Citat:

Ursprungligen postat av 
twigdoll

Jag tänker lite på detta med att dela med sig av sin kunskap eller visdom, det är svårt för min del att begränsa vem som ska få veta och inte få veta med vissa saker.
En visdom kan vara för något bra om de används på rätt sätt, men de kan också användas på fel sätt.
Skall man för bli tyst om de eller finns de mallar för detta?
Så många skriver en bok och tjänar sina pengar och gör allt offentligt, vilket bara talar om att de är falskt. 
Hoppas någon fattar vad jag menar när jag säger allt är inte för allmänheten, men man vill ju ändå dela med sig till dem som tänker likadant och skulle hålla ansvaret för att nå ungefär samma mål.
Men hur vet man när det är rätt , eller ska man hålla det för sig själv?  Rent strategisk ska de inte handla om känslor.
Så finns det någon mall, eller liknande ? Hur ska man räkna ut en sån här sak för att inte orsaka negativ effekt att dela med sig saker?

Många frågor här. Låt mig dela upp dem på detta sätt:
1) Den överordnade frågan är om kunskap är god eller ond i sig själv.
2) Ska jag dela med mig av kunskap när jag har den.
3) Finns det något sätt att avgöra vad jag ska dela med mig om.
Fråga ett: Edvard Teller sa följande om vätebomben i en artikel:
I am still asked on occasion whether I am not sorry for having invented such a terrible thing as the hydrogen bomb. The answer is, I am not. On the occasion of my 90th birthday, I received a letter signed by four Russian colleagues whom I had visited in their weapons laboratory Chelyabinsk.* The letter contains a paragraph obviously referring to the hydrogen bomb. Their remarks make me very happy. (länk här: 
http://www.sciencemag.org/content/280/5367/1200.full)
Vi kan tänka vad vi vill men det jag tror Teller och andra vetenskapsmän säger är att kunskap är moraliskt neutral men kan användas destruktivt av destruktiva människor. Men också för goda gärningar.
Andra frågan: Dela med sig eller inte. Anta att Edvard Teller funnit en källa med outtömlig energi istället. Vad händer om min fiende får tag på den, eller omvänt att jag funnit den mest destruktiva processen känd av människan (vätebomben). Vad skulle min fiende göra av vilket som av de två alternativen?
Tredje frågan: Hur vet vi vad vi ska dela med oss av? För det första så är kunskap hal som en ål. Du kan inte hålla den i dina händer. Antingen slipprar den ut eller så hittar någon annan ledtrådarna och drar samma korrekta slutsatser.
Min hållning är att kunskap är moraliskt neutral. Hur du tänker om kunskap är det som räknas. Använd den för goda gärningar och var observant om någon använder den till ont. Du kan inte stoppa den i en flaska och sätta i korken.