Flashback bygger pepparkakshus!
2015-12-23, 10:15
Medlem
jag köpte min pro i juni 2013 och har sparat på mig en massa onödiga saker sen jag köpte den, datorn går lite sådär och känns som att det är hög tid att göra en clean install. har aldrig gjort detta förut men det känns som att det finns en massa youtube videos som kan förklara detta (om ni vill länka till en bra guide så uppskattas det)...

men till min egentliga fråga... jag har en massa imessage meddelanden från en person som betyder väldigt mycket som jag gärna skulle vilja ha kvar på datorn. jag har iexplorer på datorn så jag kan spara meddelanden som en fil från mobilen... men jag skulle gärna vilja att dem sparas i imessage på datorn.. som imessage. alltså med andra ord, när jag har gjort en clean install på datorn, så skulle jag vilja kunna öppna imessage och läsa alla gamla meddelanden.

skulle bli jätteglad om nån vet om man kan göra detta och kanske förklara för mig hur man ska gå till väga
Citera
2015-12-23, 10:26
Medlem
RippyZes avatar
Installera gentoo.
Citera
2015-12-23, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RippyZe
Installera gentoo.
jag har inte jättekoll på datorer och program.. skulle du kunna förklara vad jag kan + hur jag ska göra med det programmet?
Citera
2015-12-23, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RippyZe
Allt och lite till.
tack.. men det svaret var ju inte till så mycket hjälp
Citera
2015-12-23, 13:01
Medlem
iMessage data backas väl till iCloud?
Citera
2015-12-23, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xxx80
iMessage data backas väl till iCloud?
jag tror jag läste det nånstans när jag googlade efter ett svar.. ska tydligen finnas i library/messages/archive jag hittar inte archive nånstans, fast jag har inte icloud aktiverat på min dator. om jag aktiverar icloud... kommer det sparas då?
Citera
2015-12-23, 14:45
Moderator
Rassas avatar
Gör så här:

För att vara på den säkra sidan, ta helst en backup med TimeMachine till en extern disk innan, för att kunna återställa om nåt går snett.

i iMessage, gå till menyn "Meddelanden-->inställningar" och bocka i rutan "Spara historik när konversationer stängs."

Håll ner "Alt"-knappen, klicka på "Gå" i Finder och välj "Bibliotek." Där finns en mapp som heter "Messages" som innehåller både akiva och sparade konversationer. Den tar du en kopia på till ett USB-minne. Ta gärna en extra kopia till ett annat USB-minne för att vara säker på att du har bra backup.

För att installera om med rent system, starta om Macen och håll ner "Cmd-R" för att starta på Återställningspartitionen. Välj "Skivverktyg" och markera "Macintosh HD" och sedan "Radera." Allt på disken försvinner nu, så fundera ett varv till på om det är nåt annat du vill spara.

Avsluta Skivverktyg och välj att "Installera OS X" och följ instruktionerna. Lägg tillbaka "Messages"-mappen på rätt ställe när du har skapat ditt nya konto och loggat in. Starta om datorn. Nu bör du se alla konversationer när du startar iMessage igen.
Senast redigerad av Rassa 2015-12-23 kl. 14:47.
Citera
2015-12-23, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Gör så här:

För att vara på den säkra sidan, ta helst en backup med TimeMachine till en extern disk innan, för att kunna återställa om nåt går snett.

i iMessage, gå till menyn "Meddelanden-->inställningar" och bocka i rutan "Spara historik när konversationer stängs."

Håll ner "Alt"-knappen, klicka på "Gå" i Finder och välj "Bibliotek." Där finns en mapp som heter "Messages" som innehåller både akiva och sparade konversationer. Den tar du en kopia på till ett USB-minne. Ta gärna en extra kopia till ett annat USB-minne för att vara säker på att du har bra backup.

För att installera om med rent system, starta om Macen och håll ner "Cmd-R" för att starta på Återställningspartitionen. Välj "Skivverktyg" och markera "Macintosh HD" och sedan "Radera." Allt på disken försvinner nu, så fundera ett varv till på om det är nåt annat du vill spara.

Avsluta Skivverktyg och välj att "Installera OS X" och följ instruktionerna. Lägg tillbaka "Messages"-mappen på rätt ställe när du har skapat ditt nya konto och loggat in. Starta om datorn. Nu bör du se alla konversationer när du startar iMessage igen.

tusen tusen tack!!
Citera
2015-12-23, 19:15
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nellalan
tusen tusen tack!!

Varsågod, lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera