Hej
Jag undrar om hur man lär sig bäst bokföring ? Just nu läser jag i en bok som heter princip baserad redovisning och tycker inte att boken är särskild bra när det gäller att lära sig bokföring. Det känns som om författarna omedvetet har tagit givet att man ska ha klart för sig basala bokförings grunder innan man ger sig in i boken trots att den är för nybörjare.
Efter att ha läste boken så kan jag konstatera att jag nu förstår lite grann om vad bokföring är och varför man gör det, samt har jag fått en inblick i hur man bokför men när det kommer till själva konteringen i löpande bokföringen, och sedan bokslut så är jag helt vilse. Mitt åsikt om boken är följande: Författarna har försökt sammanfatta bokföring på ett enkelt sätt och via ett narrativt ansats vilket har resulterat i att inte beskrivit bokföring konkret, då de behandlat bokföringen som "konst" som kan beskrivas på flera olika sätt.
Bokens övningsuppgifter är svåra att förstå samt finns det inga steg för steg lösningar i faciten, så med andra ord känns det som om boken inte ger kunskap.
Jag efterlyser lite tips från allihopa om hur man lär sig snabbt och enkelt bokföring. Kanske finns det här några ekonomistudenter som suttit i samma båt?
Sorry för mina grammatiska fel då jag är jävligt trött och ska gå sova nu.
Är ekonomistudent och tidigare ingenjörs student