2015-12-24, 06:53
Bannlyst
Hej

Jag undrar om hur man lär sig bäst bokföring ? Just nu läser jag i en bok som heter princip baserad redovisning och tycker inte att boken är särskild bra när det gäller att lära sig bokföring. Det känns som om författarna omedvetet har tagit givet att man ska ha klart för sig basala bokförings grunder innan man ger sig in i boken trots att den är för nybörjare.

Efter att ha läste boken så kan jag konstatera att jag nu förstår lite grann om vad bokföring är och varför man gör det, samt har jag fått en inblick i hur man bokför men när det kommer till själva konteringen i löpande bokföringen, och sedan bokslut så är jag helt vilse. Mitt åsikt om boken är följande: Författarna har försökt sammanfatta bokföring på ett enkelt sätt och via ett narrativt ansats vilket har resulterat i att inte beskrivit bokföring konkret, då de behandlat bokföringen som "konst" som kan beskrivas på flera olika sätt.

Bokens övningsuppgifter är svåra att förstå samt finns det inga steg för steg lösningar i faciten, så med andra ord känns det som om boken inte ger kunskap.

Jag efterlyser lite tips från allihopa om hur man lär sig snabbt och enkelt bokföring. Kanske finns det här några ekonomistudenter som suttit i samma båt?

Sorry för mina grammatiska fel då jag är jävligt trött och ska gå sova nu.

Är ekonomistudent och tidigare ingenjörs student
Senast redigerad av swekredit 2015-12-24 kl. 07:03.
Citera
2015-12-24, 09:12
Medlem
Jag tyckte den boken var väldigt enkel och väldigt pedagogisk.

Löpande bokföring är väldigt lätt och kan du inte lära dig det så är detta kanske inget för dig.

Allt du behöver veta är att tillgångar ökar i debet och skulder i kredit.
Intäkter ökar i kredit och kostnader i debet.

I börja gjorde jag så att jag utgick från 19-kontona, dvs banken/kassa. Jag lärde mig att 19-konton ökar i debet och minskar i kredit. Från detta kan jag härleda t.ex "jag köper en vara vilket minskar mina pengar alltså ska jag boka den i kredit på 19-konto och eftersom det är dubbel bokföring så måste jag boka den i debet på ett kostnadskonto" Samma princip om du säljer något osv.

För att lära mig löpande bättre när jag pluggade bokföring så laddade jag ner ett bokföringsprogram från piratebay och började bokföra min egen ekonomi. På detta vis lärde jag mig det fort samt att jag fick bättre koll på min ekonomi.

Som sagt löpande bokföring är väldigt enkelt. Bokslut är i regel också väldigt enkelt.
Citera
2015-12-24, 10:51
Medlem
Kanske dags att torrköra lite med något bokföringsprogram?
Personligen använde jag schysstaC som jag tror var det enklaste, men det verkar inte finnas kvar. UNI_BAS är ett annat med inställningar för nybörjare samt instruktionsvideo som gör att man inte misslyckas.
Kanske du kan köra ett halvår med din egen ekonomi och köra in elräkningar, mat, godis, Lön mm?

Lycka till!
Citera
2015-12-24, 23:28
Bannlyst
Tack för alla svar, jag håller just nu på och bokför på visma bokföringsprogram.
Jag gillar bokföring, det är en ny passion för mig.

Jag kanske skulle istället säga att boken är skriven på ett pedagogiskt sätt vilket gör den lätt att förstå, men i mitt fall så har jag en tendens på att alltid tänka utanför ramarna vilket alltid resulterar i att jag inte får svar på mina frågor.

ska ta och testa att bokföra mer och mer så att jag på det sättet får en bra känsla för bokföring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in