• 1
  • 2
2015-12-20, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Men alltså allvarligt... Så där gjorde jag med då jag nyligen flyttat hemifrån. Nu, 12 år efteråt, förser jag mig ändå med vad som helst ut kylskåp och skafferi då jag är på besök för att det är mitt HEM. Det spelar ingen roll att jag inte bott där på evigheter, det är min hembygd och mitt hus.

Min lillebror är fan värre. Han kräver oändligt mycket hjälp av våra föräldrar.

Du har inte provat på att flytta hemifrån än. Du vet inte hur borttappad man är och att man längtar efter omsorgen man just lämnat. Bra för dig, men sura inte ihop över din bror bara för att du är oerfaren.
Jo då, flyttat hemifrån har jag absolut gjort. Bodde på en folkhögskola. Internat. Stor trivdes!

Egen mat som man kunde laga. Mer avslappnad, då man kunde själv välja vad man ville ha i grytan, så att säga. Exprimentera lite grann. Skönt att ha en egen lägenhet. Vara fri och liknade.

Och svar ja, jag städade, ordnade upp lägenheten. Fixade och donade.
Citera
2015-12-20, 11:44
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Ta bort, tack.

Vadå "Ta bort"? Jag är inte off topic och inte alltför otrevlig så varför anser du dig ha rätt att begära det?

Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Jo då, flyttat hemifrån har jag absolut gjort. Bodde på en folkhögskola. Internat. Stor trivdes!

Egen mat som man kunde laga. Mer avslappnad, då man kunde själv välja vad man ville ha i grytan, så att säga. Exprimentera lite grann. Skönt att ha en egen lägenhet. Vara fri och liknade.

Och svar ja, jag städade, ordnade upp lägenheten. Fixade och donade.

Kul! Då var jag orättvis mot dig.

Men när du åkte hem på besök, frågade du verkligen varje gång du skulle ta något från kylen? Det låter märkligt. Det första jag gör då jag åker hem till mina föräldrar (de bor i en annan del av landet så jag och mitt barn är där i några dagar åt gången generellt) är att leta igenom kylen, frysen och skafferiet för att veta vad jag kan äta under vistelsen.

Inte sällan hinner det bli en massa smutstvätt under tiden så då använder jag deras tvättstuga helt fräckt också.
Citera
2015-12-20, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Vadå "Ta bort"? Jag är inte off topic och inte alltför otrevlig så varför anser du dig ha rätt att begära det
Haha, titta så tokigt det kan bli!!

Jag hade skrivit ett inlägg tidigare, om jag minns rätt varför jag suddade bort. Så var det någonting med att det var väldigt lik dig, och jag tänkte skriva senare "Håller med dig". Därav hade jag valt att trycka på "Citera" knappen.

Men efter att posta den, tänkte jag hur onödigt det egentligen var att jag hade skrivit ett inlägg som var lik din, för att sedan avsluta det med. "Jag håller med dig".

Blir bara som en dubbelpost.

Där av valde jag att sudda bort allt, och skriva just "Ta bort, tack". I förhoppningen av att en mod, skulle radera den.

Nu vart jag off-topic här..

On-Topic - Så han kommer endast bara på besök när det finns något mat hemma?
Citera
2015-12-20, 20:59
Medlem
-=Damian=-s avatar
jag har väl ett tvärtomproblem. har 3 syskon varav 2 yngre och ett äldre..
alla mina syskon har haft svårt att klippa navelsträngen med vår mor och far. mitt äldre syskon ser alltid till att bo max 5 min gångväg ifrån föräldrarna.. har dom flyttat så har denne flyttat efter.

mina småsyskon har haft en väldigt nära relation till mina föräldrar sedan e var små upp till vuxen ålder och har tagit mycket hjälp av de, både med att passa barn och ekonomisk hjälp. även att få flytta hem under perioder.

Jag har varit tvärtom mina syskon. slet mig loss i 14 års åldern och började ta hand om mig själv. jobbade extra och försörjde mig själv. betalade hyra hemma och lagade min egen mat. tvättade mina egna kläder.. detta i utbyte mot att jag skulle få sköta mitt. flyttade hemifrån direkt efter studenten.
har aldrig begärt något hemifrån. jag har suttit i många knipor men har alltid löst detta själv..

dock har jag blivit det svarta fåret "för att jag skiter i min familj"
har dock kontakt med mina föräldrar ofta då det finns ett familjeföretag jag jobbar i.. då jag träffar och pratar med familjen 4-5 dagar i veckan under kanske 5-10 min om dagen. träffar dom alltid på födelsedagar i familjen och på högtider (med alla barn och vuxna blir det i snitt en gång i månaden).

så nog kan det vara så att en förälder kan ställa krav eller be om sitt barns närhet ändå..
sen är det upp till en själv att ta en utsträckt hand.. eller bara klappa den lätt
Citera
2015-12-21, 01:20
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Haha, titta så tokigt det kan bli!!

