• 1
  • 2
2015-12-25, 23:45
Medlem
godboys avatar
Vissa som HAR gott om pengar behöver inte visa det med onödiga saker. Kanske just därför de har pengar....
Citera
2015-12-26, 08:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Vissa som HAR gott om pengar behöver inte visa det med onödiga saker. Kanske just därför de har pengar....

Lite på den vägen är det ju, högmod går före fall eller hur det där uttrycket går.

Folk jämför sig med närmsta bekantskapskretsen, skulle man exempelvis låta arbetskamraterna veta hur mycket tillgångar man har så skulle det enbart väcka ont blod - finns liksom noll fördelar med att de skall få reda på sådant.
Citera
2015-12-26, 12:09
Medlem
Dom sysslar med förmögenhetsbyggande. Sen är sparande/investeringar uppskjuten konsumtion. Så förmodligen kommer de börja spendera i framtiden då de uppnått sitt långsiktiga mål.
Senast redigerad av Dr.Bong 2015-12-26 kl. 12:14.
Citera
2015-12-26, 14:00
Medlem
Närmare 5 millar på fickan (arv) går i t-shirt och jeans eller arbetskläder och en bil från 2001. Köper forfarande begagnat osv. Mkt pengar har inte förändrat min livsstil som jag vant mig vid och trivs med, men gett mig en stor trygghet.
Citera
2015-12-26, 15:21
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
När man börjar visa upp att man har pengar är samma stund som man blir av med dem.

Helt sant!

Det bästa är att köra med en mycket låg profil. Jag kör samma klädtrick som TS nämner, kör inte heller någon alltför uppseendeväckande bil. Ser nog också ut som en halv-lodis ibland....

Varför "flasha" med sina pengar? Då kommer gamarna och "vännerna" som skall ha hjälp. Försäljare som tjatar, grannar med "affärsidéer, avlägsna "släktingar" i nöd! Det finns gott om parasiter som letar efter värddjur.

Tjänar som sagt rätt bra och är inte fattig, men skulle aldrig komma på tanken att berätta vad jag har i förmögenhet. Varför då? Behöver inte hävda mig med pengar! Berättade en gång vad jag hade i löneinkomst då det är lätt att ta reda på, någon som hörde det (en ung kvinna) blev i ansiktet som hon ätit en hel citron!

Att avundsjukan är starkare än sexdriften stämmer tyvärr för en del!
Senast redigerad av BorgeH 2015-12-26 kl. 15:23.
Citera
2015-12-26, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
En annan privatekonomisk tråd jag författar i fick mig skapa denna.

Jag känner flera personer som med mina mått mätt tjänar snuskigt bra på inkomst av tjänst, det vill säga anställningar. Vad är då snuskigt bra. 1,2 mil/år brutto, 41 år och två barn. Bor i ett medelklassområde, nedre medelklass. Det roliga är nu, vederbörande kan aldrig tänka sig att köra annan bil än volvo v70-07. Inte ens den nyare modellen som kom 2008. Han fru kör barnen till skolan i en toyota från 1995. De bor i ett hus som kan säljas idag för 2,5 milj. Det är inte renoverat, tillbyggt eller omgjort de sista 20 åren.

En annan kille. Äger tre fastigheter. 32 år gammal. egna hyresgäster som ger hyresintäkter. inkomst av tjänst 700,000.- sommarstuga vid havet. Begagnad bil årsmodell 2004. Går alltid runt arbetsklädd, även söndagar då han alltid ska "hamra på nåt och förbättra något" Unnar sig aldrig någonting. Klipper sig själv för att spara 350kr hos frisören. Unnar sig inga kläder inga resor ingenting. Ser bara ut som en efterbliven lodis.

En annan kille. 34 år. Inkomst av tjänst 900k. Gjorde en miljonvist på en insatslägenhet för två månader sedan. Bor i ny insatslägenhet. Äter snabbmat, tränar inte, överviktig och ser ut som en alkis. Han har inte köpt nya t-shirtar de sista tio åren. För snål för att köpa sig själv en lunch ute. Äter matlåda av överblivna rester som hans mamma plockat ihop. Kör en mercedes från 2007 som han aldrig tvättar.

Vad är det med folk som tjänar mycket pengar? Slår det över och de får ångest och vågar inte unna sig något?

