via swish.

Tror du att det kommer vara någon som kommer att betala för en tjänst där du skickar pengar på ett smidigare sätt verkligen? Tror själva principen är att det är gratis och ingen vill nog betala 1 kr / 1% per transaktion
Citera
2015-12-27, 14:08
  #7
Medlem
boms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokerpoker
Är det möjligt att studsa låt oss säga 1 kr som hoppar mellan olika konton på olika banker flera hundratusentals gånger per dag.

Motbevisa gärna den tanke som jag just delat med mig.

Du knäckte precis hela systemet. Jävla underligt att inte någon redan hade gjort det va?

Det tar nog 10 sekunder per studs? 24*60*60/10 = 8640. Hundratusentals gånger per dygn är omöjligt du måste skriva i ditt mobila bank id mer än en gång i sekunden för det. Du kommer tröttna kan jag lova dig. Det är inte möjligt. Motbevisade gärna dig.
Citera
2015-12-27, 14:24
  #8
Medlem
Bankerna äger som någon tidigare sa, Swish.

Det var planerat att de skulle ta 1 :- avgift på swish för privata överföringar men skrotade det ganska snabbt då det skulle bli en användarflykt så nu såvitt jag vet är det avgiftsfritt förutom för företag där det ingår i ett företagspaket iallafall inom handelsbanken. Företagspaketet kostar cirka 1700 :- om året men då ingår andra tjänster också.
Citera
2015-12-27, 15:36
  #9
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokerpoker
Tror du att det kommer vara någon som kommer att betala för en tjänst där du skickar pengar på ett smidigare sätt verkligen? Tror själva principen är att det är gratis och ingen vill nog betala 1 kr / 1% per transaktion
De flesta betalar för bankkort och internetbanken. För knappt 30 år sedan hade jag checkar, giro, minutenkort och kreditkort. Det enda jag betalade för var räntan på kreditkortsräkningarna. Du har inte förstått vem som styr samhället va?
Citera
2015-12-27, 15:57
  #10
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokerpoker
Har tänkt på detta med Swish, som är en fantastisk tjänst, som tillsynes är gratis för privatpersoner, men kostar till företag.

Är det möjligt att studsa låt oss säga 1 kr som hoppar mellan olika konton på olika banker flera hundratusentals gånger per dag. Då det iallafall kostar 1.5kr för företag att ta emot en swish så undrar jag ifall det existerar en doldkostnad för bankerna, låt oss säga att det kanske kostar ca 1 öre, då vi kan skicka i stort sett obegränsat med transaktioner så kan dessa 1 öre bli enorma kostnader för bankerna.

Motbevisa gärna den tanke som jag just delat med mig.

/Toker plays some poker


Det är de svenska storbankerna.

(Swedbank, Nordea medflera)

Som har startat, äger och gjort tjänsten swish möjlig de kan när som helst besluta att ta bort tjänsten eller låta privatpersoner betala också.
Citera
2015-12-27, 16:27
  #11
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Det är storbankerna som äger Swish.

//Brute
Snart kommer dock tjänster som Apple Pay & Android Pay att slå ut Swish. Och såvitt jag vet ägs varken Apple eller Google av någon storbank.
__________________
Senast redigerad av KonungHonung 2015-12-27 kl. 16:36.
Citera
2015-12-27, 16:40
  #12
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Snart kommer dock tjänster som Apple Pay & Android Pay att slå ut Swish. Och såvitt jag vet ägs varken Apple eller Google av någon storbank.

Swish är bara en enklare form av banköverföring där flera storbanker samarbetar och därmed ger en stor marknad. Ju enklare interface, desto mer attraktivt.

Ett företag som exempelvis Apple, skulle med lätthet kunna införa en tjänst som är ännu enklare, och snabbare, vilket skulle göra swish överflödigt. Deras problem är att de inte har direkt access till våra bankkonton. Men rent tekniskt skulle de kunna göra en deal som sammankopplar befintlig swish teknik i något som vi kan kalla iSwish, integrerat i Apple Pay.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback