2015-12-24, 22:10
Medlem
Hej, min bmw e91 325d 2009 drar motor olja...

enligt bmw så är det ok 0,7L/100mil..

Men tycker det är väldigt konstigt något måste vara fel??

och nej den blå ryker inte så turbon verkar okej..

Någon som har samma problem eller har haft??

MVH
Citera
2015-12-24, 22:45
Medlem
Bongomans avatar
BMW diesel dricker olja. Det är så deras motorer fungerar. Fyll på och var nöjd med att du har en bil som håller länge om du sköter den. Du kan ju byta till en Kia som inte drar olja men... Hur kul är det?
Citera
2015-12-24, 22:51
Medlem
Precis, vissa bilar dricker olja. Rent tekniskt är det för att man lägger en tjockare oljefilm i cylindern för att få ner friktionen (och därmed bensinförbrukningen) som jag förstått det, och den oljan brinner ju upp vid varje slag. Tyskarna som har en så ansenlig mängd per mil gör att jag tycker det borde redovisas precis som bränslet. Fast variationen är säkert stor och jag förstår problemen med att mäta det.
Citera
2015-12-26, 20:48
Medlem
Gores avatar
Ni måste skoja nu !

Menar ni att bilen normalt kan bränna 7 liter motorolja på 1000 mil ??
Det är väl mer än vad som ryms i oljetråget.
Jag skulle bli vettskrämd om min bil drog 2 liter på 1500 mil ! alltså mellan oljebytena.

Förra bilen tog 0,8 liter på 1200 mil och då hade den 18 000 mil på sig.
Skoja inte så där ,det är väl få bilar som har sån vansinnig oljeförbrukning.
Citera
2015-12-26, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gore
Ni måste skoja nu !

Menar ni att bilen normalt kan bränna 7 liter motorolja på 1000 mil ??
Det är väl mer än vad som ryms i oljetråget.
Jag skulle bli vettskrämd om min bil drog 2 liter på 1500 mil ! alltså mellan oljebytena.

Förra bilen tog 0,8 liter på 1200 mil och då hade den 18 000 mil på sig.
Skoja inte så där ,det är väl få bilar som har sån vansinnig oljeförbrukning.

Vilken sten har du bott under dom senaste 10 åren? Prova sök på audi/bmw oljeförbrukning så har du att läsa ett bra tag framöver.
Citera
2015-12-26, 20:53
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
BMW diesel dricker olja. Det är så deras motorer fungerar. Fyll på och var nöjd med att du har en bil som håller länge om du sköter den. Du kan ju byta till en Kia som inte drar olja men... Hur kul är det?

Så du tror på allvar att en lika gammal Kia INTE skulle förbruka olja?
Var väl Toyota som svarade Vibilägare för något år sedan att x antal påfyllda liter olja per 1000 mil var helt okej i en Avensis.
Citera
2015-12-26, 21:25
Medlem
Det är alldeles för hög förbrukning. Oavsett bilmärke. Orsaken är att folk luras att använda
longlifeoljor och inte byter i tid. Vevhusventilationen gleggar igen och oljeskrapringen blir
full med koks.
Citera
2015-12-26, 22:05
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Precis, vissa bilar dricker olja. Rent tekniskt är det för att man lägger en tjockare oljefilm i cylindern för att få ner friktionen (och därmed bensinförbrukningen) som jag förstått det, och den oljan brinner ju upp vid varje slag. Tyskarna som har en så ansenlig mängd per mil gör att jag tycker det borde redovisas precis som bränslet. Fast variationen är säkert stor och jag förstår problemen med att mäta det.
Ja, för mig som konsument är det ju intressant att se hela milkostnaden, inte bara vad bränslet kostar. En förbrukning på 0,7 liter olja, eller upp till en liter hos vissa märken, kostar alltså runt en krona milen. Sen sitter folk och jämför centilitrar i snittförbrukning på bränslet!
Citera
2015-12-26, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Det är alldeles för hög förbrukning. Oavsett bilmärke. Orsaken är att folk luras att använda
longlifeoljor och inte byter i tid. Vevhusventilationen gleggar igen och oljeskrapringen blir
full med koks.

okej, men om det hade varit vevhusventilationen så hade det väll rykt väldigt mycket när bilen är igång?
Citera
2015-12-27, 15:42
Medlem
Gores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NYPD
Vilken sten har du bott under dom senaste 10 åren? Prova sök på audi/bmw oljeförbrukning så har du att läsa ett bra tag framöver.

Dessbättre är det väl frivilligt att köpa en sådan skitmotor då.
Om det är så illa, måste väl det vara stendöda modeller som begbil.

Jag har kört Volvo ,Ford och Mazda senaste åren.
Även MB,och Honda som bil i jobbet och ingen av dessa har förbrukat olja ens i närheten av de siffror som nämnts här.

Det måste alltså vara en mycket snäv krets av dåliga motorkonstruktioner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in