• 1
  • 2
2015-12-24, 20:07
Medlem
Hej! Hoppas det är rätt forumdel, antar att en hel del sparande är via aktier och värdepapper och dylikt så tyckte detta var korrekt del.

Har tänkt börja spara 1 000 - 4 000 varje månad KORTSIKTIGT, alltså typ ett par månader eller liknande, men vet inte riktigt vilken form som är bäst. Är det helt enkelt ett vanligt sparkonto eller finns det lite mer spännande sparformer man kan ha? Är helt oinsatt i sådana här grejer och har inte helt koll på allt. Är det fonder som är bra för sådant här sparande?
Citera
2015-12-24, 20:12
Medlem
Spara kortsiktigt, i ett par månader? Behåll då pengarna hemma. Eller spekulera i någon valuta som kommer rasa/rusa. De sparkonton som ger OK ränta kräver en insättning på minst 12 månader, och fonder ska du vara en riktig expert på för att tjäna någon på över ett par månader.
Citera
2015-12-24, 20:19
Medlem
Välj ett sparkonto med insättningsgaranti.

Skippa valutor, aktier, fonder o.s.v.
Citera
2015-12-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmeldonPooper
Hej! Hoppas det är rätt forumdel, antar att en hel del sparande är via aktier och värdepapper och dylikt så tyckte detta var korrekt del.

Har tänkt börja spara 1 000 - 4 000 varje månad KORTSIKTIGT, alltså typ ett par månader eller liknande, men vet inte riktigt vilken form som är bäst. Är det helt enkelt ett vanligt sparkonto eller finns det lite mer spännande sparformer man kan ha? Är helt oinsatt i sådana här grejer och har inte helt koll på allt. Är det fonder som är bra för sådant här sparande?

Om du har tänkt använda pengarna bara efter några månader bör du utesluta aktier för risken för förluster är ganska stor på så kort sikt. Om det hade gällt mig hade jag valt att spara hos den av nischbankerna som erbjuder högst ränta med insättningsgaranti. Om det hade gällt sparande på flera år hade jag valt aktier men aldrig för ett par månader.
Citera
2015-12-24, 21:43
Medlem
Okej, tack så mycket för tipsen. Då sitter jag på pengarna tillsvidare
Citera
2015-12-24, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmeldonPooper
Okej, tack så mycket för tipsen. Då sitter jag på pengarna tillsvidare

Att bara sitta på pengarna är fel det också. Om du sitter på pengarna har du sannolikt dem i ett konto i någon storbank som ger 0 i ränta. Du bör aktivt leta efter det räntekonto som ger högst ränta och som har insättningsgaranti.
Citera
2015-12-25, 01:49
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Kör räntefond, hedgefond, sparkonto osv. finns hur många sparformer som helst som lämpar sig på kort sikt
Citera
2015-12-25, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Kör räntefond, hedgefond, sparkonto osv. finns hur många sparformer som helst som lämpar sig på kort sikt

Jag delar verkligen inte din åsikt att det finns hur många sparformer som helst som är lämpliga, i synnerhet inte när man riktar sig till en person utan kunskap och erfarenhet.

Den hyllade och prisade räntefonden Spiltan Räntefond Sverige har t ex gått minus 0,24 % senaste 6 månaderna. Hedgefonder har överlag gått ganska uselt på senare år. Ett exempel är hedgefonden Sharp som blev utsedd till årets hedgefond 2010 och 2012, enligt fondens hemsida gick fonden back 8,6%! under första halvan av december.

Om man ska placera på mycket kort tidshorisont blir det mycket mer tur och slump och oförutsedda händelser som spelar en avgörande roll om man ska gå plus eller inte.
Visst går det att tjäna bra med pengar även på kortsiktig handel, men då ska man ha stor kunskap och erfarenhet. För de allra flesta småsparare är det bättre att ha en betydligt längre sparhorisont än ett par månader och då finns det betydligt fler alternativ som över tid bör gå plus.
Citera
2015-12-25, 09:11
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Att bara sitta på pengarna är fel det också. Om du sitter på pengarna har du sannolikt dem i ett konto i någon storbank som ger 0 i ränta. Du bör aktivt leta efter det räntekonto som ger högst ränta och som har insättningsgaranti.

Fast det rör ju sig om ett par tusen i några månader. Även om du väljer det räntekonto med högst ränta kommer det handla om någon hundralapp hit eller dit. Tiden för administrationen med att leta upp och jämföra räntekonton samt att öppna upp ett nytt är mer värd än den minimala räntan du får på ett par tusen kronor i några månader.
Citera
2015-12-25, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Fast det rör ju sig om ett par tusen i några månader. Även om du väljer det räntekonto med högst ränta kommer det handla om någon hundralapp hit eller dit. Tiden för administrationen med att leta upp och jämföra räntekonton samt att öppna upp ett nytt är mer värd än den minimala räntan du får på ett par tusen kronor i några månader.

