Citat:
Ursprungligen postat av
Verkisto
"Problemet fr SpiffX och andra aktrer r att Betfair i princip har monopol p betting exchange marknaden. Problemet med det r att det helt enkelt inte finns tillrckligt med likviditet i marknaden p andra sajter."
Att det inte finns tillrcklig likviditet i marknaden vad gller SpiffX innebr det att man inte alltid kan spela p det man vill, eftersom det inte finns ngon som r beredd att spela, eller satsa, emot?
Antar att det r s du menar, men fr att allt ska bli tydligt vill jag nd frga.
.
Precis, saknas det likviditet s uppstr det oftast "gap" i oddset mellan lay/back. Om vi tittar p dagens enda La Liga match mellan Villareal och Valencia p Betfair s kan man spela p Villareal @ 2.04 och just nu med ver 5 timmar till start s ligger det 66694kr och vill man boka s ligger det just nu p @2.06 48624kr. Omsttningen p hela (matchmarknaden) r 3285962kr. S med andra ord, detta r en match dr likviditeten r mycket god (mycket beroendes p att det r den enda stora matchen fr dagen i alla ligor, och d "styrs" pengarna dit), dr du kan omstta stora pengar pre-match utan att riskera att inte kunna att ta dig ur en postion pga av att likviditeten r fr lg.
Nr jag nu tittar p samma match p Betdaq s ser det ut s hr p Villareal p backsidan 2.04 ligger det 711 och p laysidan s ligger det p 2.08 268. Som du ser s finns det frrutom betydligt mindre pengar ven ett "gap" i oddset mellan 2.04 och 2.08 (allts ingen vill varken boka eller spela p 2.06 just nu). Total omsttning p matchmarkanden (allts 1X2) r 20936.
Gick nu in p Spiffx och tittade, dr ligger back oddset p Villareal p 1.91 och lay p 2.22, vilket allts r ett jttegap. p "matched" str det 2.0 , s om jag tolkar det rtt s har det allts omsatts 2 p matchen (visserligen med mer n 5 timmar kvar till matchstart), men som du ser s r skillnaden gigantisk mot Betdaq och Betfair dr det allts har omsatts ver 3miljoner redan.
En annan sak som mste till fr att SpiffX skall kunna vxa r 3:e parts programvaror, tittar du p Betfair och Betdaq s finns det mnga programvaror som underlttar din trading (Betangel , GeekToy osv) i dessa program (som r ett mste om du skall trada med framgng) s kan (halv och hel)automatisera din handel (Fill or Kill, Tick Offset osv osv) samt att du fr realtidsuppdateringar av oddsen och omsttningen. Via hemsidorna s uppdateras bara oddsen var 15sek tror jag det r (eller s fr man manuellt trycka p uppdatra knappen).
Jag hoppas s klart att SpiffX vxer till sig, men just nu kan jag faktsikt inte se ngon anledning till att man skulle vilja skta sin trading / betting via SpiffX framfr Betfair.
Skall tillggas att jag allts inte anvnt SpiffX och inte riktigt r insatt i hur deras "Spiffindex / Darkpool" fungerar. S kanske dljer det sig ngon frdel dr mot Betfair som jag inte riktigt frstr mig p.
Lngt och kanske rrigt beskrivet, men hoppas du fr en liten ide om hur viktigt det r med omsttning och att det inte finns ngra "gap" i markanden om man skall syssla med sportstrading serist.