• 1
  • 2
2015-12-30, 16:22
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Jag mår dåligt ett par dagar i månaden, fast bara tills jag kommer till denna insikt, sen mår jag bra igen. För att må bra så måste man ha något att jämföra med, det är därför man mår dåligt. Man behöver bara må dåligt någon gång då och då för att påminnas om hur det kändes för att sedan kunna uppskatta hur det är att må bra.

Poängen är att det är logiskt omöjligt att må bra utan att må dåligt emellanåt.

Håller ni med?

Det stämmer, du kan inte känna det ena om du inte vet motsatsen. Alla mynt har två sidor.

Citat:
Ursprungligen postat av Mario Panciera
Observera att det enligt logiken även följer att det är omöjligt att må dåligt om man inte tidigare mått bra.

En möjlighet är ju att må varken bra eller dåligt.

För att uppnå det du beskriver så måste du dö först, först då kan du varken må bra eller dåligt för att döden är ingen upplevelse. Hela världen är ett stort on/off-system, det du beskriver är ett tredje alternativ mellan on/off som inte finns.
Senast redigerad av xtrftw1337 2015-12-30 kl. 16:25.
Citera
2016-01-19, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtrftw1337
Det stämmer, du kan inte känna det ena om du inte vet motsatsen. Alla mynt har två sidor.

För att uppnå det du beskriver så måste du dö först, först då kan du varken må bra eller dåligt för att döden är ingen upplevelse. Hela världen är ett stort on/off-system, det du beskriver är ett tredje alternativ mellan on/off som inte finns.

Håller inte med helt i det där... Om vi utgår ifrån att något av de två alternativen upplevs momentant så "vet" man ju inte det andra mer än konceptuellt i minnet, vilket jag motsätter mig skulle räknas som visshet.

Det håller inte när du skriver att "du" varken kan må bra eller dåligt efter att ha "dött" eftersom döden inte är någon upplevelse... Ingen mår ju "varken bra eller dåligt" då och således kan inte "döden" utgöra en realitet i begreppslig mening, är du med på hur jag menar?
Citera
2016-02-13, 15:07
Medlem
Nej jag håller inte med ts.
Man behöver inte uppskatta när man mår bra för att må bra, det är ett tillstånd som existerar hur som helst.
Om man tex har en hobby man älskar och man bara känner att livet är underbart när man ägnar sig åt det så kommer man inte samtidigt gämföra med annat dåligt utan Man är i stunden.
Citera
2016-02-13, 18:25
Medlem
Jag håller nog inte heller med riktigt, även om jag förstår tanken. Det finns inget som logiskt säger att man måste må dåligt för att må bra, däremot får man andra perspektiv på vad det är att "må bra" och att "vara", när man stundtals "mår dåligt", och kanske uppskattar man välmåendet på ett annat sätt.

Typ som Cplus skrev^^
Senast redigerad av Jorgen300 2016-02-13 kl. 18:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in