• 4
  • 5
2016-03-08, 08:40
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokconny
jodå finns ställen där man betalar extra för vatten. om du inte vill skölja röva med kallt vatten.

Dom flesta med br/hr får ju iaf ingen separat vattenräkning.

Så tror iaf jag att det är både mer renligt och skonsamt.

När det gäller mat ska man komma ihåg att simpelt är gott. Skippar man rätter med 20 olika småsaker som köps in endast för en rätt så blir det väldigt billigt att leva i matväg.

Mycket rotfrukt och lagom med billigt kött såsom fläsk. Då klarar man sig långt på lite.

Jag brukade alltid äta samma sak två dagar på raken. Då blir det lättare att planera och utnyttja erbjudanden. Tänk på vad du får per krona. Ta fet creme fraiche istället för lätt men ät mindre tex.

Kom ihåg att vi inte behöver äta så mycket som många verkar tro. Skogshuggare undantagna.
Senast redigerad av Bbobi 2016-03-08 kl. 08:46.
Citera
2016-04-16, 10:15
Medlem
Jag & min sambo gjorde av med ca 10,000 kr/mån på mat för ett år sen. Det är samma nivå som du.

Vad vårt "problem" var, var att vi handlade efter recept, allt vi åt. Vi kollade på olika receptsidor, hittade 7 olika rätter och köpte in precis varenda del av recepten.

Numera storhandlar vi 2 gånger i veckan för ca 1500 per gång. Sen kompletterar vi då och då med grejer som behövs till specifika recept men oftast bara på helger. Annars äter vi rätt basic mat. Så totalt gör vi nu av med ungefär 5000 i månaden.

Så genom att sluta handla efter recept så har vi sparat ca 5000 i månaden!
Citera
2016-04-16, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Dom flesta med br/hr får ju iaf ingen separat vattenräkning.

Så tror iaf jag att det är både mer renligt och skonsamt.

När det gäller mat ska man komma ihåg att simpelt är gott. Skippar man rätter med 20 olika småsaker som köps in endast för en rätt så blir det väldigt billigt att leva i matväg.

Mycket rotfrukt och lagom med billigt kött såsom fläsk. Då klarar man sig långt på lite.

Jag brukade alltid äta samma sak två dagar på raken. Då blir det lättare att planera och utnyttja erbjudanden. Tänk på vad du får per krona. Ta fet creme fraiche istället för lätt men ät mindre tex.

Kom ihåg att vi inte behöver äta så mycket som många verkar tro. Skogshuggare undantagna.

Nja, beror väl på lite. För mig som tränar 7-10 dagar i veckan måste äta en hel del för att ligga plus på kalorier och mycket protein.
Citera
2016-04-16, 20:14
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
Nja, beror väl på lite. För mig som tränar 7-10 dagar i veckan måste äta en hel del för att ligga plus på kalorier och mycket protein.

Klart det beror på. Men en typisk person i vårat samhälle tränar knappast så mycket.

Du får liknas vid skogshuggaren.
Senast redigerad av Bbobi 2016-04-16 kl. 20:18.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in