• 1
  • 2
2015-12-17, 13:22
Medlem
Varför betyder ett människoliv så mycket i Sverige? I andra länder betyder ett människoliv inte mycket men i Sverige betyder det väldigt mycket.

Blir någon mördad så finns det konsekvenser och man kan få ett långt fängelsestraff.

Hur kommer detta sig? Är det för att livet i Sverige är bättre än andra länder?
Citera
2015-12-17, 13:30
Medlem
Vi är inte vana vid sånt. Hjärnan anpassar sig efter omgivningen.
Citera
2015-12-17, 13:32
Bannlyst
Man har bara ett liv och det värderar vi högt.
Citera
2015-12-17, 13:35
Medlem
I västvärlden är vi mer utvecklade o förstår att livet o hälsan är värt mest. Sen har du outvecklade länder där dom inte vet bättre. På 1600- talet brände vi sk häxor på bål. Säkert många länder som ligger århundranden efter utvecklingen. Frågan var så dum att jag inte kunde låta bli att svara. Finns fler orsaker, läs o lär!
Citera
2015-12-17, 13:38
Medlem
Gör det? Min uppfattning är att människoliv överlag inte betyder ett skvatt i det här landet, bortsett från flyktingarna då förstås. Se bara vad politikerna gör gentemot de äldre, vad arbetsgivare gör gentemot sina anställda, vad människor gör gentemot varandra osv. Du får gärna specificera.
Citera
2015-12-17, 13:52
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yttrandefrihet.net
Blir någon mördad så finns det konsekvenser och man kan få ett långt fängelsestraff.
Påstår du att fängelsestraffen för mord är låga i alla andra länder?

Det håller jag inte med om. Däremot så håller jag med om att ett människoliv generellt anses vara mer värdefullt än i många andra länder.

Det är givetvis jättebra. Kulturen är nog det mest relevanta här. Ett resultat av vår historia och tidigare händelser, bara.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2015-12-17 kl. 13:55.
Citera
2015-12-17, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Gör det? Min uppfattning är att människoliv överlag inte betyder ett skvatt i det här landet, bortsett från flyktingarna då förstås. Se bara vad politikerna gör gentemot de äldre, vad arbetsgivare gör gentemot sina anställda, vad människor gör gentemot varandra osv. Du får gärna specificera.

Sant i Sverige gör man skillnad på liv och liv. En svensk är mindre värd och en utlänning gärna ifrån islamiska 3:e världen eller något romskt ghetto nere på kontinenten är betydligt mer värda.
Citera
2015-12-19, 11:01
Medlem
Relativt civiliserat samhälle och relativt civiliserade människor har högre värde helt enkelt. Folket är ett lands viktigaste naturresurs. Det etniska folkutbytet till tredjevärldenfolk kommer på sikt reducera människovärdet i Sverige till samma nivå som i deras hemländer.
Citera
2015-12-19, 11:08
Medlem
aislings avatar
Ett förenklat svar som kan förklara en del av det, om det nu ens är så. Sverige är ett sekulariserat land och då religioner som regel målar upp ett fantastiskt liv efter döden så blir så klart själva livet sekundärt. För en person utan en tro så blir livet du lever nu det primära.
Citera
2015-12-19, 14:07
Medlem
Apologists avatar
Sverige har det högsta antalet aborter per 1 000 kvinnor i Västeuropa.

Så nej, människoliv betyder inte så mycket i Sverige!
Citera
2015-12-23, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12148
I västvärlden är vi mer utvecklade o förstår att livet o hälsan är värt mest. Sen har du outvecklade länder där dom inte vet bättre. På 1600- talet brände vi sk häxor på bål. Säkert många länder som ligger århundranden efter utvecklingen. Frågan var så dum att jag inte kunde låta bli att svara. Finns fler orsaker, läs o lär!

Tror du verkligen på det själv? Förstår en invånare på den västliga delen av klotet mer om livet än de på den östra? Är inte det ett väldigt egocentrerat och dömande sätt att se på dig själv och andra?
I Sverige så är folk generellt oftare rädda för döden och det okända krafterna som existerar där vi inte tittar. Då de flesta vill ha kontroll över allting i sin omgivning, vare sig tankemässigt, idealistiskt eller bara generellt hur man ser på världen. Ett människoliv är inte mer värt än andra liv, ditt liv är inte mer värt än mitt och tvärtom. Allt liv är heligt i slutändan och det känns som att det är brist av insikt från dig, som gör att du inte ser den naturliga kopplingen mellan liv och död.
Citera
2015-12-27, 13:12
Medlem
En brist på nationalistiska utmaningar har skapat en självgodhet hos oss svenskar som inte är jämförelsebar med andra länder. Våra politiker vill gärna se Sverige som det goda samvetet här i världen, moralens väktare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in