2005-11-08, 17:34
Medlem
kan man flumma på Neurontin, sånna fall vilkaa doser?
Citera
2005-11-08, 18:41
Medlem
Sick_my_ducks avatar
Börja med runt 300mg för att se att du inte reagerar negativt eller är överkänslig. Om du inte upplever några (bi)effekter skulle jag rekomendera minst 1200mg. Jag vet folk som blivit ordinerade 3,5g per dag(utspritt) vid nervsmärtor. De vanligaste biverkningarna är dåsighet kontra upprymdhet så det är relativt säkert att använda. Anhöriga till behandlade patienter påpekar ibland att patienterna ändrar personlighet(inte alltid till det sämre).

Själv skulle jag inte knapra det dagligen, även om jag hade nervsmärtor eller andra "lindriga" åkommor. Men att små-flumma på då och då fungerar det bättre än man kan tro. Neurontin(Gabapentin) är att rekomendera vid mild ångest anser jag själv eftersom man inte blir lika "avstängd" som på benz.
Citera
2005-11-08, 19:47
Medlem
TomiXs avatar
Gabapentin är helt okej, tycker dock det är ganska värdelöst av sig själv.

Doseringar under 2gram anser jag onödiga för flumm också, gärna över 3gram för en hyffsad effekt.
Citera
2005-11-08, 20:53
Medlem
Sick_my_ducks avatar
Jooo... tänkte bara tillägga att det på många håll i världen förskrivs just för ångest/depression och i vissa fall sömnsvårigheter. Men det är bara godkänt för "nervfel", enkelt översatt och tolkningsfritt av alla förskrivare.

Man dör inte om man tar en enkel dos om 4 gram, men enligt biverkningsrapporter jag har tillgång till så torde man kunna jämföra det med 30-40mg Zopiklon + att man riskerar kramper och konvulsioner.... och då börjar vi snacka om dödlighetssiffror på drygt 1%. (finns ingen statistik för en i övrigt frisk medelålders människa, så förmodligen lider de som omkommer av för hög ålder i konjunktion med åldersrelaterade sjukdomar).

Varning för nedsatt njur/leverfunktion om man vill knarka på detta preparat bör utfärdas anser jag, speciellt om du är alkoholist eller storkonsument eller lider av ämnesomsättningssjukdomar.

(visst är det alltid farligt att knarka men man bör ju inte missa riskerna)
Citera
2005-11-08, 23:24
Medlem
Fisk_den_tredjes avatar
Neurontin är fina

Hade för ett tag sedan några hundra tabletter, vilka tyvärr är slut nu.

Om du ska leka med de så fega inte och ta under 1 gram första gången i alla fall.
När jag tog min sista dos tyckte jag att det var lika bra att slänga i mig alla som var kvar, dvs. 11 gram sammalagt.

Kör hårt!
Citera
2005-11-09, 00:11
Medlem
TomiXs avatar
Hur många är egentligen lungt att ta? Har som mest tagit 6.5gram, vet inte om det gjorde så mkt faktiskt för jag hade tagit runt 700mg tramadol också.

Tog för ett tag sedan 3gram utan någon som helst effekt, det kan visserligen vara för att jag tagit dem ett tag nu + massa annat skit.
Citera
2005-11-09, 02:12
Medlem
Sick_my_ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomiX
Hur många är egentligen lungt att ta? Har som mest tagit 6.5gram, vet inte om det gjorde så mkt faktiskt för jag hade tagit runt 700mg tramadol också.

Tog för ett tag sedan 3gram utan någon som helst effekt, det kan visserligen vara för att jag tagit dem ett tag nu + massa annat skit.

Du överlever säkert 10g, men om du inte blir mer "uppåt" på 3-4g så har du nog för hög tolerans. Det finns säkrare knark om du måste upp i de doserna för att bli "glad".

Det kanske är dumt att berätta här men gamla hederliga barbiturater ger ungefär samma effekt som Neurontin på sinnet och kropp. Kan tilläggas att barbiturater verkar på en annan receptor samtidigt, samma som benzo och tillsammans kan det bli farligt. Så teoretiskt så finns ingen direkt fara med att överdosera Neurontin om man inte kombinerar med något annat stämningshöjande.

Barbisar sa folk under utbildningen eftersom många tillverkade en massa i labbet.

Sak åt sig: Ät aldrig mer än 10g per dag så kan du vara glad. Aldrig på en gång dock. Tänk på att det kan ta nästan 2 timmar innan du har full plasma konc.
Kombination i doser runt 3-5g med benzo är en bra anledning att dö dock...
Citera
2005-11-09, 12:54
Medlem
Fisk_den_tredjes avatar
Saxat ur Fass.se överdoseringstkapitel:

"N03A X12 Gabapentin: (relativt nytt lm; sänd gärna epikris till Giftinformationscentralen) Toxicitet: Begränsad erfarenhet av överdosering, men sannolikt låg akut toxicitet. 600 mg till 2,5-åring gav efter koltillförsel inga symtom. 3–3,6 g till vuxen gav lindrig, 48 g till 16-åring gav måttlig intoxikation.
Symtom: Yrsel, sluddrigt tal, huvudvärk, ataxi, tremor, nystagmus, dubbelseende, medvetandesänkning. Takykardi, blodtrycksfall, förlängd QT-tid. Tänkbart är att beskrivna biverkningar som irritation i luftvägarna, kärldilatation, muntorrhet, illamående, kräkningar, diarré förekommer och ev förstärks vid överdosering."

Alltså 48 gram=160 300mg kapslar, för måttlig intoxination, ganska lungt att köra större doser alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in