2015-12-22, 21:36
Medlem
Jag tänkte ta truckkort A+B för att lätt kunna ordna ett förhållandevis välbetalt extrajobb vid sidan av studierna. Försöker läsa på lite men blir inte klok på huruvida det är värt att gå en TYA-godkänd utbildning eller inte...
Är det någon som har bra koll på det här?
Citera
2015-12-22, 21:38
Medlem
SSG90s avatar
En truckutbildning behöver du inte nödvändigtvis gå hos TYA, finns många andra bra utbildare. Ja, jag upplever att det är extremt värt då du på lager kan tjäna runt 160 kr/h medan det på McDonald's och caféer oftast ligger mellan 80-100 kr/h.

Fler frågor?
Citera
2015-12-22, 21:41
Medlem
Ok, som jag trodde då. Men TYA-förespråkarna menar att ens truckkort kan nekas av vissa arbetsgivare om det inte är TYA-godkänt. Det vill jag inte vara med om, kan det ligga något i detta eller är det bara bullshit?
Citera
2015-12-22, 22:28
Medlem
SSG90s avatar
Det ligger absolut något i detta. Många skojare släpper igenom vilka som helst utan korrekt träning och riskutbildning, varför vissa företag helt enkelt vägrar erkänna deras truckkort. Var i Sverige befinner du dig?
Citera
2015-12-22, 22:50
Medlem
BrianGriffins avatar
Jag tog ett truckkort för under 3000kr. Både A+B. Står inget om TYA, men TLP10 läroplanen.
Ett tiotal stora företag har godkänt mitt, utan något problem.
Citera
2015-12-22, 23:07
Medlem
Tänkte ta kortet i Sthlm, så snart som möjligt efter nyår. Finns det någon anledning att betala mer än 1790 kr? http://www.mgbtruck.se
Den ges tydligen i enlighet med TLP10 också...
Citera
2015-12-22, 23:46
Medlem
TYA = Transportfackens yrkesarbetsmiljönämnd Det är branschen tillsammans med TYA som har tagit fram ett läromedel, riktlinjer däribland finns TLP Truck läroplan 10 (10 är senaste versionen på utbildningen)

Det finns flera saker som skiljer sig mellan TYA anslutna utbildningsanordnare och skojare.

1. Med TYA får du 40 tim Kurs
2. Mer timmar bakom varje trucktyp
3. Norge erkänner TYA truckintyg
4. Eleven känner sig mer beredd inför kommande yrken som truckförare

Går du hos truckutbildarna etc som du betalar 2500 i en kurs där du går två dagar bryter mot TLP 10 även fast det står TLP på intyget, detta vet instruktörer, men man måste tjäna in pengar genom att skicka in elever löpande band.

Det finns företag som inte godkänner annat än TYA oftast renodlade lager och terminal företag.

Vissa inom bemanning skickar ut truckförare till företag, när dom har kört en stund så skickar förmannen hem nya killen då det visar sig att man knappt suttit i en truck om man gått en sån där billig utbildning
Citera
2015-12-22, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddludd
Tänkte ta kortet i Sthlm, så snart som möjligt efter nyår. Finns det någon anledning att betala mer än 1790 kr? http://www.mgbtruck.se
Den ges tydligen i enlighet med TLP10 också...

Hitta redan ett fel på deras hemsida bara jag öppnade den.
Man måste vara 18 för att få köra truck, vissa särskilda fall kan man få dispens redan när man är 16, men det vid särskilda fall där man måste ansöka detta och få det igenom av högre instanser tror det är arbetsmiljöverket

I TLP10 finns det riktlinjer som säger att man skall ha gått en 40 tim kurs varav 16 tim måste vara förlagd teori del.

Vill man göra validering är det en annan sak men då har man redan okså gått någon form av truckutbildning innan.

Hur länge är utbildningstiden i länken du länka?
Senast redigerad av Pedrokaka 2015-12-22 kl. 23:54.
Citera
2015-12-23, 06:29
Medlem
Jag har TYA kort och våran kurs gick på en arbetsdag så långt ifrån 20h plus dagen efter tog vi travers och liftkort typ 4+4 timmar med samma lärare dock fick jag höra att han var känd som en duktig (lärare) som hade hållit på i drygt 15år och han dog 1-2månader efter vi gjorde utbildngarna och han lovade oss att vi skulle få köra alla truckar på kortet då vi var dom sista innan han skulle sluta. Och 2st låg och sov på båda utbildningarna och han väckte en av dom se sa han att vi skulle informera dom om vad vi pratat om jag tror han hette Jan något men det var ju ett par år sen. Men jag har en fråga också och jag har tappart bort alla min kort inom jobben, ska jag ringa till YTA för att få ett nytt då jag har sökt jobb hos DHL.
Citera
2015-12-23, 11:54
Medlem
Okej, men det låter som att TLP10 är tillräckligt bra i nästan alla fall?
Kurserna jag hittat verkar vara på två dagar för A+B.
Står mellan dessa tre:
http://www.mgbtruck.se
http://www.nordstrom-consulting.se/k...krivning_b.asp
http://www.truckutbildarna.se/start.html
1795, 2600 resp 2750 kr.
Om någon upplevt att ett företag nekat ett truckkort det står TLP10 på men inte TYA är jag nyfiken på vilket företag det skulle vara? Eller är det bara i Norge?
Citera
2015-12-23, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anot420
Jag har TYA kort och våran kurs gick på en arbetsdag så långt ifrån 20h plus dagen efter tog vi travers och liftkort typ 4+4 timmar med samma lärare dock fick jag höra att han var känd som en duktig (lärare) som hade hållit på i drygt 15år och han dog 1-2månader efter vi gjorde utbildngarna och han lovade oss att vi skulle få köra alla truckar på kortet då vi var dom sista innan han skulle sluta. Och 2st låg och sov på båda utbildningarna och han väckte en av dom se sa han att vi skulle informera dom om vad vi pratat om jag tror han hette Jan något men det var ju ett par år sen. Men jag har en fråga också och jag har tappart bort alla min kort inom jobben, ska jag ringa till YTA för att få ett nytt då jag har sökt jobb hos DHL.

Bara beställa ett ersättningkort från TYA hemsidan kostar 185kr tror jag.
Citera
2015-12-26, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pedrokaka
Bara beställa ett ersättningkort från TYA hemsidan kostar 185kr tror jag.

Okey ska kolla 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in