2015-12-25, 10:57
Medlem
Lullabys avatar
Efter ett hårt träningspass där fokus varit på mage/bål så blir jag rent uppsvälld i buken. Det är som att det svullar upp och ansamlas vätska under huden, tarmarna börjar böka runt och svälla upp. Detta kommer några timmar efter avslutad träning och jag kan fanimig inte begripa varför.

Jag har IBS. Det kommer ofta i samband med stress,men ibland utan till synes någon anledning.

Jag kan inte härleda obehaget till något jag ätit eller äter-då jag ätit olika saker före och efter,samt har ingen födoämnesallergi eller överkänslighet t.ex gluten, laktos eller socker.

Gjorde en bukplastik för några år sedan-kan bero på denna som huden svullnar,men dom säger på kliniken att det inte borde (?) vara det. Hudsvullnaden är mest på vänster sida av nedre magen.

Gjorde en hysterektomi vaginalt, via titthål för 1,5 år sen. Har läst om sammanväxningar, men tror inte det beror på detta då symtomen inte var särskilt lika.

Jag är kvinna, 36 år, 1.75 lång, väger 58-60kg och ligger på en fettprocent på ca 11-13%. Dricker INGEN alkohol, röker inte, medicinerar dock både ADD och depression men dessa mediciner kan även dom uteslutas då jag haft dessa längre än besvären.

Magen blir som ett stenhårt utspänt trumskinn...nertill.
Inga sura uppstötningar, halsbränna eller annat som kan härledas till själva magsäcken.

Nån annan som har det såhär?
Citera
2015-12-25, 14:10
Medlem
Paijters avatar
Är allergisk mot däggdjurskött sedan ett år tillbaka. Buksmärta efter 15 minuters träning om jag fått i mig någonting från däggdjur under två dygn. Det finns däggdjur i en hel del mat och även E-nr.

IBS innebär bara att läkarna inte vet vad det är som är fel. I mitt fall fick jag diagnosen IBS. Fick googla mig fram till en egen diagnos.

Får du samma reaktion om du inte intagit någon föda under två dygn och tränar lätt? Det jag är ute efter är att man kan få allergiska reaktioner av allt möjligt och även om man tror sig äta och ha kontroll på födan finns alltid risk att det smyger sig in fel ämnen.
Citera
2015-12-26, 00:09
Medlem
Lullabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Är allergisk mot däggdjurskött sedan ett år tillbaka. Buksmärta efter 15 minuters träning om jag fått i mig någonting från däggdjur under två dygn. Det finns däggdjur i en hel del mat och även E-nr.

IBS innebär bara att läkarna inte vet vad det är som är fel. I mitt fall fick jag diagnosen IBS. Fick googla mig fram till en egen diagnos.

Får du samma reaktion om du inte intagit någon föda under två dygn och tränar lätt? Det jag är ute efter är att man kan få allergiska reaktioner av allt möjligt och även om man tror sig äta och ha kontroll på födan finns alltid risk att det smyger sig in fel ämnen.

Jag har faktiskt inte provat att svälta i 2 dygn. Då skulle det inte vara så konstigt om man blev dålig :/
Däggdjursköttallergi? Hsr du fått detta undersökt och konstaterat?
Just när man har IBS kunde man uppleva att man inte tålde vissa födoämnen osv. Jag kan inte äta för tunga måltider med kött, fett, kryddigt osv. Inget salt. Däremot går "frukostmat" som mackor, gröt, yoggi, proteindrinkar, frukt m.m bra. Hade en kollega som hade IBS och när han mådde som sämst kunde han bara äta McDonalds-käk. Allt annat blev han dålig av.
Jävligt märklig sjukdom!

Jag har provat att utesluta de klassiska "bomberna" för magen, som t.ex ärtor, bönor, äpple, kål, och även provat gluten och laktosfritt. Jag fick diagnosen genom uteslutningsmetoden.

Värst är det när jag gjort riktiga magövningar. Samma dag och 1-3 dagar efter är besvären outhärdliga och det går fan ut över äktenskapet..hur sexigt är det att känna sig som en uppblåst ballong....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in