Citat:
Ursprungligen postat av
JerryCotton
Det är priset samt tillgången på prima fisk som är knäckfrågan. Att få tag i fat är inget större problem. Priset ut måste ju vara flerdubbelt jämfört med nuvarande sillfiléer och dyl. men det handlar ju om en exklusiv produkt. Många som har vuxit upp med detta, samt folk som är trendkänsliga, är nog beredda att lägga upp en bra slant under högtider för sill av superb kvalitet.
Jo, men skall man få det ”äkta” så skall den färska sillen saltas in direkt på träfatet; då vill det till att det görs på plats där den feta Atlantsillen landas.
Du kan mig veterligen inte köpa sådan sill, i storlek och säsong, färsk i Sverige.
Jag medger att min kunskap om denna logistik och handel är låg, så jag skall höra med en som är mer kunnig.
Men, en kompromiss är förstås att ”lägga om” redan salt sill från plastfat till träfat och låta den ligga en tid. Tveksamt dock om processen, och smakerna, blir desamma. Sillen kan hinna bli för gammal innan rätt ton från fatet uppnåtts. Då är det bara en estetisk ändring av produkten, även om jag kan tycka att det vore snyggt.