• 1
  • 2
2015-12-22, 00:51
Bannlyst
Jag tnker lite p detta med att dela med sig av sin kunskap eller visdom, det r svrt fr min del att begrnsa vem som ska f veta och inte f veta med vissa saker.

En visdom kan vara fr ngot bra om de anvnds p rtt stt, men de kan ocks anvndas p fel stt.

Skall man fr bli tyst om de eller finns de mallar fr detta?
S mnga skriver en bok och tjnar sina pengar och gr allt offentligt, vilket bara talar om att de r falskt.

Hoppas ngon fattar vad jag menar nr jag sger allt r inte fr allmnheten, men man vill ju nd dela med sig till dem som tnker likadant och skulle hlla ansvaret fr att n ungefr samma ml.

Men hur vet man nr det r rtt , eller ska man hlla det fr sig sjlv? Rent strategisk ska de inte handla om knslor.

S finns det ngon mall, eller liknande ? Hur ska man rkna ut en sn hr sak fr att inte orsaka negativ effekt att dela med sig saker?
Citera
2015-12-22, 00:57
Medlem
Som du sger r det omjligt att rkna p alla negativa effekter en viss kunskap kan fra med sig. Drfr r det vl bra att hlla mycket ppet fr allmnheten s att folk fr ta stllning sjlva.

Nr det r uppenbart att informationen fr dliga konsekvenser br den naturligtvis hllas hemlig.
Citera
2015-12-22, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Jag tnker lite p detta med att dela med sig av sin kunskap eller visdom, det r svrt fr min del att begrnsa vem som ska f veta och inte f veta med vissa saker.

En visdom kan vara fr ngot bra om de anvnds p rtt stt, men de kan ocks anvndas p fel stt.

S mnga skriver en bok och tjnar sina pengar och gr allt offentligt, vilket bara talar om att de r falskt.

Hoppas ngon fattar vad jag menar nr jag sger allt r inte fr allmnheten, men man vill ju nd dela med sig till dem som tnker likadant och skulle hlla ansvaret fr att n ungefr samma ml.

Men hur vet man nr det r rtt , eller ska man hlla det fr sig sjlv? Rent strategisk ska de inte handla om knslor.

S finns det ngon mall, eller liknande ? Hur ska man rkna ut en sn hr sak fr att inte orsaka negativ effekt att dela med sig saker?

tro fljer vid tnkandet
att inte dela r att fundera vidare..

Du och endast du avgr nr din tanke har plats fr prvning.
Senast redigerad av grasken 2015-12-22 kl. 01:05.
Citera
2015-12-22, 01:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Som du sger r det omjligt att rkna p alla negativa effekter en viss kunskap kan fra med sig. Drfr r det vl bra att hlla mycket ppet fr allmnheten s att folk fr ta stllning sjlva.

Nr det r uppenbart att informationen fr dliga konsekvenser br den naturligtvis hllas hemlig.

Fast varfr r det viktigt med allmnheten?
Citera
2015-12-22, 01:26
Medlem
Citat:
Fast varfr r det viktigt med allmnheten?

Fr att vi tycker att allmnheten r viktig?
Citera
2015-12-22, 01:30
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Om din intention r att dela med dig fr andras bsta, s rcker vl det?
Citera
2015-12-22, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Fr att vi tycker att allmnheten r viktig?

Men allmnheten r inte speciellt kunniga eller ansvarstagande utan frlitar sig p varandra?

T.ex och de finns ngon kung-fu stil som skulle vara extremt verlgsen att man skulle kunna snka ngon med tekniker och vara helt overvinnlig, br allmnheten f ta del av detta?
Skulle de inte missbrukas?

Eller om de nu faktiskt existerade riktiga trollformler skulle man dela ut detta till allmnheten?

Om det fanns ett extremt enkelt stt att framkalla morfin hemma, skulle man ge ut detta till allmnheten?

Detta var nu bara exempel jag hittade p fr att frtydliga vart jag ville komma.
Citera
2015-12-22, 14:27
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Hur definierar du visdom?

Hur definierar du kunskap?
Citera
2015-12-22, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BreatheDeeply
Hur definierar du visdom?

Hur definierar du kunskap?

Visdom r att fatta bsta besluten och se saker ur olika vinklar och strategier av sin kunskap.
Kunskap r mer basen av vad man lrt sig inte om hur man anvnder de.
Citera
2015-12-22, 22:43
Medlem
Citat:

Mnga frgor hr. Lt mig dela upp dem p detta stt:

1) Den verordnade frgan r om kunskap r god eller ond i sig sjlv.
2) Ska jag dela med mig av kunskap nr jag har den.
3) Finns det ngot stt att avgra vad jag ska dela med mig om.

Frga ett: Edvard Teller sa fljande om vtebomben i en artikel:
I am still asked on occasion whether I am not sorry for having invented such a terrible thing as the hydrogen bomb. The answer is, I am not. On the occasion of my 90th birthday, I received a letter signed by four Russian colleagues whom I had visited in their weapons laboratory Chelyabinsk.* The letter contains a paragraph obviously referring to the hydrogen bomb. Their remarks make me very happy. (lnk hr: http://www.sciencemag.org/content/280/5367/1200.full)

Vi kan tnka vad vi vill men det jag tror Teller och andra vetenskapsmn sger r att kunskap r moraliskt neutral men kan anvndas destruktivt av destruktiva mnniskor. Men ocks fr goda grningar.

