2015-12-27, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av millan8950
Fick lite frågor ang höga matkonto aderton och jag undrar själv måste jag erkänna. Är en kvinna som har ganska normal aptit tror jag och inte kraftigt överviktig. Blir mycket impulsköp dvs ser jag något extrapris köper jag det och tänker att "oj extrapris på 5 kilo köttfärs det måste jag köpa kan vara bra att ha" och blir väldigt mycket sånt " bra att ha " när det är extrapris oavsett o jag har det hemma och tänker så nästan varje gång jag handlar både billiga erbjudanden och dyra. Sen tröttnar jag på att äta 5 kilo köttfärs och köper något nytt storpack och tröttnar på det osv. Tänker oftast att storpack är billigare om man kollar på kilopris men har insett att jag får kasta mycket på grund av det tyvärr. Sen kan det även bli en film på mat kontot , en tidning, när jag får främmande blir jag glad och köper för mycket mat osv.
Ska ta till mig era råd och börja laga av det jag har hemma imorgon redan

Låter som om problemet ligger i att du slänger käk. Varför inte frysa in hellre än att slänga?

Nu är ju 5000 som sagt mycket för en ensam kvinna men samtidigt kan jag tycka att mat är något man faktiskt kan och bör lägga pengar på. Man kan komma undan billigt men hur pass mycket gör det inte för kvalitén och livsglädjen av att bara utöka sin månadsbudget från ex. 1500kr till 2500kr? Menar vad man får för den tusenlappen mot om man istället ökar sin krogbudget från 1500kr till 2500. Ja, kanske någon utekväll extra.

Å andra sidan finns det de som inte alls bryr sig om smak och då är det förstås lika bra att köra på som man gör.
Citera
2015-12-28, 16:48
Medlem
Citat:
Vill ha alla era tips på att spara pengar då jag inte kan fortsätta så här för då kommer min ekonomi gå åt skogen. Tex blir det utan att jag vet hur det går till att mitt matkonto ligger på ca 5000 kr i månaden fast jag bor själv

Alla bor själva. Många bor dessutom ensamma.
Citera
2016-01-02, 05:36
Medlem
Spara pengarna svårtillgängliga. Exempelvis i en indexfond i annan bank. På så vis kan du inte impulshandla och man anpassar levernet efter saldot.

Lycka till!
Citera
2016-01-02, 07:06
Medlem
PiusXIIIs avatar
Om man storhandlar, t ex en gång i veckan, slipper man mycket kostnader för spontaninköp. Men då gäller det att man kan planera på ett vettigt sätt vilket kan ta tid att lära sig. Det viktigaste är nog att man börjar skriva upp vad man köper, och även vad som går åt.

Efterhand kanske man tom kan bli lite nöjd med sitt nya snålare jag, när man ser att man har mera självkontroll, och att man sparar lite pengar som kan användas till något vettigt.
Citera
2016-01-02, 12:40
Medlem
5000 kr är väldigt mycket, 1500 är mer normalt i matkostnad/mån. "Låt priset bestämma vad du ska äta i veckan" Börja med att inte ute, köp ingen färdigmat, släng ingen mat, töm frysen innan du handlar, gör matlådor när du ändå lagar = (gör mycket när du ändå lagar) Man kan faktiskt göra god mat hemma. Detta = 3500 kr
Citera
2016-01-02, 13:12
Medlem
kurt-sunes avatar
1. Se till att hålla låga levnadskostnader. Dela bostad om möjligt...

2. Satsa på att äga din bostad från start.

3. Månadsspara i indexfonder.

4. Köp aktier i kvalitetsbolag. Investmentbolag is the shit om du vill ha bra spridning.

5. Drick ingen alkohol. Du blir sjuk oftare och det är svindyrt att gå på krogen.
Citera
2016-01-02, 14:03
Medlem
persona.von.gratas avatar
Bumpar min tidigare fråga...

Jag skulle behöva mer info.
- Vad har du för inkomst?
- Hyra?
- Bil?
- Andra utgifter?
- Ålder(ish)
- Mål med att spara pengar? Körkort eller handpenning på husköp?
Citera
2016-01-03, 01:21
Medlem
Kan någon komma med lite okonventionella och ibland mer obekväma lösningar/tips, som andra inte tänkt på?