Folk har mål som de vill nå ?

T.ex mig själv här nu, 900-920k 2015. Spar allt annat än 10 000 i månaden som jag lever för. Jag försöker nå mål som jag har långt kvar för.
Citera
2015-12-26, 17:30
Medlem
TripleXLs avatar
Kan tillägga i tråden att de med mer pengar än genomsnitt ofta är mer ekonomiska än de med mindre pengar.

Lite pengar = slösar mer på spontanköp utan att tänka efter och dylikt. Gnäller alltid över att ha lite pengar helt utan självinsikt till sitt ofta omfattande slöseri. Går i stort sett aldrig att ge ekonomiska råd om de börjar gnälla om sin dåliga ekonomi utan slutar ofta i raseriutbrott då de får tips om hur de kan spara.

Mycket pengar = håller ofta i pengarna och försöker göra kloka beslut med dessa. Pratar väldigt sällan om pengar och lever en privat livsstil som är ekonomiskt genomtänkt.

Enligt mig är det en livsstil att vara ekonomisk. Det finns där dygnet runt.
De som lever på detta sätt har jag märkt ofta mår bra och håller lugnet.
Citera
2015-12-26, 20:21
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
En annan privatekonomisk tråd jag författar i fick mig skapa denna.

Jag känner flera personer som med mina mått mätt tjänar snuskigt bra på inkomst av tjänst, det vill säga anställningar. Vad är då snuskigt bra. 1,2 mil/år brutto, 41 år och två barn. Bor i ett medelklassområde, nedre medelklass. Det roliga är nu, vederbörande kan aldrig tänka sig att köra annan bil än volvo v70-07. Inte ens den nyare modellen som kom 2008. Han fru kör barnen till skolan i en toyota från 1995. De bor i ett hus som kan säljas idag för 2,5 milj. Det är inte renoverat, tillbyggt eller omgjort de sista 20 åren.

Dina andra två exempel låter mest som lodisar som inte vill lägga pengar på att se någorlunda bra ut. Ovanstående förstår jag dock inte riktigt problemet med. De trivs i huset de bor i och med bilarna de kör. Kanske har de planerat att pensioneras sig vid 60 och casha bostadsrätter till barnen?
Varför slänga massa pengar för att renovera kök och köpa nya bilar. För att grannen ska bli avis? Fan skönt att höra att det finns folk som paret du nämner.
Citera
2015-12-26, 20:24
Medlem
Puffes avatar
Jobbar för en man som är god för några hundra miljoner minst.
Mannen äger bostäder i både Norge Sverige Thailand och Kambodja.
Driver ett antal bolag och plockar ut 2 miljoner i fickan bara ifrån det företag jag jobbar på om året.
Hans familj äger två privatflygplan men reser bara till andra världsdelar med dem annars flyger han reguljärt.
Skulle du se honom på stan skulle du aldrig tro han var så rik, han ser ut som en gammal "svensson" klädd i h&m kläder och det ser ut som hans fru klipper honom :-)
Inte heller kommer han glidande i Ferrari när han väl dyker upp på firman utan oftast är det en vanlig hyrtoyota ;-)

Hans drivkraft är inte att visa hur mycket pengar han har även om vissa av kåkarna han äger skulle platsa på mtv cribs.
Antagligen så vill han kunna få så framgångs rika företag som möjligt och kunna peka på hur stor del av marknaden han kontrollerar när han spelar golf med vännerna istället för att visa kontot.

Såg också en dokumentär serie på svt om engelska slott och herresäten och där var det inte mycket bling bling de flesta körde en äldre land rover och deras jaktkläder var om inte ärvda, kläder som hängt med minst tiotals år.

Det finns en orsak till varför tidningarna ofta skriver om lottomiljonärer som vunnit hundratalsmiljoner blivit fattiga igen på ett par år dvs McHammers.
Och också orsaker till varför det med jämna mellanrum dyker upp figurer som burk-curt som kanske jobbat på fabriken och lämnat tiotals miljoner efter sig.
Citera
2015-12-28, 21:09
Medlem
De jag känner som tjänar runt miljonen är rätt duktiga på att bränna dem. Och det är personer i 40-års åldern flesta med familj... Så dina exempel är knappast stereotyper.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in