Tjabba. Jag vill inte outa mig för mycket här men undrar lite grejer. Har en liten speciell situation som jag utnyttjar. Jag jobbar som konsult i en större stad där jag har ca 45 min till jobbet med pendeln. Det innebär egentligen att jag fakturerar min lön istället för att vara anställd. Pengarna jag fakturerar gå in i ett bolag som min pappa äger och står på. Lönen är beräknad på 28 000 i månaden och jag fakturerar ca 43 000 plus moms.
Jag bor i andrahand och har gjort det nåt år nu. Jag är skriven på en adress ca 20 mil bort.
Det jag gör är att jag tar ut en lön från pappas bolag på mellan 9000-13000 efter skatt per månad.
I övrigt plockar jag ut reseräkningar på ca 5-10 000 per månad. På detta sparar jag således väldigt mycket pengar som annars skulle gått till sociala avgifter och skatt. Jag har ingen bil eller så längre och åker kollektivt till jobbet för en tusing. För pengarna som blir över plockar jag ut aktieutdelning med 22 procent i skatt.
Här till mina frågor:
Om jag skulle få en granskning:
Kan jag säga att jag betalar bensinen kontant?
Kan jag säga att lånar mamma eller pappas bil eller en kompis?
Kan jag säga att jag flackar runt hos olika kompisar som bor inom 10 mil från jobbet, är det trovärdigt?
Kan jag göra extra avdrag i min privata deklaration?
Jag personligen är ju inte jätteoroad över min situation och det känns som att skatteverket får kämpa rejält om dom ska lyckas motbevisa detta.
Men vill gärna få era synpunkter på det hela.
Jag bor i andrahand och har gjort det nåt år nu. Jag är skriven på en adress ca 20 mil bort.
Det jag gör är att jag tar ut en lön från pappas bolag på mellan 9000-13000 efter skatt per månad.
I övrigt plockar jag ut reseräkningar på ca 5-10 000 per månad. På detta sparar jag således väldigt mycket pengar som annars skulle gått till sociala avgifter och skatt. Jag har ingen bil eller så längre och åker kollektivt till jobbet för en tusing. För pengarna som blir över plockar jag ut aktieutdelning med 22 procent i skatt.
Här till mina frågor:
Om jag skulle få en granskning:
Kan jag säga att jag betalar bensinen kontant?
Kan jag säga att lånar mamma eller pappas bil eller en kompis?
Kan jag säga att jag flackar runt hos olika kompisar som bor inom 10 mil från jobbet, är det trovärdigt?
Kan jag göra extra avdrag i min privata deklaration?
Jag personligen är ju inte jätteoroad över min situation och det känns som att skatteverket får kämpa rejält om dom ska lyckas motbevisa detta.
Men vill gärna få era synpunkter på det hela.