Ex:
Typ ställa bilen och planka med billig försäkring(planka.nu)/starta lokal Bilpool.
"låna" elektronik månadsvis genom "öppet köp", istället för att köpa den.
Avbeställa tidningsprenumerationen och läsa det på biblioteket.
Flytta till kollektiv.
Inte köpa möbler, utan istället skaffa dem gratis genom bortskänkningssajter som: http://www.bortskankes.se/
Ersätta vissa kötträtter med billiga veganrätter (Baljväxter).
Secondhandklädesbutiker.
Billig "Träna hemma utrustning"/ utnyttja olika gymkedjors "provträningserbjudande".
Återanvänd dammsugarpåsararna genom att för hand, med (diskhandskar) dra ut skiten som sugits upp med dammsugaren.
Ingen tv licens.
Köpa stora relativt billiga årsförbrukningar av hygienartiklar från Kina tillsammans med dina
vänner: http://www.aliexpress.com/.
Odla hemma.
Knep på hur man kan snylta på andras wifi/hacka ett närliggande WEP-krypterat nätverk.
Spara in på el genom att byta elbolag och lampor, skaffa mindre tv
Tvingande buffertsparande.
Senast redigerad av Jamie_L 2016-01-03 kl. 01:49.
Citera
2016-01-03, 16:33
Medlem
alienfins avatar
Kör rövdusch istället för toapapper så tjänar du säkert 10 tals kr i månaden och får ett rent arsle på köpet.
Citera
2016-01-03, 16:58
Medlem
Citat:
Vill ha alla era tips på att spara pengar då jag inte kan fortsätta så här för då kommer min ekonomi gå åt skogen. Tex blir det utan att jag vet hur det går till att mitt matkonto ligger på ca 5000 kr i månaden fast jag bor själv

Du tycks inte ha en kass inkomst med tanke på matkontot utan det verkar snarare som att du saknar disciplin och erfarenhet.

Självklart ska du inte slösa pengar på onödigt skit men du ska inte heller köpa det absolut billigaste och snåla som en idiot med riktigt trist livskvalitet som följd.

Att spara pengar är faktiskt jäkligt lätt när man väl börjat och gjort det ett tag då det är lite som med träning, det är inte kul förrän man börjar se resultat.

Börja med att se till att ha ett automatiskt månadssparande där du ser till att minst 10% av din inkomst försvinner in i ett fondsparande hos t.ex Avanza. Det är bra att ha pengarna på en annan bank än din "huvudbank" eller vad man ska säga, du ska inte frestas att använda dina sparade pengar vilket du lätt kan bli om du ser vad du sparat när du ska betala dina räkningar.

Sedan är det självklart, som många redan påtalat, viktigt med planering... Sätter du ihop en veckomeny för vad du ska äta kan du lyxa till det ganska rejält och ändå komma undan med betydligt lägre utgifter för mat än 5000kr/månad. Tänker du ytterligare ett varv och planerar in normal mat kommer du lätt klara dig på 1000-2000kr/månad. Med billig mat kan du pressa matkontot ytterligare, men det är inte så kul. Matlåda till lunch istället för att äta ute sparar du grymt mycket på.

Har du bil? Fundera hur du använder den... Ofta använder man bilen betydligt mer än vad som är nödvändigt. Ha även koll på försäkringar byta till billigare alternativ på huvudförfallodatumet.

Vad jag skriver är egentligen självklarheter och det tror jag du fattar... Tips på vart du kan spara in pengar kan du få hur många som helst. Det viktigaste är dock din självdisciplin samt det "dolda" månadssparande till en början....
Citera
2016-01-03, 17:09
Medlem
exoticspices avatar
Bestäm dig för att matkontot endast får vara 1.500 - 2.000 i månaden och sen hålla dig till det, oavsett. Det är enkelt och blir en vana och när du väl har fått rutin på det förstår du hur mycket onödigt du har handlat på impulsköp? En lista varje gång du handlar och följa den strikt och OM du hittar något på extrapris som bröd eller grönskar t.ex. så passar du på att handla det då.
Citera
2016-01-06, 22:42
Medlem
dovAkins avatar
Tänkte lägga undan typ 2000 varje månad skall jag lägga dessa i aktier eller i fonder eller på ett spar konto?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in