Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-12-20, 10:25
Medlem
Isnatts avatar
Tjena.

Jag har flera mål med mitt sparande och mitt börshandlande. Den främsta anledningen är att kunna göra vad jag vill när jag blir äldre. Sluta jobba, bo var jag vill och kan, osv.
I bästa fall har jag väl 20 år kvar till jag är där. Grunden läggs nu. Och jag vet att flera här är inne på samma spår.
Är jag lite extra sparsam en månad kan jag lägga undan 1/3-del av lönen. Alltså finns det redan nu ju utrymme för mig att gå ner i arbetstid - jobba kortare dagar eller vara ledig nån dag i veckan om det skulle fungera. Men jag kör på och tänker att jag hellre slutar jobba tidigare istället för att gå på 75% hela arbetslivet till den 'riktiga' pensionen. Hellre jobba heltid till 50 än deltid till 69.

Är det nån här som gjort verklighet av planerna? Kunnat gå ner i arbetstid eller slutat jobba? Eller vad ni nu velat ha ut av erat sparande..
Citera
2015-12-20, 10:36
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Tjena.

Jag har flera mål med mitt sparande och mitt börshandlande. Den främsta anledningen är att kunna göra vad jag vill när jag blir äldre. Sluta jobba, bo var jag vill och kan, osv..

Bara ett tips. Som snart 30-åring så känner jag hur kroppen inte längre är som när man var 20. Suget efter att göra saker börjar även det minska. Saker och ting som du tar för givet vid en viss punkt i livet blir helt ointressant senare.

Ha det i åtanke när du lever ditt liv. Se till att göra roliga saker, uppleva världen och ha kul. Du kanske gör det redan, svårt att avgöra från din text. Men jag kan lova dig att om du inte gör det kommer du sitta där vid 50 års ålder och ångra att du inte levde ditt liv när du var som piggast och hade chansen att se och uppleva allt som erbjuds.

Pengar är bra att ha, absolut. Men dom finns även där för att användas. Det hela är "spara eller slösa allt" utan det finns ett mellanting. Som sagt kanske du redan lever på det viset, men om du nu inte gör det så försök tänka efter före.
Citera
2015-12-20, 10:53
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Bara ett tips. Som snart 30-åring så känner jag hur kroppen inte längre är som när man var 20. Suget efter att göra saker börjar även det minska. Saker och ting som du tar för givet vid en viss punkt i livet blir helt ointressant senare.

Ha det i åtanke när du lever ditt liv. Se till att göra roliga saker, uppleva världen och ha kul. Du kanske gör det redan, svårt att avgöra från din text. Men jag kan lova dig att om du inte gör det kommer du sitta där vid 50 års ålder och ångra att du inte levde ditt liv när du var som piggast och hade chansen att se och uppleva allt som erbjuds.

Pengar är bra att ha, absolut. Men dom finns även där för att användas. Det hela är "spara eller slösa allt" utan det finns ett mellanting. Som sagt kanske du redan lever på det viset, men om du nu inte gör det så försök tänka efter före.
Absolut, väldigt bra synpunkt. Balansen mellan att leva nu och planera för framtiden är viktig. Jag är äldre än dig och märker tydlig skillnad mot hur jag levde för 5-10 år sedan kontra idag. Har gjort mycket skoj och rest en hel del så har gjort det. Tycker inte alls utomlandsresor är kul längre.
Jag köper redan nu vad jag vill och äter och dricker precis vad jag är sugen på. Men jag vill inte ha nåt särskilt längre. Struntar inte i saker för att dom kostar pengar.
När jag var yngre och inte hade några pengar så drömde jag om vad jag skulle göra eller köpa om jag hade haft pengar. Nu har jag det jag vill. Fin bostad, bra inredning och bra börsportfölj.

Dessutom är det inte alls säkert att jag kommer gå i förtidspension men jag vill ha chansen om jag vill det. Vore en mardröm att bli sjuk eller inte få nåt jobb senare i livet och tvingas in i massa jävla 'arbetsåtgärder'. Då vill jag kunna säga 'nej, det blir inget med det' och sköta mig själv.
Citera
2015-12-20, 11:03
Medlem
cacas avatar
Nej inte än, men planen finns där och sparandet också, sen har jag satsat på betala hus, boende utomlands etc, så där binder man ett hel del kapital.

Om beräkningar stämmer tackar jag arbetslivet för gott vid 57 år, då har jag kommit upp i så jag har i eget kapital det jag beräknar vara tillräckligt för klara mig. Det skämtet i orangea kuvertet är bara en pinsam bonus, tjänstepensionen däremot mycket mer viktig med tanke på att det kapitalet är högre än det orangea kuvertet.
Citera
2015-12-20, 11:07
Medlem
Antar att TS menar "förtida pension".

"Förtidspension" är nämligen den gamla benämningen på det som idag heter sjukersättning.
Citera
2015-12-20, 11:20
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Nej inte än, men planen finns där och sparandet också, sen har jag satsat på betala hus, boende utomlands etc, så där binder man ett hel del kapital.

