• 1
  • 2
2015-12-23, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Har ingen aning om vad du pratar.

Finns det en frga eller argument begravd hr som jag r fr korkad att frst?

Det jag menar r lite att vtebomben redan hade en strukturerad mall med gemensamma ml, militren r ju en enhet som arbetar p sitt stt.
Det gr i princip bara rkna upp exempel p saker som slutat vara hemliga, eller som r fiktiva.
Allmnheten/samhllet kan frbjuda saker de inte tycker att alla ska f ta del av, s det krvs licenser.

Men man kan inte frbjuda vissa saker sprids, det kan nd ha negativ effekt s de r egentligen upp till den person om de r vist att dela med sig eller hur?

Lt dra detta som ett exempel p vad jag menar. Om en fotbollsspelare r bst fr att den har ett speciellt stt att tnka som gr att de alltid blir vinst, ett hemligt trick.

Om spelaren talar om ppet i sin intervju skulle alla andra bli p samma niv-

Om spelaren istllet talar om fr en lagkamrat kanske laget i sig blir starkare.

Om lagkamraten i sin tur blir lika bra och talar om detta ppet i en intervju kanske de snker bda tv.

Om lagkamraten nu inte berttat ppet i en intervju utan istllet byter till motstndares lag och sen berttar vidare s har man avsljat .

Alternativet kan varit att man varit tyst och vart bst men inte haft samma kraft i ett lag.

Helt fiktivt exempel som egentligen bara r en liknelse. Jag ville mest visa dr ngot som mer rr p individuell niv.
Citera
2015-12-23, 17:53
Medlem
BewilderedHulders avatar
Jag str starkt skeptisk till att kunskap inte ska vara allmnegendom.

Varfr?

Drfr att det r s hr elitsamhllen skapas. Kunskap r makt. En tanke, id eller uppfinning r inte ond eller god i sig sjlv. Det som kan gra gott kan ocks gra ont och vice versa.
Citera
2016-01-05, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Jag str starkt skeptisk till att kunskap inte ska vara allmnegendom.

Varfr?

Drfr att det r s hr elitsamhllen skapas. Kunskap r makt. En tanke, id eller uppfinning r inte ond eller god i sig sjlv. Det som kan gra gott kan ocks gra ont och vice versa.

Precis s jag tnker ocks. En id kan var god fr allmnheten men ocks vara ngot som kan g emot ngon annans vilja s att de vet om hur de ska strida emot.
En poliskr gr inte ut med allting fr allmnheten, fr de skulle innebra information till frvare.
Kan vara svrt fr mnga att se den rda trden i de.

S frgan r nd hur man avgr nnting egentligen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in