Hej ska troligen läsa på komvux och är ute efter en lätt och
billig dator som med enkelhet kan bäras med mellan skola och hem. Max-budget 3000 kronor men gärna billigare.
Syftet med köpet är att jag ska använda datorn för att söka information på nätet och att jag ska skriva inlämningsuppgifter mm och tänkte också ladda ned ett taligenkänningsprogram som jag tänkte använda. Så det programmet måste få plats på datorn. Men man kanske kan använda en sticka eller separat hårddisk för att ladda ned programmet på om datorn har för lite utrymme? Systemkrav för programmet är:
Operativsystem: Windows 98 / ME / 2000 / XP / NT 4 (med SP4 ) / Vista / Window 7 / Windows 8
Processor: Pentium III 500MHz eller snabbare (rekommenderas) Minne: 512 Mb
Hårddisk: 350 Mb ledigt utrymme.
Ljudkort: USB eller 16-bitars Windowskompatibelt ljudkort.
CD-ROM drive för installationen. (En sån kan jag nog få låna men jag måste iaf ha USB-port).
Jag tänkte alltså ha datorn som "skoldator" och som "dikteringsmaskin" där datorn ska skriva ned det jag säger. Så officepaketet eller open office måste nog laddas ned också så jag har tillgång till Word mm.
Siba verkade ha ganska billiga "nya" datorer som de kallar "surfdatorer med 32GB flashlagring". Tror ni någon av dessa skulle fungera? Eller har de datorerna för lite minne eller för dålig prestanda/processor osv?
http://www.siba.se/datorer/barbara-d...page=1&size=12