• 1
  • 2
2015-12-29, 15:55
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
24-25-26-27 är ju röda dagar då funkar inte överföringar mellan olika banker du får vänta tills det blir en vardag igen 28.

Jo, jag tycker bara att pengarna borde kommit fram måndag EM skickats vidare och kommit fram tisdag...
Citera
2015-12-29, 16:36
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jo, jag tycker bara att pengarna borde kommit fram måndag EM skickats vidare och kommit fram tisdag...
Du skickade dom på en söndag som är en röd dag då händer ingenting. Överföring mellan banker sker endast vardagar så din överföring gjordes måndag och registrerades på mottagande bank på tisdagen.
Citera
2015-12-29, 16:43
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du skickade dom på en söndag som är en röd dag då händer ingenting. Överföring mellan banker sker endast vardagar så din överföring gjordes måndag och registrerades på mottagande bank på tisdagen.

Inte helt sant. En vanlig överföring kan ske samma dag om det är en vanlig veckodag/arbetsdag. Just Swedbank har som riktlinje att överföringar måste ske senast kl. 13 för att överföringen ska skickas iväg till andra banker, så att mottagaren får pengarna samma dag. Eftersom överföringen skedde tidigare, så borde pengarna alltså ha funnits hos mottagaren på Handelsbanken senast måndag eftermiddag.
Citera
2015-12-29, 17:16
Medlem
Enydrions avatar
Jag skickade dem på söndag från en nishbanker till Swedbank...

Enligt handelsbanken så är handelsbanken snabbare...

Om det stämmer förlorar jag flera hundra om året på att ha långsamma Swedbank...

Om det inte är nnishbankernas fel ?

Kanske borde skaffa handelsbanken också...
Senast redigerad av Enydrion 2015-12-29 kl. 17:20.
Citera
2015-12-29, 17:25
Medlem
Spyrrans avatar
Det kan ju även vara så att även nischbanken är seg när det gäller överföringar eftersom pengarna inte fanns på Swedbank förrän på tisdagen. När pengarna borde ha kommit in redan på måndagen.

Beroende på när pengarna kom in till Swedbank (före/efter kl. 13 enligt hemsidan) så skickas pengarna så att de finns på mottagarbanken antingen senast samma eftermiddag eller dagen därpå. Det vore väldigt konstigt om pengarna inte ens fanns på kontot onsdagen den 23:e.

Enligt min erfarenhet av Swedbank så är de normalt inte alls så sega (har inte Swedbank själv, har SEB. Men min syster har Swedbank och har fört över pengar till mig vid ett par tillfällen).

Men jag förstår inte varför du måste blanda in en tredje bank som ska fungera som mellanbank. Varför inte göra en överföring direkt från nischbanken till Handelsbanken? Eller till Swedbank om du vill att pengarna går dit.
Citera
2015-12-29, 22:00
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Det kan ju även vara så att även nischbanken är seg när det gäller överföringar eftersom pengarna inte fanns på Swedbank förrän på tisdagen. När pengarna borde ha kommit in redan på måndagen.

Beroende på när pengarna kom in till Swedbank (före/efter kl. 13 enligt hemsidan) så skickas pengarna så att de finns på mottagarbanken antingen senast samma eftermiddag eller dagen därpå. Det vore väldigt konstigt om pengarna inte ens fanns på kontot onsdagen den 23:e.

Enligt min erfarenhet av Swedbank så är de normalt inte alls så sega (har inte Swedbank själv, har SEB. Men min syster har Swedbank och har fört över pengar till mig vid ett par tillfällen).

Men jag förstår inte varför du måste blanda in en tredje bank som ska fungera som mellanbank. Varför inte göra en överföring direkt från nischbanken till Handelsbanken? Eller till Swedbank om du vill att pengarna går dit.

Man måste ofta ha verifierat kontot man anslutit till nischbanken för att ta ut pengar...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in