Jag hade skrivit ett inlägg tidigare, om jag minns rätt varför jag suddade bort. Så var det någonting med att det var väldigt lik dig, och jag tänkte skriva senare "Håller med dig". Därav hade jag valt att trycka på "Citera" knappen.

Men efter att posta den, tänkte jag hur onödigt det egentligen var att jag hade skrivit ett inlägg som var lik din, för att sedan avsluta det med. "Jag håller med dig".

Blir bara som en dubbelpost.

Där av valde jag att sudda bort allt, och skriva just "Ta bort, tack". I förhoppningen av att en mod, skulle radera den.

Nu vart jag off-topic här..

On-Topic - Så han kommer endast bara på besök när det finns något mat hemma?

Aha. Då förstår jag Då är jag glad att jag editerade bort strofen "Varför ska mitt inlägg tas bort ditt jäkla klappmongo?" innan du hann läsa det (förlåt i efterhand) För ett tag sedan var det någon som ansåg just att mitt inlägg skulle tas bort på liknande sätt så det brann ihop lite i huvudet på mig när jag trodde att det hände IGEN.

OnT: Jag är en självständig person, jag har bidragit med pengar hemma sedan jag var 13 och hade mitt första jobb och flyttade hemifrån då jag var 16. Men mina föräldrars hem är fortfarande "min bas". När jag åker hem till dem så åker jag verkligen känslomässigt hem. Mamma brukar pliktskyldigt säga att jag såklart får ta vad jag vill ur kyl/frys/skafferi men det hade hon inte behövt.... Jag hade självserverat mig ändå.

Dom skulle troligen undra om jag fått en hjärnskada om jag började bete mig som att jag är på besök hos bekanta och fråga om allt hit och dit. När jag nyss hade flyttat hemifrån åkte jag hem ofta och åt hemlagad mat och njöt av sällskapet, hade lite svårt i övergången till ensamheten som en egen lägenhet innebar.
Senast redigerad av SkepticalHippo 2015-12-21 kl. 01:22.
Citera
2015-12-21, 09:25
Medlem
meramans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Min bror har flyttat till en egen lägenhet. När han var nyinflyttad, så var det ubga problem. Han frågade visserligen då och då, om han inte kunde komma förbi och äta något.

Min mamma besökte honom lite då och då. Men helt plötsligt slutade hon gå till honom. Bara en kort därefter började han besöka oss hela tiden!

Oftast varje helg, sover han över här. Han kom hit igår och jag trodde han skulle sova här, för att han kom hit relativt sent.

Men nej, han stannade en kort stund. Och jag tippade på att han kom hit, åt bara maten som han bjöds på och gick hem igen. Jag satt inne på mitt rum. Men märkde ändå hur snabbt han gick.

Han är så förbannad patetisk, verkar inte alls kunna ta hand om sig själv. Han kom hit en gång och lämnade smutsiga kläder och min mamma tvättade de.

Helt sanslöst!

När han bodde hos oss, så var han oerhörd bortskämd. Ropade på mamma när han ville ha Coca Cola, så hon skulle hämta drycken till honom. Eller andra saker.

Fullstädnigt frusterade att han kommer hit hela tiden!

Jag försöker hitta en egen lägenhet.

Han har en egen, så va fasiken kommer han hit hela tiden?! Jag tippar på att han inte kan ta hand om sig själv.

Och min mor blir mer eller mindre uttnjyttad. Verkar som om att hin inte inser det.

Jag har tagit upp detta med henne, men nej. Hon är så naiv. . .

Säger att hon pratar i alla fall med honom o.s.v.
Ja, det kanske hon gör. Men hur skulle det se ut om han endast kom hit för att prata?

Inte en chans, det har inte hänt en enda gång. Han har alltid fått mat. Antagligen kan han inte laga sin egna mat.

Skulle man diskutera med honom skulle bara fanskapet, riva huset och bli förbannad. Som om han bor här. Det är ju ofärskämd!

När han besöker här, brukar han gå till kylskåpet och ta något. Han bor inte här, fullständigt oförskämd!

Skall det vara såhär?
Eller är det bara jag som har kort stubin?

Hur kan jag få min mor håatt förstå och begripa.

Dessutom möste han faktiskt lära sig att ta hand om sog själv.

Han är fullständigt bortskämd, och att han har en egen lägenhet har inte fått hinom att bli vuxen och mogen. . .

Detta är fullständigt irriterade dessutom!

Så din bror har en lägenhet. Du har ingen men vill ha. Du surar för att din bror tillbringar så mycket tid hos er när han har ett eget ställe att vara på.

Låter som om någon är avundsjuk...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in