2015-12-17, 09:58
Medlem
Hej!

jag har lånat 892 000 kronor för bolån hos SBAB och jag blev erbjuden 1,69 rörlig ränta och 1,82 bunden till två år
vilken ska jag välja tycker ni?
tack för tips
Citera
2015-12-17, 11:00
Medlem
James91s avatar
Rörlig.
Citera
2015-12-20, 00:30
Medlem
Fopolls avatar
Beror på vem du frågar.

Frågar du en som räknar på historiska data så blir svaret "alltid välja rörlig ränta".

Frågar du en som är försiktig/riskavert (ogillar risk) och kan sätta ett rimligt pris på sin osäkerhet inför framtiden kanske du får svaret att binda eftersom "bunden ränta kan vara värt det".
Citera
2015-12-20, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazhar
Hej!

jag har lånat 892 000 kronor för bolån hos SBAB och jag blev erbjuden 1,69 rörlig ränta och 1,82 bunden till två år
vilken ska jag välja tycker ni?
tack för tips

Beror på din inkomst. Om du klarar en 6%-ig ränta i 2 år skulle jag välja rörlig, men om det blir tajt i ekonomin skulle jag binda
Citera
2015-12-20, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekiekipartang
Beror på din inkomst. Om du klarar en 6%-ig ränta i 2 år skulle jag välja rörlig, men om det blir tajt i ekonomin skulle jag binda
Varför skulle TS behöva klara 6% i ränta?
Citera
2015-12-20, 09:28
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Varför skulle TS behöva klara 6% i ränta?
Det normala är väl att räntan ligger på ca 4% så det kan vara bra med lite marginal så 6% bör man definitivt ta in i kalkylen.
Citera
2015-12-20, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det normala är väl att räntan ligger på ca 4% så det kan vara bra med lite marginal så 6% bör man definitivt ta in i kalkylen.
Nej, det enda TS behöver ta med i kalkylen är vad hen tror räntan kan bli inom de närmsta två åren. Vad som är normalt på ett trettioårsintervall kvittar lika eftersom TS bara ska teckna det här lånet på 24 månader. Hen ber om hjälp med att avgöra om hen ska ta ett rörligt eller fast lån på två år, inget annat.
Citera
2015-12-20, 10:47
Medlem
cyber_zekes avatar
Har du kollat med andra banker? Jag har Handelsbanken och fick 1,4% på tre år, så jag tycker din Banks förslag var ganska högt. Om du väljer att stanna kvar, och bara har dom alternativen, hade jag valt rörlig eftersom jag tror att den rörliga inte kommer att röra sig så mycket dom närmsta två åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in