Om beräkningar stämmer tackar jag arbetslivet för gott vid 57 år, då har jag kommit upp i så jag har i eget kapital det jag beräknar vara tillräckligt för klara mig. Det skämtet i orangea kuvertet är bara en pinsam bonus, tjänstepensionen däremot mycket mer viktig med tanke på att det kapitalet är högre än det orangea kuvertet.
Jag har skrivit in mig i några kommuners bostadskö till deras hyresbostäder. Ett scenario är ju att jag säljer min bostad och har dom pengarna att leva av. Då har jag kanske stått i kö i 30 år och kan då 'välja och vraka' bland allmännyttans utbud.
Slutar du jobba vid 57 så får du dessutom pension några år senare som 'extrapengar'. Såklart vet man inte om det finns pengar att betala den med, osv. Hörde i en podd att utgifterna för pensionspengarna översteg inkomsterna redan 2009..

Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Antar att TS menar "förtida pension".

"Förtidspension" är nämligen den gamla benämningen på det som idag heter sjukersättning.
Ja det är vad jag menar, är inte så bevandrad bland dom begreppen.
Citera
2015-12-20, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Absolut, väldigt bra synpunkt. Balansen mellan att leva nu och planera för framtiden är viktig. Jag är äldre än dig och märker tydlig skillnad mot hur jag levde för 5-10 år sedan kontra idag. Har gjort mycket skoj och rest en hel del så har gjort det. Tycker inte alls utomlandsresor är kul längre.
Jag köper redan nu vad jag vill och äter och dricker precis vad jag är sugen på. Men jag vill inte ha nåt särskilt längre. Struntar inte i saker för att dom kostar pengar.
När jag var yngre och inte hade några pengar så drömde jag om vad jag skulle göra eller köpa om jag hade haft pengar. Nu har jag det jag vill. Fin bostad, bra inredning och bra börsportfölj.

Dessutom är det inte alls säkert att jag kommer gå i förtidspension men jag vill ha chansen om jag vill det. Vore en mardröm att bli sjuk eller inte få nåt jobb senare i livet och tvingas in i massa jävla 'arbetsåtgärder'. Då vill jag kunna säga 'nej, det blir inget med det' och sköta mig själv.

Mycket bra poäng. En annan sak är att TS måste räkna med att vara ganska stark som person, det finns ett stort socialt tryck och en norm hos många i dagens samhälle, att man ska brinna för jobbet, jobba tio timmar om dagen och konsumera som en idiot, som inte är att leka med.
Citera
2015-12-20, 12:39
Medlem
Farsan började för ett år sedan att vara ledig varje fredag, han gjorde det i ca 1 år. Nu i somras så blev han skadad och fick gå hemma ca 3 månader. Han är frisk nu men jag fick reda på att han sagt upp sig från jobb nu. Han menar på att han jobbat tillräkligt i sitt liv och vill ta det lite lungt. Han var egenföretagare för 10 år sedan och jobbade väldigt mycket. Jag kan förstå han, men känner samtidigt att det är lite tidigt att sluta jobba. Han är 58 för övrigt.
Citera
2015-12-22, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loopi
Farsan började för ett år sedan att vara ledig varje fredag, han gjorde det i ca 1 år. Nu i somras så blev han skadad och fick gå hemma ca 3 månader. Han är frisk nu men jag fick reda på att han sagt upp sig från jobb nu. Han menar på att han jobbat tillräkligt i sitt liv och vill ta det lite lungt. Han var egenföretagare för 10 år sedan och jobbade väldigt mycket. Jag kan förstå han, men känner samtidigt att det är lite tidigt att sluta jobba. Han är 58 för övrigt.
58 är inte purungt ändå. Om jag har ekonomiska möjligheter att sluta jobba när jag är 58 hade jag också gjort det.
Citera
2015-12-22, 09:20
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loopi
Jag kan förstå han, men känner samtidigt att det är lite tidigt att sluta jobba. Han är 58 för övrigt.

Det är väl en högst rimlig ålder att sluta jobba i! Skönt för din far.
Citera
2015-12-22, 11:39
Medlem
Jag känner en man som gjorde exakt som du TS, jobbade hårt hela livet för att kunna gå i pension innan 55. Sagt och gjort, han var "klar" ekonomiskt och drog sig tillbaka från jobbet då. Han bokade resor, köpte ett hus i ett varmt land, började med nya hobbys.

I en månad. Sen fick han en hjärtattack och dog. Knall och fall.

Sen dess tänker jag att mitt liv ska jag leva någorlunda mer i nuet, man vet aldrig vad som händer.
Citera
2015-12-22, 23:53
Medlem
Jag gjorde slag i saken och slutade jobba för ett år sedan. Hade en del pengar sparat som jag investerat allt på börsen. Skall dock tilläggas att jag har en extremt billig livsstil där jag inte behöver mer än ca 11000 i månaden minimum för att gå runt.
Det har gått bra men jag har haft väldigt mycket tur också. Det negativa för mig är att jag inte riktigt har disciplinen att få in rutiner. Sitter uppe väldigt sent på nätterna och sover tills jag vaknar (utan larm). Äter när jag blir hungrig etc.
Sen känner man sig som en pensionär ibland när man bygger upp smågrejer jättemycket. Exempelvis en sån liten sak som att gå till tandläkaren som blir ett dagsprojekt.
Senast redigerad av chefgusteau 2015-12-22 kl. 23:57.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in