2015-12-26, 14:43
Medlem
ankan666s avatar
hejsan, köpte en begagnad laptop med win 8 installerat.
språcket var på eng och gick inte att ändra.
jag hade inga skivor till datorn och dum som jag var formaterade jag den och sen installerade win 7 med en skiva jag hade fått med en annan dator jag har, dock var det en fujitsu dator och den jag installerade på är en e machine.

så nu står det fujitsu i min e machine och en massa konflikter uppstår hela tiden tills den stängs av.

kan jag formatera den igen och ladda ner en REN kopia av nåt op och installera in i datorn??
Citera
2015-12-26, 14:45
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du nämner inget om operativsystemet som du vill använda dig av. Gäller det Windows 8? Eller Windows 7?

Hört talas om piratbukten?
Citera
2015-12-26, 14:56
Medlem
ankan666s avatar
hej, windows vista eller vindows 7 hade jag tänkt mig, jag håller på att ladda ner från PB men senst jag gjorde det för något åresedan så funkade det inte alls att installera.
Citera
2015-12-26, 15:04
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankan666
gjorde det för något åresedan så funkade det inte alls att installera.

Av vilken anledning då?

Du måste bränna median som en bootbar fil. Te.x på en DVD-skiva. Du ändrar sedan i Bios så CD/DVD ligger som första startordning. Mata i skivan och verkställ boot-ordningen med F10. Startar sedan igång skivan med te.x Enter. Följ installationsprocessen.
Citera
2015-12-26, 15:09
Medlem
ankan666s avatar
okej tack, det kommer jag inte ihåg, men antagligen så bootade den inte från skivan, jag funderade på att sätta in linux ubuntu men vet inte hur säkerheten är med bankid osv, ska leta upp ett brännprogram så jag kan bränna ett ex när nedladdningen är klar
Citera
2015-12-26, 15:54
Medlem
Du kan också göra en usbsticka bootbar med Win 7-iso'n och det enkla programmet Rufus:
https://rufus.akeo.ie/
Citera
2015-12-26, 15:56
Medlem
Weckheczs avatar
Måste det vara Windows? För finns smidigare alternativ som både är lättare att installera (tar 10min + tiden för att ladda ned skiten och slänga upp den på usb, ytterligare 10min kanske), använda och underhålla. Den enda motiveringen jag kan komma på är om du ska spela specifika spel och ev. kolla på netflix.

Var mest en tanke för det finns enbart fördelar i så fall.

Annars finns såklart Windows på bukten.
Citera
2015-12-26, 15:59
Medlem
Weckheczs avatar
Citat:
okej tack, det kommer jag inte ihåg, men antagligen så bootade den inte från skivan, jag funderade på att sätta in linux ubuntu men vet inte hur säkerheten är med bankid osv, ska leta upp ett brännprogram så jag kan bränna ett ex när nedladdningen är klar

Varför skulle bankid bli lidande för att du har ubuntu? Kör på ubuntu eller Linux Mint, betydligt mindre sannolikt att bli utsatt för säkerhetsrisker, virus och malware finns i princip inte med firewall på dessutom.

Skulle i alla fall kunna testa, är du inte nöjd så skulle du alltid kunna byta till Windows igen.
Citera
2015-12-27, 08:29
Medlem
Var det Windows 8 från början på datorn? Ladda hem det från https://www.microsoft.com/sv-se/soft...nload/windows8

Ingen produktnyckel behövs om det är en inbyggd licens, uppdatera till Windows 10 sen.
Citera
2015-12-27, 21:25
Medlem
ankan666s avatar
hej, efter att formaterat datorn och installerat win 7 så händer det att jag får blåskärm och datorn dör, det hände på den innan med, tackar alla för hjälpen, men jag säljer den, jag orkar inte bråka med blåskärmar, har ingen kunskap om det och vet inte ens varför man får dom, tack iallafall
Citera
2016-01-02, 20:19
Medlem
auto607989s avatar
Citat:
hej, efter att formaterat datorn och installerat win 7 så händer det att jag får blåskärm och datorn dör, det hände på den innan med, tackar alla för hjälpen, men jag säljer den, jag orkar inte bråka med blåskärmar, har ingen kunskap om det och vet inte ens varför man får dom, tack iallafall

Till vem ska du sälja din defekta dator till? Släng den om den är trasig.

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in