2015-12-18, 17:16
Medlem
SamiFreys avatar
Jag gick nyss igenom posten och upptäckte att jag hade ett inkassokrav ifrån ett inkassobolag. Detta kom som en chock för mig och jag gick direkt in och betalade den via min internetbank.
Problemet är att brevet hade datumet 2015-12-09 och de krävde att jag skulle betala inom 8 dagar. Antar att detta är 8 bankdagar. Men då ska den betalas innan den 18e(idag) och när jag betalade deras fordran via internetbanken så stod det att betalningen skulle ske den 21e eftersom jag betalade 16:30 idag.
Jag mailade företaget och beskrev situationen, skickade med en print på betalningen. Kommer det skickas vidare till kronofogdemyndigheten och kommer jag iom det få en betalningsanmärkning?

Hur schysta är de på inkassoföretag?
Senast redigerad av SamiFrey 2015-12-18 kl. 17:21. Anledning: språklig redigering
Citera
2015-12-18, 17:55
Medlem
SameOldStorys avatar
Du kan vara lugn. Du får ingen betalningsanmärkning. När kravet kommer in till Kronofogden skickar dem ut en räkning och betalas inte den i tid kommer anmärkningen. Nästan hundra på att det är så det går till.
Citera
2015-12-18, 21:56
Medlem
seattles avatar
Noll chans skulle jag säga, ett av de största bolagen Intrum Justitia ligger nästa åtgärd dvs scoringen den tionde dagen av ärendet först då bestäms det om det över huvudtaget skall till KFM och även om det skulle gå vidare blir det bara att betala direkt inom 10 dagar och inte skriva på så delgivningskvittot och då återkallar dom isåfall från KFM så blir det ingen anmärkning :-)
Citera
2015-12-20, 00:23
Medlem
Fopolls avatar
Instämmer i att du kan vara lugn. Så länge du inte hör något från Kronofogden, vilket du inte lär göra för detta ärende, så lär du inte få någon betalningsanmärkning.

Men nej, inkassobolag är inte schyssta. Deras business är att tjäna pengar på folk som inte betalar i tid. Säger dock inte att de är omedgörliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in