Citat:
Ursprungligen postat av
Kausti
Bara ett tips. Som snart 30-åring så känner jag hur kroppen inte längre är som när man var 20. Suget efter att göra saker börjar även det minska. Saker och ting som du tar för givet vid en viss punkt i livet blir helt ointressant senare.
Ha det i åtanke när du lever ditt liv. Se till att göra roliga saker, uppleva världen och ha kul. Du kanske gör det redan, svårt att avgöra från din text. Men jag kan lova dig att om du inte gör det kommer du sitta där vid 50 års ålder och ångra att du inte levde ditt liv när du var som piggast och hade chansen att se och uppleva allt som erbjuds.
Pengar är bra att ha, absolut. Men dom finns även där för att användas. Det hela är "spara eller slösa allt" utan det finns ett mellanting. Som sagt kanske du redan lever på det viset, men om du nu inte gör det så försök tänka efter före.
Absolut, väldigt bra synpunkt. Balansen mellan att leva nu och planera för framtiden är viktig. Jag är äldre än dig och märker tydlig skillnad mot hur jag levde för 5-10 år sedan kontra idag. Har gjort mycket skoj och rest en hel del så har gjort det. Tycker inte alls utomlandsresor är kul längre.
Jag köper redan nu vad jag vill och äter och dricker precis vad jag är sugen på. Men jag vill inte ha nåt särskilt längre. Struntar inte i saker för att dom kostar pengar.
När jag var yngre och inte hade några pengar så drömde jag om vad jag skulle göra eller köpa om jag hade haft pengar. Nu har jag det jag vill. Fin bostad, bra inredning och bra börsportfölj.
Dessutom är det inte alls säkert att jag kommer gå i förtidspension men jag vill ha chansen om jag vill det. Vore en mardröm att bli sjuk eller inte få nåt jobb senare i livet och tvingas in i massa jävla 'arbetsåtgärder'. Då vill jag kunna säga 'nej, det blir inget med det' och sköta mig själv.