2015-12-25, 19:28
Medlem
Okej, Nu har jag försökt allt och läst typ alla forum, men jag får ändå inte till det.
Jag vill lägga över Windows 10 på ett USB, som går att boota på min pc som inte har operativsystem.

Hur gör jag detta från en mac?
Allt jag hittar är om Boot-camp men det är ju till för att sedan installera Windows på Macen.
Har även provat Unetbootin men där hittar den inte USBn.

Någon som har tips?
Citera
2015-12-25, 19:30
Medlem
ojns avatar
Uhm... Det är väl exakt vad Bootcamp gör - bygga en bootbar usb-sticka? Det är ju inget som tvingar dig att sedan använda denna för en Windows-installation på just den datorn.
Citera
2015-12-25, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Uhm... Det är väl exakt vad Bootcamp gör - bygga en bootbar usb-sticka? Det är ju inget som tvingar dig att sedan använda denna för en Windows-installation på just den datorn.

Är det så? Då har jag missförstått det. Jag har även prövat det men kanske gjorde något fel.
Jag provar det igen och kollar!
Citera
2015-12-25, 20:00
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowpressure
Jag har även prövat det men kanske gjorde något fel.
Vad felar? Hur långt kommer du?
Citera
2015-12-25, 20:29
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn

Nja, är det verkligen så enkelt? Nu gissar jag bara, men är det inte skillnad i hur BIOS och EFI hanterar volymer?
Citera
2015-12-25, 20:48
Medlem
Nu fungerade det! Jag gjorde som jag tidigare gjort med boot camp, och nu gick det. förut hände bara detta.
-Den fastnade på 25% flera gånger och sa att det inte fanns utrymme trots 16GB usb.
-När det väl gick 100% så gick det fortfarande inte att boota.

Aja nu har jag installerat det på PC:n iaf. Nu återstår bara ljud-problemet som var anledningen till att jag formaterade haha. Lär väl dyka upp en till tråd om det snart om jag inte slagit sönder datorn innan
Citera
2015-12-25, 21:29
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Nja, är det verkligen så enkelt? Nu gissar jag bara, men är det inte skillnad i hur BIOS och EFI hanterar volymer?
Blev nyfiken och googlade lite, och många verkar ha problem/inte kunna installera det alls. Blandade svar på t.ex. StackExchange och liknande sidor.

Många verkar inte kunna installera någon Windows-version senare än 7 - om det nu beror på filsystem, BIOS eller nå't annat. Jag gissar att det beror på att Bootcamp primärt är ett verktyg för just dubbla OS på samma Mac, en usb-sticka med Windows på är mer en "bonus". Så så "straight forward" som jag trodde verkar det absolut inte vara - jag gick bara på vad jag och ett par bekanta gjort. Jag har skapat åtminstone 4-5 st usb-stickor med Windows 8 och 10 på i Bootcamp och installerat ett par av dem på en annan dator (PC).

Ironiskt nog är det just dualboot jag haft problem med. För några veckor sedan ville jag installera Windows på min Mac jag har på jobbet för att köra några Windows-problem som inte fungerar virtuellt, men fick inte igång det. Säkert nå't uppenbart fel, men orkade inte felsöka vidare länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in