2015-12-23, 18:08
Medlem
tiermastas avatar
God afton mina herrar och damer!
Jag är på jakt efter billig torkad majs! Alltså majskorn som är icke behandlade på nåt sätt.
Coop forum i närheten sålde 500g ekologisk majs för 39kr, jag behöver ca 5 kilo. Tänkte om nån har tips på affärer/hemsidor som säljer till bra pris? behöver inte vara ekologisk!

Annars tänkte jag om foder majs från granngården kan funka LÄNK ! Har själv jobbat på granngården och vet att fodret som säljs är väldigt hög kvalite, men tänker att nån kanske har testat och fått bra/dåligt resultat?? Har inte lust direkt att fråga mina gamla kollegor om dom haft bra resultat när de gäller hembränt..

Sökt men inte kunnat hitta nå bra svar!'

Hoppas ni alla har en bra jul!
Citera
2015-12-23, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiermasta
God afton mina herrar och damer!
Jag är på jakt efter billig torkad majs! Alltså majskorn som är icke behandlade på nåt sätt.
Coop forum i närheten sålde 500g ekologisk majs för 39kr, jag behöver ca 5 kilo. Tänkte om nån har tips på affärer/hemsidor som säljer till bra pris? behöver inte vara ekologisk!

Annars tänkte jag om foder majs från granngården kan funka LÄNK ! Har själv jobbat på granngården och vet att fodret som säljs är väldigt hög kvalite, men tänker att nån kanske har testat och fått bra/dåligt resultat?? Har inte lust direkt att fråga mina gamla kollegor om dom haft bra resultat när de gäller hembränt..

Sökt men inte kunnat hitta nå bra svar!'

Hoppas ni alla har en bra jul!

Annars kan du lätt få tag på nästa steg i ledet, hela maltade korn, i vilken vinbutik som helst från så lite som typ 14kr kg. God jul!
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2015-12-23 kl. 18:24.
Citera
2015-12-23, 20:15
Medlem
tiermastas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Annars kan du lätt få tag på nästa steg i ledet, hela maltade korn, i vilken vinbutik som helst från så lite som typ 14kr kg. God jul!

Tack! God jul själv!

Fler tips dock på hela majskorn?
Citera
2015-12-24, 21:50
Medlem
Köp från granngården, verkar vara vettigt pris.
Har själv köpt melass därifrån som jag använt vid öltillverkning och resultatet av det blev över förväntan.
Citera
2015-12-24, 21:54
Medlem
http://www.karragarden.se/p/foder/vi...s-470krkg.html

beroende på vilken omfattning du vill bränna går det även att kika runt lite, här är ett ex,

http://www.karragarden.se/p/foder/vi...s-470krkg.html
Citera
2015-12-25, 11:49
Medlem
xcb567s avatar
Halvt relevant till TS, någon som funderat/provat om det är lönt med övriga sädeslag och amylas att jäsa på? Blir det billigare i längden än socker?
Nog inte många bönder som tackat nej till 1.50-2kr/kg för spannmålen.
Citera
2015-12-26, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
Halvt relevant till TS, någon som funderat/provat om det är lönt med övriga sädeslag och amylas att jäsa på? Blir det billigare i längden än socker?
Nog inte många bönder som tackat nej till 1.50-2kr/kg för spannmålen.

Problemet är bara att sockerhalten i t.ex. majs är mycket lägre än rent socker, skulle tro att du behöer ca 5-6 kg majs för att komma upp i 1kg socker
Citera
2015-12-27, 23:56
Medlem
Enligt folk på forum där man diskuterar såna här grejer har jag läst att det knappast går att få tag i majs av den kvalitet som behövs i europa. .. i amerika däremot.. där finns den kvalitet som behövs...
Finns recept där man använder cornflakes som substitut med goda resultat. .
Om man nu är inne på att tillverka bourbon.

Goggla..

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in