Citat:
Ursprungligen postat av
twigdoll
Jag tnker lite p detta med att dela med sig av sin kunskap eller visdom, det r svrt fr min del att begrnsa vem som ska f veta och inte f veta med vissa saker.
En visdom kan vara fr ngot bra om de anvnds p rtt stt, men de kan ocks anvndas p fel stt.
Skall man fr bli tyst om de eller finns de mallar fr detta?
S mnga skriver en bok och tjnar sina pengar och gr allt offentligt, vilket bara talar om att de r falskt.
Hoppas ngon fattar vad jag menar nr jag sger allt r inte fr allmnheten, men man vill ju nd dela med sig till dem som tnker likadant och skulle hlla ansvaret fr att n ungefr samma ml.
Men hur vet man nr det r rtt , eller ska man hlla det fr sig sjlv? Rent strategisk ska de inte handla om knslor.
S finns det ngon mall, eller liknande ? Hur ska man rkna ut en sn hr sak fr att inte orsaka negativ effekt att dela med sig saker?
Mnga frgor hr. Lt mig dela upp dem p detta stt:
1) Den verordnade frgan r om kunskap r god eller ond i sig sjlv.
2) Ska jag dela med mig av kunskap nr jag har den.
3) Finns det ngot stt att avgra vad jag ska dela med mig om.
Frga ett: Edvard Teller sa fljande om vtebomben i en artikel:
I am still asked on occasion whether I am not sorry for having invented such a terrible thing as the hydrogen bomb. The answer is, I am not. On the occasion of my 90th birthday, I received a letter signed by four Russian colleagues whom I had visited in their weapons laboratory Chelyabinsk.* The letter contains a paragraph obviously referring to the hydrogen bomb. Their remarks make me very happy. (lnk hr:
http://www.sciencemag.org/content/280/5367/1200.full)
Vi kan tnka vad vi vill men det jag tror Teller och andra vetenskapsmn sger r att kunskap r moraliskt neutral men kan anvndas destruktivt av destruktiva mnniskor. Men ocks fr goda grningar.
Andra frgan: Dela med sig eller inte. Anta att Edvard Teller funnit en klla med outtmlig energi istllet. Vad hnder om min fiende fr tag p den, eller omvnt att jag funnit den mest destruktiva processen knd av mnniskan (vtebomben). Vad skulle min fiende gra av vilket som av de tv alternativen?
Tredje frgan: Hur vet vi vad vi ska dela med oss av? Fr det frsta s r kunskap hal som en l. Du kan inte hlla den i dina hnder. Antingen slipprar den ut eller s hittar ngon annan ledtrdarna och drar samma korrekta slutsatser.
Min hllning r att kunskap r moraliskt neutral. Hur du tnker om kunskap r det som rknas. Anvnd den fr goda grningar och var observant om ngon anvnder den till ont. Du kan inte stoppa den i en flaska och stta i korken.