2015-12-22, 18:25
Medlem
Ngon som har erfarenheter av lkemedlet melatonin i tablett form? Hur pverkar lkemedlet en bipolr person?
Citera
2015-12-22, 20:12
Medlem
Europes avatar
Nu r jag inte bipolr, men med tanke p att det r samma som kroppens naturliga egna mne, s undrar jag om det verkligen har ngon som helst pverkan. Jag har Aspergers och har precis som mnga andra med samma diagnos lidit av smnproblem hela mitt liv. Jag anvnder sjlv det (Circadin), eftersom jag tycker det fungerar bttre p mig n smntabletter, samt jag slipper en del bieffekter jag ibland fr av smntabletter, som t.ex. att jag knner mig lite groggy/trtt dagen efter, kan f sendrag om jag inte lyckas somna av smntabletterna o.s.v. Men som jag har frsttt det, s fungerar de inte p alla. Kanske har det att gra med vad smnsvrigheterna beror p i grunden?

Tyvrr ingr de inte i hgkostnadsskyddet, men jag tycker som sagt att de r s pass bttre n smntabletter att jag anvnder dem i alla fall.
Citera
2015-12-22, 23:14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Tyvrr ingr de inte i hgkostnadsskyddet,
Mitt melatonin ingr i hgkostnaddsskyddet :P
Citera
2015-12-22, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Mitt melatonin ingr i hgkostnaddsskyddet :P

Det r direktverkande. Circadin r en depttablett.

Till TS. Kroppens egna smnhormon som bildas nr det r mrkt. Har du strningar i produktionen mrker du en mild smngivande effekt och kan vara vrt som temporr eller sporadisk anvndning. r ett ofarligt lkemedel om man inte lider av autoimmun sjukdom.
Citera
2015-12-22, 23:39
Medlem
bipollens avatar
Jag tar 2mg Circadin ca 2 timmar fre lggdags. Fungerar bra och fr frsta gngen i mitt liv har jag lyckats f regelbunden smn. Bipolaritet ska nog inte ndra effekten p ngot vis, r sjlv bipolr typ 2.
Citera
2015-12-23, 01:01
Medlem
har tit melatonin i ver ett rs tid.

Utan melatoninet kan jag glmma tanken p sova sjlv med mirtazapinet som r knd
fr droga ner en hst till komastadiet

ter 5 mg melatonin
15 mg mirta p kvllen
voxra 150 mg p morgonen
Citera
2015-12-23, 04:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Det r direktverkande. Circadin r en depttablett.
Circadin r vrdelst oanvndbart skrp som orsakar insomnia och andra smnstrningar.
Citera
2015-12-23, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Circadin r vrdelst oanvndbart skrp som orsakar insomnia och andra smnstrningar.

Ditt melatonin verkar ju inte funka s bra heller med tanke p att du skriver detta okunniga inlgg kl 04.30.
Citera
2015-12-23, 10:47
Medlem
aislings avatar
Tror det r ganska individuellt. Jag tycker inte att det ger ngon effekt alls om jag bara tar det, men tar jag det ihop med 15 mg oxascand p kvllen s sover jag (oftast)
Citera
2021-02-12, 00:10
Medlem
Funkar inte alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här