Citat:
Ursprungligen postat av
Verkisto
"Problemet för SpiffX och andra aktörer är att Betfair i princip har monopol på betting exchange marknaden. Problemet med det är att det helt enkelt inte finns tillräckligt med likviditet i marknaden på andra sajter."
Att det inte finns tillräcklig likviditet i marknaden vad gäller SpiffX innebär det att man inte alltid kan spela på det man vill, eftersom det inte finns någon som är beredd att spela, eller satsa, emot?
Antar att det är så du menar, men för att allt ska bli tydligt vill jag ändå fråga.
.
Precis, saknas det likviditet så uppstår det oftast "gap" i oddset mellan lay/back. Om vi tittar på dagens enda La Liga match mellan Villareal och Valencia på Betfair så kan man spela på Villareal @ 2.04 och just nu med över 5 timmar till start så ligger det 66694kr och vill man boka så ligger det just nu på @2.06 48624kr. Omsättningen på hela (matchmarknaden) är 3285962kr. Så med andra ord, detta är en match där likviditeten är mycket god (mycket beroendes på att det är den enda stora matchen för dagen i alla ligor, och då "styrs" pengarna dit), där du kan omsätta stora pengar pre-match utan att riskera att inte kunna att ta dig ur en postion pga av att likviditeten är för låg.
När jag nu tittar på samma match på Betdaq så ser det ut så här på Villareal på backsidan 2.04 ligger det €711 och på laysidan så ligger det på 2.08 €268. Som du ser så finns det förrutom betydligt mindre pengar även ett "gap" i oddset mellan 2.04 och 2.08 (alltså ingen vill varken boka eller spela på 2.06 just nu). Total omsättning på matchmarkanden (alltså 1X2) är €20936.
Gick nu in på Spiffx och tittade, där ligger back oddset på Villareal på 1.91 och lay på 2.22, vilket alltså är ett jättegap. på "matched" står det €2.0 , så om jag tolkar det rätt så har det alltså omsatts 2€ på matchen (visserligen med mer än 5 timmar kvar till matchstart), men som du ser så är skillnaden gigantisk mot Betdaq och Betfair där det alltså har omsatts över 3miljoner redan.
En annan sak som måste till för att SpiffX skall kunna växa är 3:e parts programvaror, tittar du på Betfair och Betdaq så finns det många programvaror som underlättar din trading (Betangel , GeekToy osv) i dessa program (som är ett måste om du skall trada med framgång) så kan (halv och hel)automatisera din handel (Fill or Kill, Tick Offset osv osv) samt att du får realtidsuppdateringar av oddsen och omsättningen. Via hemsidorna så uppdateras bara oddsen var 15sek tror jag det är (eller så får man manuellt trycka på uppdatra knappen).
Jag hoppas så klart att SpiffX växer till sig, men just nu kan jag faktsikt inte se någon anledning till att man skulle vilja sköta sin trading / betting via SpiffX framför Betfair.
Skall tilläggas att jag alltså inte använt SpiffX och inte riktigt är insatt i hur deras "Spiffindex / Darkpool" fungerar. Så kanske döljer det sig någon fördel där mot Betfair som jag inte riktigt förstår mig på.
Långt och kanske rörigt beskrivet, men hoppas du får en liten ide om hur viktigt det är med omsättning och att det inte finns några "gap" i markanden om man skall syssla med sportstrading seriöst.