Det finns flera sidor som listar de bästa kontona så det tar knappast någon tid att tala om att registrera ett nytt sparande. Detta behöver man ju bara göra en gång. Det är som regel alltid samma sparkonton som är med i toppen. Även om det i kronor kanske inte rör sig om så mycket så bör man hela tiden leta efter det bästa alternativet så att man har vanan inne sen när det börjar röra sig om betydligt mer pengar.
Citera
2015-12-25, 14:15
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Jag delar verkligen inte din åsikt att det finns hur många sparformer som helst som är lämpliga, i synnerhet inte när man riktar sig till en person utan kunskap och erfarenhet.

Den hyllade och prisade räntefonden Spiltan Räntefond Sverige har t ex gått minus 0,24 % senaste 6 månaderna. Hedgefonder har överlag gått ganska uselt på senare år. Ett exempel är hedgefonden Sharp som blev utsedd till årets hedgefond 2010 och 2012, enligt fondens hemsida gick fonden back 8,6%! under första halvan av december.
Ta upp en treårsgraf av Spiltans räntefond. Det är vid ett fåtal tillfällen om man har ett par månaders sikt där den gått ner. Visst händer det men då handlar det om alltid mindre än en procent. Den risken är jag villig att ta för att få i den stora majoriteten av fallen en ganska sker avkastning. Men det är en smaksak beroende på hur mycket risk man har.

Och egentligen, vad spelar -0,5% till +0,5% för roll egentligen? Väldigt små summor och i räntefonden får du med större sannolikhet positiv avkastning. Finns många olika räntefonder med lnge och korta räntor och med helt olika risk, där får TS bara läsa på själv och göra sin egen bedömning. Men jag personligen skulle inte ha några problem med Spiltans räntefond.
Om man ska placera på mycket kort tidshorisont blir det mycket mer tur och slump och oförutsedda händelser som spelar en avgörande roll om man ska gå plus eller inte.

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...tefond-sverige

Nu verkar Atlant Sharp (?) verkar vara en ganska hedgefond med mycket risk och är väldigt volatil. Finns hur många hedgefonder som helst. Klart det är en högre risk med en hedgefond. Men där får TS får googla och leta om det finns en hedgefond som passar hans riskprofil.

Citat:
Visst går det att tjäna bra med pengar även på kortsiktig handel, men då ska man ha stor kunskap och erfarenhet. För de allra flesta småsparare är det bättre att ha en betydligt längre sparhorisont än ett par månader och då finns det betydligt fler alternativ som över tid bör gå plus.
Självklart är det så. Ett månatligt sparande utspritt på lång tid med en lång horisont är det bästa. Så har jag själv lagt upp min ekonomi
Citera
2015-12-25, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Ta upp en treårsgraf av Spiltans räntefond. Det är vid ett fåtal tillfällen om man har ett par månaders sikt där den gått ner. Visst händer det men då handlar det om alltid mindre än en procent. Den risken är jag villig att ta för att få i den stora majoriteten av fallen en ganska sker avkastning. Men det är en smaksak beroende på hur mycket risk man har.

Och egentligen, vad spelar -0,5% till +0,5% för roll egentligen? Väldigt små summor och i
räntefonden får du med större sannolikhet positiv avkastning. Finns många olika räntefonder med lnge och korta räntor och med helt olika risk, där får TS bara läsa på själv och göra sin egen bedömning. Men jag personligen skulle inte ha några problem med Spiltans räntefond.

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...tefond-sverige

Nu verkar Atlant Sharp (?) verkar vara en ganska hedgefond med mycket risk och är väldigt volatil. Finns hur många hedgefonder som helst. Klart det är en högre risk med en hedgefond. Men där får TS får googla och leta om det finns en hedgefond som passar hans riskprofil.

Självklart är det så. Ett månatligt sparande utspritt på lång tid med en lång horisont är det bästa. Så har jag själv lagt upp min ekonomi

Räntefonder har gynnats kraftigt av att räntorna har fallit de senaste åren. Det är uteslutet med ett liknande räntefall de kommande åren, därför är det högst sannolikt att Spiltan kommer att ha mycket lägre avkastning de kommande 3 åren än de föregående 3 åren.
Även om en maxförlust i Spiltans räntefond kanske bara är några tiondels procent under några månader så ska det samtidigt ställas mot att den potentiella vinsten inte är mycket högre än några tiondels procent.

Om man beaktar risken tror jag att det är väldigt få räntefonder i dagens ränteläge som slår de sparkonton med högst ränta och som har insättningsgaranti.

Ett annat exempel på hedgefond som väldigt många har sparat pengar i är Brummers Multi-Strategy som de senaste 6 månaderna har gått back 2,5%. Det är en fond i fond som placerar i Brummers olika hedgefonder.

Hedgefonder går över lag ganska svagt. De fonder som går bra något år brukar sedan utvecklas ganska svagt när de marknader som de investerar i förändras. Hedgefonderna hänger inte med index när det stiger samtidigt som man har svårt att prestera när index går dåligt.
Det är väldigt många hedgefonder, främst i utlandet, som läggs ner pga för dålig lönsamhet.

Jag tvivlar även på att en ren nybörjare är kapabel att googla och hitta hedgefonder som passar dennes riskprofil. Man bör har åtminstone lite kunskap och erfarenhet för att kunna bedöma risker etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in