Andra frgan: Dela med sig eller inte. Anta att Edvard Teller funnit en klla med outtmlig energi istllet. Vad hnder om min fiende fr tag p den, eller omvnt att jag funnit den mest destruktiva processen knd av mnniskan (vtebomben). Vad skulle min fiende gra av vilket som av de tv alternativen?

Tredje frgan: Hur vet vi vad vi ska dela med oss av? Fr det frsta s r kunskap hal som en l. Du kan inte hlla den i dina hnder. Antingen slipprar den ut eller s hittar ngon annan ledtrdarna och drar samma korrekta slutsatser.

Min hllning r att kunskap r moraliskt neutral. Hur du tnker om kunskap r det som rknas. Anvnd den fr goda grningar och var observant om ngon anvnder den till ont. Du kan inte stoppa den i en flaska och stta i korken.
Citera
2015-12-22, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Mnga frgor hr. Lt mig dela upp dem p detta stt:

1) Den verordnade frgan r om kunskap r god eller ond i sig sjlv.
2) Ska jag dela med mig av kunskap nr jag har den.
3) Finns det ngot stt att avgra vad jag ska dela med mig om.

Frga ett: Edvard Teller sa fljande om vtebomben i en artikel:
I am still asked on occasion whether I am not sorry for having invented such a terrible thing as the hydrogen bomb. The answer is, I am not. On the occasion of my 90th birthday, I received a letter signed by four Russian colleagues whom I had visited in their weapons laboratory Chelyabinsk.* The letter contains a paragraph obviously referring to the hydrogen bomb. Their remarks make me very happy. (lnk hr: http://www.sciencemag.org/content/280/5367/1200.full)

Vi kan tnka vad vi vill men det jag tror Teller och andra vetenskapsmn sger r att kunskap r moraliskt neutral men kan anvndas destruktivt av destruktiva mnniskor. Men ocks fr goda grningar.

Andra frgan: Dela med sig eller inte. Anta att Edvard Teller funnit en klla med outtmlig energi istllet. Vad hnder om min fiende fr tag p den, eller omvnt att jag funnit den mest destruktiva processen knd av mnniskan (vtebomben). Vad skulle min fiende gra av vilket som av de tv alternativen?

Tredje frgan: Hur vet vi vad vi ska dela med oss av? Fr det frsta s r kunskap hal som en l. Du kan inte hlla den i dina hnder. Antingen slipprar den ut eller s hittar ngon annan ledtrdarna och drar samma korrekta slutsatser.

Min hllning r att kunskap r moraliskt neutral. Hur du tnker om kunskap r det som rknas. Anvnd den fr goda grningar och var observant om ngon anvnder den till ont. Du kan inte stoppa den i en flaska och stta i korken.

Jag frstr vad du menar och det r neutralt.

Men om man nu tnker p bcker som slppts om hur man kan manipulera sin vilja igenom, s gr det inte riktigt att jmfra d lngt ifrn alla kan bygga en vtebomb, men om alla kunde och hade mjligheter kanske vrlden varit frstrd.

Lt ta den dr boken "the game" som jag faktiskt inte har ngon aning om den fungerar eller ej men har lst mnga pratar om den p flashback som ngot som hjlpt dem. Jag kan tycka att de r helt lugnt att ngon som frskt allt och misslyckats skulle f hjlp av den boken som verkligen inte skulle slsa bort de och sen rkna sina ervringar som ngon pong-tavla.

Att vissa saker vill man inte n fram till massan d de bara blir kaos, tappar effekt, eller gr vrlden i obalans p ngot stt.

Man lter ju inte vem som helst ha jaktvapen utan man vill att de ska ha jgarlicens, man vill ju begrnsa de hela som ett samhlle. Och ska man alltid behva dra grnsen att man ska n ut till allmnheten som sedan ska den bestmma vad som r bst?
Knns som att man lter problem flda innan de ska regleras.
Citera
2015-12-23, 01:21
Medlem
Citat:
Jag frstr vad du menar och det r neutralt. [edit...] Lt ta den dr boken "the game" som jag faktiskt inte har ngon aning om den fungerar eller ej men har lst mnga pratar om den p flashback som ngot som hjlpt dem. Jag kan tycka att de r helt lugnt att ngon som frskt allt och misslyckats skulle f hjlp av den boken som verkligen inte skulle slsa bort de och sen rkna sina ervringar som ngon pong-tavla.

Har ingen aning om vad du pratar.

Citat:
Att vissa saker vill man inte n fram till massan d de bara blir kaos, tappar effekt, eller gr vrlden i obalans p ngot stt.

Man lter ju inte vem som helst ha jaktvapen utan man vill att de ska ha jgarlicens, man vill ju begrnsa de hela som ett samhlle. Och ska man alltid behva dra grnsen att man ska n ut till allmnheten som sedan ska den bestmma vad som r bst?
Knns som att man lter problem flda innan de ska regleras.

Finns det en frga eller argument begravd hr som jag r fr korkad att frst?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in