2005-11-09, 01:24
Medlem
Tjao, ny höär

vet inte om jag postar rätt nu, men isofall kan väl nån moderator vara snäll att flytta

Iaf...

Operade mig för ett tag sen, fick då innan operationen nåt lungnde sa narkosläkaren. fick innan operationen 1 tradolan, 2 st panodil och en (som jag luskat fram) 1 st 200 mg Celebrex (celecoxib). vart efter det extremt lugn o pratade helt osammanhängade, har även stora minnesluckor efter jag tog den. tror att den varade rätt länge, efter operationen ca 6 h senare när jag vaknade var jag knepig, minns inte mycket där heller men svarade inte alls på vad sköterskorna frågade.

kan någon beretta lite mer om den? jag tror iaf att det vad Celebrex (celecoxib) jag fick, den var Gul/Vit och det stod 7767 på pillret.
Citera
2005-11-09, 01:37
Medlem
toonyys avatar
Hej och välkommen till forumet!

Vet inte om detta kan vara svar på din fråga, men värt en närmare koll kanske.
Hittade detta när jag googlade efter Celecoxib.
Det kommer upp 2 alternativ på FASS hemsida. Måste vara den tabletten du fått.
Det står massor av information om dem där!

http://www.fass.se/LIF/home/soktraff...=&searchtext3=

Intressant! Hittade lite kul symptom som kan uppstå hos en del personer (Läs nedan)

Källa: FASS.se
"Trafikvarning
Yrsel, svindel och dåsighet har rapporterats hos vissa personer som använt Celebra. Undvik att köra bil eller handha maskiner om du får sådana symptom."
Citera
2005-11-09, 01:52
Medlem
cremasters avatar
Hum, säker på att du inte fick något annat också? Celebra/Celebrex är ett antiinflammatoriskt läkemedel som används mot inflammation vid ledsjukdomar bland annat, och några minnesluckor ska man inte få av det vad jag vet
Citera
2005-11-09, 02:19
Medlem
Nu vet jag ju inte om det var Celebrex (celecoxib) som gjorde att ja blev konstig, kan det har varit tradolanen? är inte helt säker på att det var tradolan, var iaf en rund liten vit tablett (men det är ju massor som är det) fick iaf en karta tradolan med mig hem sen och dom såg väldigt lika ut. nån som vet vad man brukar få som lungnade innan operation? är inte helt säker på detta heller men har för mig att den vita runda var på 5 mg.
Citera
2005-11-09, 02:23
Medlem
Kan tillägga att jag somnade ca 5 min efter jag fick den mitt i en mening när jag pratade. lät så här. "känns konstig, jag ser stjärnor när jag blundar och jag tycker......ZZzz" vaknade efter 10 min när jag skulle till operation. har då stora minnesluckor, kommer ihåg några få bilder ifårn hissen och operaionsrummet. sen är allt borta. kom ihåg på uppvakningen att en sköterska kom tröck en pinne på magen.
Citera
2005-11-09, 02:31
Medlem
Sick_my_ducks avatar
Hehe... Beror på vilket sjukhus du opererades. Jag pluggade medicin förut och förmodligen fick du någon form av benzo intravenöst. Alla vägar bär till rom heter det och jag har själv blivit opererad i benet av mina "lärare"(benbrott).
Efter en ryggmärgsbedövning och i fall du inte vill vara vid medvetande brukar opiumdoktorn ordna allt heter det. Jag låg och fnissade som en skolflicka trots att jag ansträngde mig att inte göra det... Jag pluggade aldrig anestesimedicin, så jag vete fan vad man får.... man ropar och lever helvete i bland och en lärare sade att skopolamin tillsammans med benzo var givet vid och i samband med operation.

PS. jag opererades tre gånger för en öppen fraktur och narkosdoktorn bara log när jag sade att jag ville sova. Verkar vara någon läkarkodex...
Med andra ord: jag vet inte hur en IV på diazepam beter sig... jag vet hur jävla borta man blir dock... och det är STANDARD!
Citera
2005-11-09, 02:39
Medlem
jag sövdes på operationen, detta var bara lugnande enligt narkosläkaren.

EDIT: Salgrenska i Göteborg
Citera
2005-11-09, 03:15
Medlem
Sick_my_ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaxumi
jag sövdes på operationen, detta var bara lugnande enligt narkosläkaren.

EDIT: Salgrenska i Göteborg

Hade du helnarkos(med slangar i halsen o shit=jobbigt uppvak) så får du inget skoj förutom Ketogan intravenöst resp. Morfin(same shit diff. hosp.).

Men det brukar de punda på en ganska snart. När man väl får Narkos IV så kan det vara en sport att hålla emot så länge man kan. En kille som var runt 25 klarade sig i 18 sek, men det var hans andra operation så han visste vad han hade att vänta. En rolig sak var att han satt och skrek "DOLME!" en kvart på uppvaket mellan spyorna(han hade en höftledsfraktur från hockeyträningen).
Citera
2005-11-09, 04:42
Medlem
toonyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaxumi
kan någon beretta lite mer om den? jag tror iaf att det vad Celebrex (celecoxib) jag fick, den var Gul/Vit och det stod 7767 på pillret.

Svar på din fråga:
Japp, det var Celecoxib som du fick!
http://www.emea.eu.int/humandocs/PDF...-466-PI-sv.pdf

Nu verkar denna tråden vara avklarad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här