2015-12-22, 00:52
Medlem
r dessa ngot ihop?
Citera
2015-12-22, 01:00
Bannlyst
Inte som jag ser att du brukar frvxla detta i dina trdar med att gra ngot simpelt krngligt, men man kan anvnda metaforer fr att dra liknelser nr man ska frenkla ngot.
Konst har ingen begrnsning medans filosofi ska alltid vara logisk.

S de har saker gemensamt men r lngt ifrn samma sak.
Citera
2015-12-22, 01:00
Medlem
Filosofi kring konst kallas vanligen estetik och det finns kurser i mnet fr den som r intresserad.

Personligen upplever jag att konsten r ganska dd fr nrvarande och ganska ointressant.
Citera
2015-12-22, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Filosofi kring konst kallas vanligen estetik och det finns kurser i mnet fr den som r intresserad.

Personligen upplever jag att konsten r ganska dd fr nrvarande och ganska ointressant.

Filosofi r inte estetik, dock kanske dessa hr ihop.
Konsten i att uttrycka och f andra att frst ens tankar.
Citera
2015-12-22, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Inte som jag ser att du brukar frvxla detta i dina trdar med att gra ngot simpelt krngligt, men man kan anvnda metaforer fr att dra liknelser nr man ska frenkla ngot.

S de har saker gemensamt men r lngt ifrn samma sak.

Vilken begrnsning har logik?
Citera
2015-12-22, 13:21
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll

r det inte filosofi att stlla sig frgan: "Vad r logik?"
Den frgan i sig r ologisk. Din form av logik behver inte stmma verens med hur vrlden r beskaffad. Drfr r det svrt att fastsl sina stndpunkter som logiska. David Hume till exempel, menade att rationalitet (a-priori) inte har ett bestmt utfall eftersom vi inte kan bejaka hur saker och ting samspelar i kasual helhet.

Frenklad sats: Du har inte sett allt som kan hnda, drfr r ditt logiska system vare sig permanent eller fullstndigt.
Citera
2015-12-22, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grasken
Vilken begrnsning har logik?

Bra frga men jag tror att ens egna logik baseras p vad man knner till redan och att de inte skall krocka med ngot annat, motsgelser blir inte logiskt. och d kan brja fundera ifall man uppfattat ngot fel.

Sen nr de kommer till allmn logik s kan saker vara ologiskt fr dem inte knner till allt eller att man sjlv inte knner. Tankar r s mycket mer avancerat n ord, att de r svrare att f grepp om.
Citera
2015-12-22, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
r det inte filosofi att stlla sig frgan: "Vad r logik?"
Den frgan i sig r ologisk. Din form av logik behver inte stmma verens med hur vrlden r beskaffad. Drfr r det svrt att fastsl sina stndpunkter som logiska. David Hume till exempel, menade att rationalitet (a-priori) inte har ett bestmt utfall eftersom vi inte kan bejaka hur saker och ting samspelar i kasual helhet.

Frenklad sats: Du har inte sett allt som kan hnda, drfr r ditt logiska system vare sig permanent eller fullstndigt.

Jag tror jag precis svarade detta. Och jag skulle sga att ngot kan inte vara 100% av sin motpoler med starkmotsgelse r logik utan att saker ska samspela, annars handlar de om att slumpa.
Citera
2015-12-22, 18:57
Medlem
bitch-sandwichs avatar
Ja, bda gr ihop mycket vl.
Precis som hos filosofin, gr ven konsten ut p att tolka och frst sin samtid (ven om det oftast sker p ett omedvetet plan). Filosofi kan vara mycket inspirerande fr en intelligent konstnr. Om man gr igenom de mest knda verken inom konst- och litteraturhistorian, kan man mrka att en del konstnrer har bollat med filosofiska tankegngar i sina verk.

ven detta:
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Citera
2015-12-22, 19:30
Medlem
Vad r konst?

Sokrates talade om maieutik, barnmorskekonst. I och med att Sokrates var lagd t det rationella hllet s menade han att frnuftet leder till kunskap. Kunskap kan erhllas genom tanken och inte genom empiri. Maikeutik innebr att Sokrates, eller ngon annan, hjlper studenten till att tnka p ett sdant stt att studenten uppfattar nyfunnen kunskap som sjlvskapad.

Om det r en konst att hjlpa mnniskor att tnka, s ja, d hnger filosofi och konst i hgsta grad ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in