2015-12-22, 00:52
Medlem
Är dessa något ihop?
Citera
2015-12-22, 01:00
Bannlyst
Inte som jag ser att du brukar förväxla detta i dina trådar med att göra något simpelt krångligt, men man kan använda metaforer för att dra liknelser när man ska förenkla något.
Konst har ingen begränsning medans filosofi ska alltid vara logisk.

Så de har saker gemensamt men är långt ifrån samma sak.
Citera
2015-12-22, 01:00
Medlem
Filosofi kring konst kallas vanligen estetik och det finns kurser i ämnet för den som är intresserad.

Personligen upplever jag att konsten är ganska död för närvarande och ganska ointressant.
Citera
2015-12-22, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Filosofi kring konst kallas vanligen estetik och det finns kurser i ämnet för den som är intresserad.

Personligen upplever jag att konsten är ganska död för närvarande och ganska ointressant.

Filosofi är inte estetik, dock kanske dessa hör ihop.
Konsten i att uttrycka och få andra att förstå ens tankar.
Citera
2015-12-22, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Inte som jag ser att du brukar förväxla detta i dina trådar med att göra något simpelt krångligt, men man kan använda metaforer för att dra liknelser när man ska förenkla något.

Så de har saker gemensamt men är långt ifrån samma sak.

Vilken begränsning har logik?
Citera
2015-12-22, 13:21
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll

Är det inte filosofi att ställa sig frågan: "Vad är logik?"
Den frågan i sig är ologisk. Din form av logik behöver inte stämma överens med hur världen är beskaffad. Därför är det svårt att fastslå sina ståndpunkter som logiska. David Hume till exempel, menade att rationalitet (a-priori) inte har ett bestämt utfall eftersom vi inte kan bejaka hur saker och ting samspelar i kasual helhet.

Förenklad sats: Du har inte sett allt som kan hända, därför är ditt logiska system vare sig permanent eller fullständigt.
Citera
2015-12-22, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grasken
Vilken begränsning har logik?

Bra fråga men jag tror att ens egna logik baseras på vad man känner till redan och att de inte skall krocka med något annat, motsägelser blir inte logiskt. och då kan börja fundera ifall man uppfattat något fel.

Sen när de kommer till allmän logik så kan saker vara ologiskt för dem inte känner till allt eller att man själv inte känner. Tankar är så mycket mer avancerat än ord, att de är svårare att få grepp om.
Citera
2015-12-22, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Är det inte filosofi att ställa sig frågan: "Vad är logik?"
Den frågan i sig är ologisk. Din form av logik behöver inte stämma överens med hur världen är beskaffad. Därför är det svårt att fastslå sina ståndpunkter som logiska. David Hume till exempel, menade att rationalitet (a-priori) inte har ett bestämt utfall eftersom vi inte kan bejaka hur saker och ting samspelar i kasual helhet.

Förenklad sats: Du har inte sett allt som kan hända, därför är ditt logiska system vare sig permanent eller fullständigt.

Jag tror jag precis svarade detta. Och jag skulle säga att något kan inte vara 100% av sin motpoler med starkmotsägelse är logik utan att saker ska samspela, annars handlar de om att slumpa.
Citera
2015-12-22, 18:57
Medlem
bitch-sandwichs avatar
Ja, båda går ihop mycket väl.
Precis som hos filosofin, går även konsten ut på att tolka och förstå sin samtid (även om det oftast sker på ett omedvetet plan). Filosofi kan vara mycket inspirerande för en intelligent konstnär. Om man går igenom de mest kända verken inom konst- och litteraturhistorian, kan man märka att en del konstnärer har bollat med filosofiska tankegångar i sina verk.

Även detta:
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Citera
2015-12-22, 19:30
Medlem
Vad är konst?

Sokrates talade om maieutik, barnmorskekonst. I och med att Sokrates var lagd åt det rationella hållet så menade han att förnuftet leder till kunskap. Kunskap kan erhållas genom tanken och inte genom empiri. Maikeutik innebär att Sokrates, eller någon annan, hjälper studenten till att tänka på ett sådant sätt att studenten uppfattar nyfunnen kunskap som självskapad.

Om det är en konst att hjälpa människor att tänka, så ja, då hänger filosofi och konst i högsta grad ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in