2015-12-22, 16:36
Medlem
Har tänkt att gå civilingenjör på högskola och undrar vilken dator som är bäst till det. Är det bäst att köpa en PC eller en Mac?
Citera
2015-12-22, 16:42
Medlem
knasen79s avatar
PC Windows: billig, lätt att hitta bra mjukvara
PC Linux: billigare, lätt att hitta halvkass mjukvara
Mac OSX: dyr, svåra att hitta bra mjukvara
Citera
2015-12-22, 17:10
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
PC Windows: billig, lätt att hitta bra mjukvara
PC Linux: billigare, lätt att hitta halvkass mjukvara
Mac OSX: dyr, svåra att hitta bra mjukvara

Vad baserar du det på? Ja det är billigare initialt med en Windows-PC, men när din Mac är fem år gammal så är du inne på din 3:dej Windows-PC. Sen beror mjukvara helt på vad du ska göra med din dator, ska du köra CAD-program, ja då ska du välja en dator som är optimerad för det. Men ska du bara köra kalkylark, textredigerare eller liknande så kan du välja hejvilt. Faktum är att allt beror på vad du ska göra. Men att säga att Mac är dyrare är galet. Jag har haft min MacBook i drygt 5 år medan jag hade min PC i 2 år innan det var tack och adjö med den. Initial kostnad MacBook 10.000kr PC 7000kr, kostnad per år MacBook 2000kr PC 3500kr.
Citera
2015-12-22, 17:48
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Vad baserar du det på? Ja det är billigare initialt med en Windows-PC, men när din Mac är fem år gammal så är du inne på din 3:dej Windows-PC. Sen beror mjukvara helt på vad du ska göra med din dator, ska du köra CAD-program, ja då ska du välja en dator som är optimerad för det. Men ska du bara köra kalkylark, textredigerare eller liknande så kan du välja hejvilt. Faktum är att allt beror på vad du ska göra. Men att säga att Mac är dyrare är galet. Jag har haft min MacBook i drygt 5 år medan jag hade min PC i 2 år innan det var tack och adjö med den. Initial kostnad MacBook 10.000kr PC 7000kr, kostnad per år MacBook 2000kr PC 3500kr.

Dumheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in