2015-12-23, 12:07
Medlem
neni10s avatar
Hej,

Ska få välja ut en tjänstebil av företaget i april 2016 men vet inte hur mcyket det kommer kosta mig netto. Skulle behöva någon som kan förklara det med ett exempel, eller iallafall validera mitt exempel?

Enligt skatteverkets hemsida "Beräkna din förmånskostnad" för en tjänstebil så uppgår förmånsvärdet till följande för en Lexus IS300h 2016, miljöbil:

Nybilspris för jämförbar bil: *345 700
Justering: -60 000
Summa: 285 700
* Jämförbar bil - För miljöbil används nybilspris för en jämförbar bil.

Förmånsvärde per år:
31,7 procent av ett prisbasbelopp: 14 043
Förmånsgrundande pris x 75 procent av statslåneräntan: 1 392
9 procent av förmånsgrundande pris upp till 7,5 prisbasbelopp: 25 713
20 procent av förmånsgrundande pris över 7,5 prisbasbelopp: 0
Summa 41 148
Avrundat ner till hundratal 41 100

Per/månad = 3425

Jag tjänar 25 000 i månaden och har skattetabell 32. Netto i lön idag utan tjänstebil har jag 19310 kr. Hur mycket kommer jag att ha i nettolön om jag väljer denna tjänstebil?

Jag har försökt räkna själv men vet iinte hur det blir då marginalskatten ska räknas in. Men jag vet inte vad min marginalskatt är på. Kan någon vänlig själ klargöra lite för mig?

Mvh
neni
Citera
2015-12-23, 12:26
Medlem
Jthunderas avatar
Ta din lön + förmånsvärdet och fyll i allting här:

http://www.skatteverket.se/webdav/fi...kut15ink1.html

Sedan räknas allt ut till dig.
Citera
2015-12-23, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neni10
Hej,

Ska få välja ut en tjänstebil av företaget i april 2016 men vet inte hur mcyket det kommer kosta mig netto. Skulle behöva någon som kan förklara det med ett exempel, eller iallafall validera mitt exempel?

Enligt skatteverkets hemsida "Beräkna din förmånskostnad" för en tjänstebil så uppgår förmånsvärdet till följande för en Lexus IS300h 2016, miljöbil:

Nybilspris för jämförbar bil: *345 700
Justering: -60 000
Summa: 285 700
* Jämförbar bil - För miljöbil används nybilspris för en jämförbar bil.

Förmånsvärde per år:
31,7 procent av ett prisbasbelopp: 14 043
Förmånsgrundande pris x 75 procent av statslåneräntan: 1 392
9 procent av förmånsgrundande pris upp till 7,5 prisbasbelopp: 25 713
20 procent av förmånsgrundande pris över 7,5 prisbasbelopp: 0
Summa 41 148
Avrundat ner till hundratal 41 100

Per/månad = 3425

Jag tjänar 25 000 i månaden och har skattetabell 32. Netto i lön idag utan tjänstebil har jag 19310 kr. Hur mycket kommer jag att ha i nettolön om jag väljer denna tjänstebil?

Jag har försökt räkna själv men vet iinte hur det blir då marginalskatten ska räknas in. Men jag vet inte vad min marginalskatt är på. Kan någon vänlig själ klargöra lite för mig?

Mvh
neni

Ta din bruttolön, lägg på bruttokostnaden för tjänstebil och dra av rätt skattetabell på totalbeloppet. Det är vad du kommer ha kvar varje månad.

Ganska enkelt sen att räkna ut den faktiska nettokostnaden.
Citera
2015-12-23, 13:27
Medlem
neni10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KAMam
Ta din bruttolön, lägg på bruttokostnaden för tjänstebil och dra av rätt skattetabell på totalbeloppet. Det är vad du kommer ha kvar varje månad.

Så det förmånsvärde jag fått från skatteverkets hemsida är det som gäller som "bruttokostnad för bil" antar jag? Dvs 3425 kr? Det var så jag tänkte att man skulle göra, men var osäker.

Vet du hur det är om jag väljer en bil som kostar 300K men är rabatterad och nu tex kostar 275K. Beräknas förmånsvärdet ändå på 300K?
Citera
2015-12-23, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KAMam

Det där är väl ändå inte rätt.

Lägg på förmånsvärdet på din bruttolön. Sedan dra av skatt enligt din tabell och ta bort förmånsvärdet från denna summa.

Exempel.

-Bruttolön= 25000kr.
-Skattetabell xx= 30%.
-Förmånsvärde= 5000kr.

Kvar efter skatt utan tjänstebil= 25000/1,3=19231kr.

Kvar efter skatt med tjänstebil= (25000+5000)/1,3-5000=18076kr.

Detta är kostnaden som skatteverket vill ha in för denna förmån. Sedan kostar den faktiska bilen i leasingavgifter etc. Även drivmedel beskattas. Vem som tar denna kostnad är mellan företaget och dig.

Behöver du en bil i tjänsten, typ hantverkare som använder sin skåpbil till 90% ute på jobb så tar oftast arbetsgivaren bilkostnaden då den behövs oavsett om du vill kunna använda den privat eller helt i tjänst. I denna situation är det väldigt billigt att frakta runt arslet privat. Nackdelen är att man har en bil som inte är särskilt vettig om man har en familj att frakta.

Har man däremot inte något direkt behov av tjänstebil så brukar det bli så att bilen ska vara kostnadsneutral för företaget. Då är oftast du själv som står för bilens faktiska kostnader (t.ex. leasingavgift).

Kanske kan ge dig en uppfattning vad en förmånsbil kan kosta dig.
Citera
2015-12-23, 18:37
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neni10
Så det förmånsvärde jag fått från skatteverkets hemsida är det som gäller som "bruttokostnad för bil" antar jag? Dvs 3425 kr? Det var så jag tänkte att man skulle göra, men var osäker.

Vet du hur det är om jag väljer en bil som kostar 300K men är rabatterad och nu tex kostar 275K. Beräknas förmånsvärdet ändå på 300K?

Förmånsvärdet beräknas enligt skatteverkets tabell oavsett rabatt eller om bilen skulle vara begagnad. Det som påverkar är hur mycket extra utrustning du anger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in