2021-12-04, 10:35
Medlem
En Herrens dag och stor glädje;
Jag fick nyligen hem en ny spann med Hel Saltsill från Klädesholmen och öppnade denna. Det var den finaste, fetaste Atlantsill jag sett på länge.
Sillen är blank och tjock över ryggarna, fast i saltet och spannen helt fylld till brädden. Gå nu till er fiskhandlare och be denne ta in Klädesholmens Hela Saltsill på obruten spann, innan de är slut.
Sillen går åt som smör i solsken nu, när alla professionella skall lägga in julsillen.
Citera
2021-12-04, 12:05
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
En Herrens dag och stor glädje;
Jag fick nyligen hem en ny spann med Hel Saltsill från Klädesholmen och öppnade denna. Det var den finaste, fetaste Atlantsill jag sett på länge.
Sillen är blank och tjock över ryggarna, fast i saltet och spannen helt fylld till brädden. Gå nu till er fiskhandlare och be denne ta in Klädesholmens Hela Saltsill på obruten spann, innan de är slut.
Sillen går åt som smör i solsken nu, när alla professionella skall lägga in julsillen.

Det är äkta glädje när man får tag i stor och riktigt fet sill!
Citera
2021-12-04, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton

Ja, det är en av få saker som tar en till grottmansstadiet, när man känner doften av fin, färsk (?) Saltsill.

Jag har dock blivit besatt av vad de gamla männen spörjer; att Saltsill som legat på äkta trätunna får en egen smak, av fatet, som inte finns i dag. Jag går ständigt i tankarna på att återskapa detta, på rimligt vis. Kanske införskaffa ett nytt fat och lägga om redan insaltad sill för smak. Det kommer givetsvis inte att bli samma sak, men då jag inte har tillgång till färsk Atlantsill som fiskas under sommaren och salta in själv, så får det bli en kompromiss.
Citera
2021-12-04, 12:49
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Det stämmer! Jag har också en spann med fet sill.
Så jävla gött.
Citera
2021-12-04, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Det stämmer! Jag har också en spann med fet sill.
Så jävla gött.

Vilket läggeri kommer din spann i från? Vad är det för sillvikt i en tunna och vad får du betala för den?
Citera
2021-12-04, 14:45
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Vilket läggeri kommer din spann i från? Vad är det för sillvikt i en tunna och vad får du betala för den?
Ringsjöfisk.

Tror spannen är på drygt 4 kilo.
Citera
2021-12-04, 23:19
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ja, det är en av få saker som tar en till grottmansstadiet, när man känner doften av fin, färsk (?) Saltsill.

Jag har dock blivit besatt av vad de gamla männen spörjer; att Saltsill som legat på äkta trätunna får en egen smak, av fatet, som inte finns i dag. Jag går ständigt i tankarna på att återskapa detta, på rimligt vis. Kanske införskaffa ett nytt fat och lägga om redan insaltad sill för smak. Det kommer givetsvis inte att bli samma sak, men då jag inte har tillgång till färsk Atlantsill som fiskas under sommaren och salta in själv, så får det bli en kompromiss.

Jo, jag vill påstå att sillen som låg i trätunna hade en annan smak, fylligare, lite rundare. Tror jag inte sett sill på trätunna sedan 70-talet.
Citera
2021-12-05, 02:14
Medlem
Kan man köpa sill på trätunna på nätet?
Citera
2021-12-05, 16:12
Medlem
Citat:
Jo, jag vill påstå att sillen som låg i trätunna hade en annan smak, fylligare, lite rundare. Tror jag inte sett sill på trätunna sedan 70-talet.

Läggerierna började fasa ut träfat till förmån för plast för längesedan, och de försvann troligen helt någon gång på nittiotalet. Det var i vart fall senast jag faktiskt såg en silltunna i trä i butik.
Ganska snart efter det upplevde jag att även tunnorna i butik försvann, där man kunde plocka sill i lösvikt. Nu finns knappt saltsillen, enbart färdiga filéer.

Citat:
Ursprungligen postat av IndjansoldatHerkko
Kan man köpa sill på trätunna på nätet?

Jag har letat. Det ser mörkt ut. I fjol fann jag någon Holländsk leverantör som kan ha haft, men det var troligen kryddsill på träfat.

Nej, vi måste återfå saltsillen på träfat!
Det kanske borde bli ett kall?
Citera
2021-12-05, 17:05
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Nej, vi måste återfå saltsillen på träfat!
Det kanske borde bli ett kall?

Det vore något! Det handlar om en utdöd delikatess, något som var vardagsmat för inte allt för länge sedan! Nu fiskas det åter Islandssill och NVG-sill om än inte i samma kvantitet som före beståndskraschen på 70-talet.

Nu känner jag att jag vill starta ett företag som sysslar med exklusiv sill på trätunna! Många råvaror har ju gått vägen från att varit billig vardagsmat till att bli lyx.
Citera
2021-12-05, 17:16
Medlem
Citat:
Det vore något! Det handlar om en utdöd delikatess, något som var vardagsmat för inte allt för länge sedan! Nu fiskas det åter Islandssill och NVG-sill om än inte i samma kvantitet som före beståndskraschen på 70-talet.

Nu känner jag att jag vill starta ett företag som sysslar med exklusiv sill på trätunna! Många råvaror har ju gått vägen från att varit billig vardagsmat till att bli lyx.

Förträffligt,
Nu vet jag inte herrns bakgrund och färdigheter. Mina ligger inte inom livsmedelsbranschen, men jag kan väl tänka mig att gå över dit för en sådan sak.
Frågan är hur man får fiskare/läggerier att återgå till, i liten mån, träfat?

Ja, en efterfrågan är jag övertygad om skulle finnas. Klassisk Saltsill på träfat.
Ring första, bästa Stockholmskrog så kommer de att köpa sill från träfat.
Frågan är hur man ordnar utbudet?
Citera
2021-12-05, 17:54
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Förträffligt,
Nu vet jag inte herrns bakgrund och färdigheter. Mina ligger inte inom livsmedelsbranschen, men jag kan väl tänka mig att gå över dit för en sådan sak.
Frågan är hur man får fiskare/läggerier att återgå till, i liten mån, träfat?

Ja, en efterfrågan är jag övertygad om skulle finnas. Klassisk Saltsill på träfat.
Ring första, bästa Stockholmskrog så kommer de att köpa sill från träfat.
Frågan är hur man ordnar utbudet?

Vet inte direkt mina färdigheter men har jobbat som kock och har ett brinnande fiskeintresse så jag har ett ganska bra kontaktnät samt ett visst kunnande inom området. Jag är övertygad om att produkten skulle gå åt som smör i solsken. Tänk saluhallar, delikatessbutiker samt "bättre" restauranger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in