Tillverkade på 70-talet var det riktig japansk kvalitet utan en massa onödig elektronik. Problemet kan vara batterierna till exponeringsmätaren som innehöll kvicksilver och var på 1,35 volt.
Min drös med olika Canon från den tiden + ett par Konica Autoreflex var toppenprodukter.
Olympus OM1 mätte ljuset under själva exponeringen vilket man gjorde en stor grej av. Ljuset man mätte var det som reflekterades mot filmen.
Hörapparatbatterier av typ luft-zink lär kunna användas men silveroxidbatterier har lite för hög spänning.
OM-1 är en förträfflig kamera som är helt mekanisk. Jag har själv flera stycken. Om man vill använda exponeringsmätaren kan det vara svårt att hitta batterier med rätt spänning, 1,3V EPX625 eller motsvarande. Det finns batterier som passar men som visar lite fel. Hur mycket får man pröva sig fram till. Fritt från minnet vill jag minnas att det under en tid tillverkades en version med mer plast. Skillnaden mellan OM-1 och den senare OM-1n kan jag inte riktigt minnas men jag skulle nog välja en 1n och den möjligheten finns, om inte annat för att den är mindre gammal.
biomatec tänker nog på OM-2 som var en tidig modell med TTL-blixt där ljuset mäts reflekterat från filmplanet under exponeringen. Har inte alls samma charm som OM-1.
Om-1 om du ska välja mellan just de två, utan tvekan.
Annars om du vill bredda dina alternativ, försök få tag i exempelvis någon av följande: Nikon F, Nikon F2, Nikon F3, Nikon FM2/FM2A.
Finns hur mycket som helst egentligen, men där har du ett par väldigt vettiga alternativ som går att få tag för en överkomlig slant om man har lite flax.
OM-1 i bra skick för en tusing är helt ok. Svarta kameror är lackerade och svåra att finna i oskavt skick. Vanligt med fula fläckar där mässingen lyser igenom.
Sedan har Olympus fina objektiv men pga märkets kultstatus bland analoga fotografer (OM1:an designades av en enda person så den är lite speciell jämfört med kameror där en marknadskommite designat kameran) så är objektiven dyra. Sedan trycks priset ner lite av att de bara passar på M-serien till skillnad från Nikons objektiv som i princip går att använda på nya digitala spegelreflexkameror.
Sedan hade jag velat rekommendera Minolta och Pentax. Båda märkena slog aldrig bland proffsen men de har många fina objektiv som är lika bra som något från Canon och Nikon. Jag har plåtat en hel del med MD Rokkor 24/2.8, 35/1.8 och 50/1.7 och anser att de är i proffsklass. Däremot är båda märken svaga på omfånget av objektiv, speciellt långa ljusstarka telen. Jag tycker även Pentax 100/2.8 är ett underbart objektiv.
Min rekommendation vad gäller objektiv oavsett märke är en 24, 35, 50, 100. Köp så ljusstarka du kan. Bländare 1.4 på 50:an och minst bländare 2 på de övriga. Ok med 2.8 på 100:an. En ljusstark 50 är bra på kvällen. En 85/1.8 är bra för porträtt men brukar vara dyra så vänta tills du har råd.
Sedan kamerahus - fick jag bestämma skulle alla tillverkare tvingas producera en kopia på Pentax MX. Det är utan diskussion den bästa helmekaniska reportagekamera som någonsin tillverkats. Håll en i handen så blir alla andra kameror ointressanta. Folk snacka om att OM-1 är en kompakt resekamera men den är bara tung och klumpig. Jag har både OM-1 och OM-2n. MX är den där kameran som gör att man vill resa bort och bränna en massa film. Sedan om du sätter på Pentax 40/2.8 blir det oerhört kompakt även om objektivet inte är det bästa som finns när det gäller bildkvalitet.
MX har som sagt en mekanisk slutare med moderna SR44-batterier så inga problem med att hitta batterier. OM-1 fullständigt idiotiska val av PX625 försvann i OM-2 som har en elektronisk slutare. Dock klarar ju alla mekaniska slutare obegränsade exponeringstider vilket är bra om du sysslar med astrofotografi. Annars vad gäller tillförlitlighet är elektroniska slutare inte sämre än mekaniska.
MX har spak för skärpedjupskontroll och uttag för studioblixt. Vidare ser du inställd slutartid och bländare i sökaren som även visar exponeringsmätare. Finns ingen spegeluppfällning eller utbytbar sökarskiva som på OM-1 men detta behöver inte en nybörjare.
På Minoltasidan vill jag rekommendera XD-7 som är elektronisk men är en mycket bra kamera med ungefär samma funktioner som MX. Dock är XD-7:an klumpigare jämfört med MX men inte värre än andra kameror.
Nu har du väl redan köpt men hoppas att infon kan vara till hjälp.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!