2016-01-07, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamie_L
Kan någon komma med lite okonventionella och ibland mer obekväma lösningar/tips, som andra inte tänkt på?

Ex:
Typ ställa bilen och planka med billig försäkring(planka.nu)/starta lokal Bilpool.
"låna" elektronik månadsvis genom "öppet köp", istället för att köpa den.
Avbeställa tidningsprenumerationen och läsa det på biblioteket.
Flytta till kollektiv.
Inte köpa möbler, utan istället skaffa dem gratis genom bortskänkningssajter som: http://www.bortskankes.se/
Ersätta vissa kötträtter med billiga veganrätter (Baljväxter).
Secondhandklädesbutiker.
Billig "Träna hemma utrustning"/ utnyttja olika gymkedjors "provträningserbjudande".
Återanvänd dammsugarpåsararna genom att för hand, med (diskhandskar) dra ut skiten som sugits upp med dammsugaren.
Ingen tv licens.
Köpa stora relativt billiga årsförbrukningar av hygienartiklar från Kina tillsammans med dina
vänner: http://www.aliexpress.com/.
Odla hemma.
Knep på hur man kan snylta på andras wifi/hacka ett närliggande WEP-krypterat nätverk.
Spara in på el genom att byta elbolag och lampor, skaffa mindre tv
Tvingande buffertsparande.
När snålheten är som värst... Scheisse.
Citera
2016-01-07, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
När snålheten är som värst... Scheisse.
Bidra med dina egna tips då!
Här är trådens frågeställning:
Citat:
Ursprungligen postat av millan8950
Vill ha alla era tips på att spara pengar då jag inte kan fortsätta så här för då kommer min ekonomi gå åt skogen. Tex blir det utan att jag vet hur det går till att mitt matkonto ligger på ca 5000 kr i månaden fast jag bor själv
Citera
2016-03-05, 20:44
Medlem
Citat:
Fick lite frågor ang höga matkonto aderton och jag undrar själv måste jag erkänna. Är en kvinna som har ganska normal aptit tror jag och inte kraftigt överviktig. Blir mycket impulsköp dvs ser jag något extrapris köper jag det och tänker att "oj extrapris på 5 kilo köttfärs det måste jag köpa kan vara bra att ha" och blir väldigt mycket sånt " bra att ha " när det är extrapris oavsett o jag har det hemma och tänker så nästan varje gång jag handlar både billiga erbjudanden och dyra. Sen tröttnar jag på att äta 5 kilo köttfärs och köper något nytt storpack och tröttnar på det osv. Tänker oftast att storpack är billigare om man kollar på kilopris men har insett att jag får kasta mycket på grund av det tyvärr. Sen kan det även bli en film på mat kontot , en tidning, när jag får främmande blir jag glad och köper för mycket mat osv.
Ska ta till mig era råd och börja laga av det jag har hemma imorgon redan

Skriv en inköpslista och följ denne slaviskt. Storhandla på en stormarknad och undvik små livsmedelsbutiker.
Citera
2016-03-05, 20:59
Medlem
sputnik2011s avatar
Min åsikt:
Gör en budget och ändra saker och ting till det bättre.

Först skriver du en lista på alla dina utgifter:
T.ex.

5000 Hyra
790 SL-Kort
200 EL
150 Fortum
300 Internet
300 TV abonnemang
230 Mobil

Och så vidare ...
Ändra alla räkningar du kan till E-faktura elle autogiro, då slipper du 36 kr i kostnad för pappersfaktura.

När du har räknat ut alla dina fasta utgifter T.ex 8000 kr och du tjänar 16.000 kr, alltså 8000 över.
Då kan du göra en budget för hur mycket ska gå till mat, kläder och nöjen, samt eventuellt sparande.

Ett enkelt sätt att räkna ut hur mycket du behöver för mat är kostnad per dag.
Alltså 150 kr per dag räcker till mig om min dotter, 2 personer.
Mat och hushållsartiklar.
31 x 150 = 4650 kr.

Om det passar dig skulle du med mitt exempel ha kvar 3450.
450 kläder/skor per månad
1000 spara
2000 nöjen

MVH
Citera
2016-03-06, 11:42
Medlem
Sköt dina tänder.

Vanvårdade tänder som måste lagas hos tandläkare kan kosta allt mellan 10. 000 till 300. 000 kronor.
Citera
2016-03-06, 13:41
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Havregrynsgröt till middag... Nästan gratis och inget man vare sig blir fet eller sjuk av.
Bara där har TS en positiv spiral.

Jag är god för några mille, vältränad och frisk... havregrynsgröten är en del av mitt koncept.

Skulle samhället gå käpprätt åt helvete är havregryn kompakt och bra att ha i ett större parti... Tänk flyktingkris, Putin, bankkolaps mm.
Citera
2016-03-07, 14:24
Medlem
MyskooMojss avatar
Handla så mycket som möjligt från http://www.matsmart.se/ och rota igenom mataffärernas containrar efter förpackad mat som blivit över eller slängts även fast den fortfarande är ätbar.

Edit: http://www.hallakonsument.se/budgetkalkylen/ Med den här kalkylen är det kanske mindre risk att du missar någon utgift.
Senast redigerad av MyskooMojs 2016-03-07 kl. 14:31.
Citera
2016-03-07, 15:37
Medlem
BrotherJohns avatar
Det mest effektiva är väl att först kolla över vad man lägger på hyra och mat. Bil ser jag som en självklarhet att man inte äger. Är man singel ska man bo i en etta eller inneboende hos någon. På matfronten finns det en del att hämta. Lidl och Willys är bra alternativ att handla på. Försök att äta mycket billiga råvaror som exempel vis morötter och potatis och linser. Linssoppa är ett utmärkt alternativ för den snåle.
Citera
2016-03-07, 22:29
Medlem
Bbobis avatar
Köp en handdusch för montering i handfatet istället för toapapper.

Man kan ju sno från jobbet också men vill man inte vara tattig så.

Vattnet betalar man ju ingen extra för.
Citera
2016-03-08, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Köp en handdusch för montering i handfatet istället för toapapper.

Man kan ju sno från jobbet också men vill man inte vara tattig så.

Vattnet betalar man ju ingen extra för.
jodå finns ställen där man betalar extra för vatten. om du inte vill skölja röva med kallt vatten.
Citera
2016-03-08, 00:10
Medlem
Situationss avatar
Ett självklart tips är att ta cykeln istället för bilen eller tunnelbanan/bussen om det handlar om rimliga sträckor.
Citera
2016-03-08, 01:42
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Vill ha alla era tips på att spara pengar då jag inte kan fortsätta så här för då kommer min ekonomi gå åt skogen. Tex blir det utan att jag vet hur det går till att mitt matkonto ligger på ca 5000 kr i månaden fast jag bor själv

Bor med en polare vi tar ut 2500 kr vardera och lägger i gemensam matkassa. Detta sänkte matkostnaden något enormt då man inte handlade onödiga saker.

Storhandla kött och det och se till att du alltid har mat hemma annars är det lätt att man köper sig något annat för man "orkar" inte laga mat. Handlar helt enkelt om planering.

Havregrynsgröt till frulle är perfekt det står man sig länge på!

Mycket av mina pengar gick åt småköp, nån dricka här och där osv. Det blir mycket i slutändan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in